العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-02-2013, 03:07 PM
amas313 amas313 غير متواجد حالياً

amas313 is on a distinguished road
افتراضي ايهما افضل ارجو النصيحه

ارغب فى شراء سيارة جديدة وعلى اد فلوسى وعلشان كدة اصبح اختيارى بين سيارتين فورد اسكورت 1300 سى سى وبين رينو رينبو فارجو مساعدتى ومقارنه السيارتين من حيث السحب والثبات والارتفاع عن الارض وسهوله الصيانه والراحه ومتعه القيادة عارف انهم مش بياعين وان قطع غيارهم غاليه شويه بس انا مهتم بسيارة قويه وثابته وسريعه ومريحه وجميله وسهله الصيانه يعنى اى ميكانيكى يشتغل فيها وكذلك بالنسبه لصوت الموتور ارجو الاهتمام والرد وشكرا
قديم 11-02-2013, 03:43 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايهما افضل ارجو النصيحه

رينبو رينبو رينبو
ثم
رينبو رينبو رينبو

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 11-02-2013, 03:45 PM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

واضح إن عندك معلومات عن العربيتين بس مش كاملة.. بص يا باشا الإسكورت عربية جميلة زي كل الفورد و صيانتها مش صعبة بس صوت موتورها عالي حبتين و قطع غيارها مش مغرقة السوق.. أما الرينو فأنا لا أحبذها لأن سمعة الرينو وسط الميكانيكية و تجار قطع الغيار مش كويسة و ده هايخليك تكره العربية حتى لو حالتها زيرو.. و بالتوفيق

قديم 11-02-2013, 03:46 PM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

و ده مش معناه إن الرينبو عربية وحشة بالعكس أنا سوقتها زمان و عارف إمكانياتها بس ده رأيي و اللي فيه الخير ربنا يوفقك ليه

قديم 11-02-2013, 06:14 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

بص يا بااشا انا بصراحه قبل اي حاجه لا عمري حبيت رينو ولا ركبتها بس واحد صاحبي اشتري رينو رينبو من 6 شهور طبعااا كلنا قلنا له ايه يا بني اللي وقعك الوقعه السوده ما انت كنت راكب سوزوكي سويفت وباشا المهم انا هانقل لك تجربته بالنسبه لقطع الغيار قطع غيارها مش غاليه خااااااااااالص واللي يقولك غير كده ما يعرفش حاجه عن الرينبو او بيتكلم عن الكليو او الميجان لكن الرينبو قطع غيارها حنينه فانوس قدام ب 150 طقم تيل اسباني ب 70 وكل قطع غيارها ف التوفيقيه او شارع دمشق
بالنسبه للصيانه صيانه الرينو الانجكشن قررررررررررررف لكن الرينبو كاربيراتييييييير وصيانتها عاديه جداااا وبيشتغل فيها عند نفس الميكانيكي اللي انا باتعامل معاه مع انه لا متخصص فرنسي ولا حاجه
اخر حاجه الثبات هاقولك صاحبي ده اتقابلنا ف يوم لقيته بيقولي كنت هاموت النهارده ليه ياعم قالي عربيه نص نقل ع السريع شايله شكاير دقيق و وقعت شيكاره وانا جاي من ورااااعلي 120 راحت موقعه الشيكاره قمت دايس ع الشيكاره وانا علي 120العربيه عومت شويه مني بس عدلت نفسها ف الاخر وطبعا بعد الكشف ع العربيه لقيناها سليمه مع ان لو عربيه نص نص هاتفتح شاسيه يعني هاتفتح شاسيه
الخلاصه دوس ف الرينو وانزل بنفسك اسأل علي قطع غيارها
واللي انا باكلمك عنه ده صاحبي واخويا وكل يوم مع بعض يعني مش واحد بيشكر ف عربيته ليا وهو ركب قبلها فيليشيا وبعدين سويفت ودلوقتي رينبو وهو بيحمد ربنا عليها وخلاص قرر يستقر معاها