العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-07-2011, 11:47 PM
محمد الغمرى محمد الغمرى غير متواجد حالياً

محمد الغمرى is on a distinguished road
افتراضي ارجوا اعطاءى الحل سريعا جزاكم الله خيرا ؟

السلام عليكم

عندى مشكلة انا لسة متعلم السواقة عن قريب واشتريت عربية سيات 124 موديل 77

والمشكلة ان العربية عصايا الفتيس بتاعتها تقيلة فى الغيارات عاوزة قوة فى التعامل مع الغيارات ولما بدى الغيار الثالت وبهدى وعاوز ارجع للتانى الاقية بيعاكس معاية يعنى يرجع للتانى بس باسمع صوت عالى فيه زى ونة او زى زعقة بكده بصوت وكأنه بيرعش دية اول مشكلة

المشكلة التانية انى بسمع ساعات خاصة مع النقل بين الغيارات زى صوت كأن حد بيخبط على حلة ( زى طقطقة ) بسمعها من تحت بس مش عارف منين وساعات بسمع نفس الطقطقة وانا بهدى بالفرامل فى المطبات وساعات بسمع نفس الصوت وانا بهدى بالفرامل وادى الاولانى فى المطبات بس بسمعها اكتر مع النقل بين الغيارات وناس تقولى من الشكمان فيه خرم وناس تقولى من الكردان عاوز زور فمش عارف ايه اللى فيها بالظبط

المشكلة التالتة انى بلاقى الماكينة بتاخد وبتدى ( تعلى وتوطى ) تحت رجلى من عند البنزين فيها زى تنتيشة كده

المشكلة الرابعة انى كل ما بفتح غطاء الرداتير الاقى الماية اللى بتخرج منه فيها زى تراب جامد بتطلع زى تراب فى الأول وبعد ثوانى بتروق وبتبقى ماية عادية اللى خارجة مع انى بدى ماية نظيفة للعوامة اللى بتدى للرداتير

المشكلة الأخيرة انى جيت ادور العربية الصبح بعد ما سبتها 3 ايام مركونة مع انى مغير المبينة علقت شوية ومادارتش فى الأول وبعدين دارت بس لقيت لمبة الدينامو اللى هى بيبقى عليها رسمة زى شكل حجارة قلم لقيتها كل شوية بتضيىء وتطفى مش على طول بس ساعات كتير تضيىء وتطفى

ارجوا اعطائى تفاصيل الحل بالتفصيل التام لإنى مبتدأ فى السواقة وعاوز اعرف ايه اللى فى عربيتى بالضبط علشان لما اروح للميكانيكى ميشتغلنيش
قديم 20-07-2011, 02:31 PM
محمد الغمرى محمد الغمرى غير متواجد حالياً

محمد الغمرى is on a distinguished road
افتراضي رد: ارجوا اعطاءى الحل سريعا جزاكم الله خيرا ؟

ارجوا الرد جزاكم الله خيرا
قديم 20-07-2011, 02:37 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

شيك على زيت الفتيس
خد هوا للماستر العمومى للدبرياج
خد هوا للماستر الفرعى للدبرياج
غير الحشو بتاع عصايا الفتيس

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 20-07-2011, 06:29 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

معلش يا باشا انا كنت رديت من اول ما سألت بس المشكلة اني بدخل من الموبايل و ساعات الردود متطلعش
بالأضافة للقاله الاستاذ mrastra
علي ما أظن أن طبيعي المية مش حتبقي صافية علشان الترسيب بتاع الدورة نظرا لقدم العربية
أما لو العربية فيها كردان فشكله فيه رفة او كرسي النص او الصلايب
أما لو كبالن فأحتمال القاعدة الي قريبة من الفتيس
احتمال الكاربيراتير عايز يتنضف و طقم الكهرباء يتكشف عليه
و شحن الدينامو

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 26-07-2011, 06:06 PM
agamemnon agamemnon غير متواجد حالياً

agamemnon will become famous soon enough

allah yekoun fe 3onak