العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 07-10-2012, 03:23 PM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute
افتراضي قنديل: إلغاء الدعم عن بنزين 95

"قنديل": الحكومة ستلغى الدعم عن بنزين 95

السبت، 6 أكتوبر 2012 - 23:49
رئيس مجلس الوزراء الدكتور هشام قنديل
كتب سمير حسنى

قال الدكتور هشام قنديل رئيس الوزراء، إن الحكومة عازمة على إلغاء بنزين 95، مشيرًا إلى أنه ليس من المنطقى دعم المواطن المصرى لسيارات الأغنياء والدبلوماسيين والأجانب.

وأضاف قنديل فى حوار لبرنامج "مصر الجديدة" الذى يقدمه الإعلامى معتز الدمرداش ويذاع على قناة الحياة، إن الدعم لا يصل إلى مستحقيه، وسعر الأنبوبة يصل إلى 50 جنيها، لافتًا أن سيتم إعادة النظر فى كل أسعار الوقود والسولار.

وأوضح رئيس الوزراء أن الحكومة تعمل على توفير فرص عمل حقيقة للمواطنين، مؤكدًا أن شهرى ديسمبر ويناير المقبلين ستظهر أثار التنمية الاقتصادية للمواطنين.

وأشار إلى أنه تم ضبط 160 مليون لتر سولار قبل بيعهم بطريقة غير قانونية، وتم القبض على أحد موظفى الدولة فى قضية رشوة سولار، لافتاً إلى أن الحكومة تعمل على رفع كفاءة محطات الكهرباء، وأن إجراءات الترشيد توفر لنا 1000 ميجاوات، وتابع القول بأنه سيتم عمل كوبونات وكروت ذكية لتوزيع أنبوبة البوتاجاز والبنزين.
منقووووووول من اليوم السابع

Mohamed Hussein - journalist
قديم 07-10-2012, 05:01 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قنديل: إلغاء الدعم عن بنزين 95

احبك....( Toyota)
يا من سرق قلبي مني ..... يا من غير لي حياتي
يا من احببته من كل قلبي ..... يا من قادني الى الخيال

قديم 07-10-2012, 06:14 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

حسبى الله و نعم الوكيل,
ما هو اللى بيركبوا المرسيدس بيدفعوا دم قلبهم فى الجمارك و الضرائب, عشان تركب مرسيدس ممكن تدفع ما يقارب ال30 الف ترخيص فى السنة, غير طبعا التأمين و مصاريف التشغيل.
و بعدين فيه عربيات متوسطة السعر بتاخد 95, زى الفيات برافو و الجولف 6 و الجتا و الفيات لينيا, مش كلهم مرسيدس و بى ام.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 07-10-2012, 06:27 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

مع احترامى لحضرتك اللى يجيب عربيه توصل ل 150 الف مش محتاج دعم فى البلد دى واكيد دخله يخليه يعيش زى الفل حتى لو سعر اللتر 10جم مش 5 جم
وكمان العربيات دى على ما اظن ممكن تحط 92 وما تقولش لا واللى عاوز نزاهه يفنجر من جيبه مش على قفا الشعب المفروض الدعم ده للفقراء مش للاغنياء
وكمان لو الدعم وصل لمستحقيه الدوله هيكون عندها ما يمكنها من عمل انشاءات وكبارى وطرق برضه هتفيد زوى الدخول المرتفعه

وكمان عاوز اسال معظم اصحاب الاعمال الخاصه المربحه جدا مثلا مدرس خصوصى او تاجر اودكتور عنده عياده شغاله ميه ميه ولا مهندس المكتب شغال الله ينور ولا اى تاجر تجارته مزدهرة ودول اللى ممكن يجيبوا الجيتا او البى ام او المرسيدي ويجيبوا لعيالهم الجولف وغيرة هل تؤدوا حق الدوله فى الضرائب كما ينص القانون ولا بنتهرب وندى الدوله ملاليم او نطلع خسرانين اخر السنه وانا ممكن احكيلك قصص وحواديت فى المواضيع دى

ده انا متاكد ان لو كل فرد بيدفع الضرائب صح غير او كبير هنلاقى كميه فلوس رهيبه وهندعم البنزين باسعار غير معقوله ساعتها بس المشكله ان الشعب الغلبان اللى بيركب توكتوك ومواصلات كحيانه هوة اللى بيدفع ضرائب والاغنياء هما اللى عاوزين الدعم

بس الميغه دى كانت ايام مبارك وخلت والحمد لله

بس انا راىى انه طبيعى جدا رفع السعر للبنزين 95 العالى الجوده بالنسبه للى عندنا فى مصر لان اللى بيستخدمه مش اى فرد فى المجتمع بل انا راىى اننا ممكن نحصل كمان هامش ربح
قديم 07-10-2012, 07:02 PM
الصورة الرمزية modyegypt
modyegypt modyegypt غير متواجد حالياً
هواياتي: اخبار السيارات

modyegypt is just really nicemodyegypt is just really nicemodyegypt is just really nicemodyegypt is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezzat2002mo مشاهدة المشاركة

مع احترامى لحضرتك اللى يجيب عربيه توصل ل 150 الف مش محتاج دعم فى البلد دى واكيد دخله يخليه يعيش زى الفل حتى لو سعر اللتر 10جم مش 5 جم
وكمان العربيات دى على ما اظن ممكن تحط 92 وما تقولش لا واللى عاوز نزاهه يفنجر من جيبه مش على قفا الشعب المفروض الدعم ده للفقراء مش للاغنياء
وكمان لو الدعم وصل لمستحقيه الدوله هيكون عندها ما يمكنها من عمل انشاءات وكبارى وطرق برضه هتفيد زوى الدخول المرتفعه

وكمان عاوز اسال معظم اصحاب الاعمال الخاصه المربحه جدا مثلا مدرس خصوصى او تاجر اودكتور عنده عياده شغاله ميه ميه ولا مهندس المكتب شغال الله ينور ولا اى تاجر تجارته مزدهرة ودول اللى ممكن يجيبوا الجيتا او البى ام او المرسيدي ويجيبوا لعيالهم الجولف وغيرة هل تؤدوا حق الدوله فى الضرائب كما ينص القانون ولا بنتهرب وندى الدوله ملاليم او نطلع خسرانين اخر السنه وانا ممكن احكيلك قصص وحواديت فى المواضيع دى

ده انا متاكد ان لو كل فرد بيدفع الضرائب صح غير او كبير هنلاقى كميه فلوس رهيبه وهندعم البنزين باسعار غير معقوله ساعتها بس المشكله ان الشعب الغلبان اللى بيركب توكتوك ومواصلات كحيانه هوة اللى بيدفع ضرائب والاغنياء هما اللى عاوزين الدعم

بس الميغه دى كانت ايام مبارك وخلت والحمد لله

بس انا راىى انه طبيعى جدا رفع السعر للبنزين 95 العالى الجوده بالنسبه للى عندنا فى مصر لان اللى بيستخدمه مش اى فرد فى المجتمع بل انا راىى اننا ممكن نحصل كمان هامش ربح
ماشى انا معك ولكن
فى موظف طلع عين امة واستلف وجاب عربية مستعملة ومش ماشى معة بنزين 80 فبيجيب 90 والفرق 10قروش ممكن 92 ومش غنى يادوب موظف وعايش
وممكن بردة احكيلك الف حكاية من عينة الناس دى
ومعظم ال1600 سىسى ما يقبلش غير ال92 (نسبة انضغاط )
فلو غلى يبقى كل حاجة هتغلى