العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 24-07-2014, 03:13 PM
bedreamer bedreamer غير متواجد حالياً

bedreamer will become famous soon enough
افتراضي بخصوص كليو 2001

السلام عليكم اعضاء المنتدى المحترمين
بعد التحيه انا زميل جديد فى عالم الرينو معايا كليو 2001 - 1400 cc ودى اول مشاركة ليا معاكم وحابب اشوف اكبر عدد ردوود علشان اتعرف بحضراتكم والمشاركة دى الحقيقة هيا عبارة عن استفسار وتبادل خبرات فى نفس الوقت
كان معايا ستروين زد اكس96 من 17 سنه يعنى اول ركوبه ليا فى حياتى كانت فرنساوى ومتوقعتش الحقيقة ان الرينو افضل بكتير فعلا غيرت فكرتى عن الفرنساوى تماما ركبت ميتسوبيشى ميراج 99 وبردوا الرينو فى رأيى اجمل عربية ركبتها حتى الان والحمد لله من ناحية ان التكييف افضل تكييفها تلاجة بجد ونعومة غريبة فى العربية يعنى الكابينة بتعزلك عن العالم الخارجى تماما بشكل رائع تالت حاجة رقى الصالون الفنش بتاعه راقى وواسع انا طولى 189سم وبعد مرتاح جدا رابعا بقى السحب اللى مش قادر افهمه لغاية دلوقتى ازاى مكنة 1400 زى دى بتسحب كده والله انا لما كان معايا الميراج مكنة 1500 2 كامة ميفك واللى معاه متسوبيشى عارف يعنى ايه ميفك عمرها ما سحبت معايا زى الكليو الصراحة عربية رائعة ده بالنسبة لخبراتى للثلاث سيارات بس كنت محتاج من خبرتكم الجميلة بقى لان الحقيقة بردو الفرنساويين دول عندهم حاجات غريبة الاطوار بردوا زى مثلا انى فتحت الكبوت ادور على مقاس زيت مش لاقى واحد صديق قالى ان الزيت بيتقاس فى الموديل ده بعداد الكمبيوتر اللى فى الشاشة اول ما تلاقى اويل اوك يبقى تمام تدوس عالزرار اثناء عرض الكلمة يطلع دواير على شكل مؤشر ديجيتال كل ده تمام اللى عاوز افهمه بقى المؤشر ده بيدل على لزوجة الزيت ولا المستوى بتاعه؟
والمكنة بتاعتى بتاخد 3.5 ولا 3 ليتر زيت
بس هما دول السؤالين يا حضرات وعلى فكرة انا من بورسعيد لو فى حد منكم عاوز يسال على اى حاجه تخص قطع الغيار انا تحت امركم واسف جدا عالاطالة
قديم 24-07-2014, 04:08 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بخصوص كليو 2001

ربنا يباركلك فيها ويرزقك
اكيد فى الكتالوج كمية الزيت اللى بتكون غالبل بين 3 ونص او 4 الاربع بالفلتر
قديم 24-07-2014, 04:51 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

الف مبروك علي العرية وربنا يحفظهالك
انا مش عارف افيدك في استفسارك للاسف
عموما انا كمان من بورسعيد لو اقدر افيدك في حاجة مش هتاخر ونورت المنتدي

معلش سؤال انت متاكد من موضوع انها سحبها افضل من الميراج؟

قديم 24-07-2014, 06:27 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

2.9 لتر بالفلتر - المكنه 1400 فقط
لكن لو المكنة 1400 - 16 صباب الوضع بيكون مختلف - 4.8 لتر مع الفلتر
والله اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 25-07-2014, 12:11 AM
demonarundo demonarundo غير متواجد حالياً

demonarundo is a jewel in the roughdemonarundo is a jewel in the roughdemonarundo is a jewel in the rough

انا كان معايا العربية دى , بس صدقنى لو سوقت كليو 2003 وما بعدها 1200 مش حتلاقى فيها ولا ميزة من اللى فى السيارة اللى معاك .
بالنسبة لمقاس الزيت موجود من قدام تحت , يعنى تفتح الكبوت وفى صدر الموتور من الامام حتلاقى عصاية صفرة صغيرة لازم تمد إيدك تحت عشان توصلها , وطبعا لازم تكون السيارة باردة عشان متتلسعش ( دى كانت اكثر حاجة غبية فى السيارة )

بالنسبة للزيت فهى بتاخد 4.9 لتر بالظبط , يعنى قول 5 لتر
ودى طبعا حاجة غريبة فعلا ان موتور 1400 ياخد الكمية دى مع العلم انى معايا الان اكسارا 1600 وبتاخد 3.5 لتر بس

وأى استفسار آخر انا تحت امرك