العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 28-06-2012, 10:38 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
افتراضي محتاج رأيكم فى صيانة تكيف لانسر شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا وحشتووووووووووونى جدا جدا جدا جدا كلكم والله

ثانيا بقى انا كنت واقع فى مشكلة عويصة الا وهى ان تكيف الشارك مكانش بيشتغل

المهم بعد الفحص والتقصى والفك والحل واللذى منة اكتشفت ان العيب فى السربينتية الداخلية للاسف

فيها تسريب وملحت بسبب ان الفلتر مكنش بيتنضف وكل البلاوى بتروح عليها ودة تسبب فى تأكلها

سألت عليها فى التويكل لقيت سعرها 4400 جنية ................. قطمة وسط جامدة وخصوصا فى عربية معملتش لسة 25000 كيلو

المهم بعد لف ومشورة وقعت فى واحدة استيراد تحفة جديدة ما شاء الله والراجل كان عاوز يدينى التلاجة كاملة وبعد مفاوضات قدرت اوصل انى اخدها هى لوحدها وجبتها ب 2000 جنية

وبعدين ركبناها والكهربائى قفل التالبو تانى زى ما كان والحمد الله

جينا نجور العربية مردتش تدور والكمبيوتر كان بيجيب حاجات غريبة ... طبعا استغربنا جدا وخصوصا ان مينفعش اساسا فيشة تركب مكان فيشة تانية وبعدين احنا اصلا كنا هنجنا لاننا طول اليوم فيها فقفلناها وسبناها لتانى يوم

بدأنا تدوير كدة واحدو واحدة اكتشفنا فى فى فيوزة اتحركت من مكانها ركبناها وكلة بقى تمام

وقفلت العربية واتغسلت واتروق عليها وبقت زى الفل الحمد الله والتكيف تلاااااااااجة بسم الله ما شاء الله

مشكلتى كالاتى
1- الخارطيم الى جوا فى المكنة بتعرق جامد ودى مكنتش موجودة قبل كدة مع العلم ان مفيش تسريب وكلة تمام

2- الكهربائى بتاعى عاوز مصنعية 1500 مع العلم دة بحل التابلون وتركيبة والكشف ع التكيف من برة لجوة لحد ما اكتشف مكان التسريب وضبط التكيف وشحنة والفريون علية طبعا فهو عاوز اجمالى كلة ع بعضة 1500 جنية وانا لسة مش حاسبتة فمحتاج اعرف اية رايكم بسرعة فى المبلغ دة ؟؟؟ هل هو كتير زى ما انا حاسس فعلا ولو كتير فهو كتير اوى ولا فرق بسيط لانة فعلا شاطر اوى وانا بتعامل معاة من زمان بس اول مرة يعملى شغل كبير زى دة وعارف انة حراق شوية بس شغلة نضيف .. بس حاسس ان المرة دى حراق اوى اوى اوى وانا اول مرة اعمل شغل فى التكيف فمش عارف اقيم فمحتاج رأيكم فى الموضوع دة ياااااااااااريت

والف شكرا يا رجااااااااالة مقدما

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 29-06-2012, 12:14 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج رأيكم فى صيانة تكيف لانسر شارك

ازى حضرتك يا استاذ حمادة انت اللى وحشتنا بجد
طبعا من كلامك شكله راجل محترف و شغله دقيق
و على فكره اللى اعرفه فى اللانوس ان فك و تركيب التابلوه للوصول للتلاجة بيعمل فى حدود 700 جنيه ده غير بقى تغيير التلاجة ده غير اصلا التوصل للعيب و شحن الفريون
و كمان كل ده و شغل سليم و ده نادر

تعريق الخراطيم عشان الرطوبة اليومين دول عالية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 29-06-2012, 05:12 AM
فارس داود فارس داود غير متواجد حالياً

فارس داود will become famous soon enough

المبلغ مبالغ فيه جدا اولا حضرتك الي دورت علي السربنتينه مش هو وشغله كله لا يتعدي 200 جنيه دي علي حسابات الشغل بتاعك عندنا في الغربيه انا مش عارف الاسعار عندك ايه عن نفسي انا فاكك تابلوة لانوس ومظبط كل لمبه فيه ومنضف العدادات وده مصنعيه 150 جنيه انما الاسعار الي حضرتك بتقول عليها دي مبالغ فيها جدا بس تاني انا ماعرفش اسعار المصنعيه عندك ايه
قديم 08-07-2012, 02:32 AM
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

حبيبى يا استاذ احمد والله وااااحشنى كتير وتسلم ع الرد وعموما انا من وقتها وعملت للعربية اختبارات قاسية جدا وبتابع الشحن ومشغل التكيف 24 ساعة وما شاء الله علية اداء عالى جدا ومش حاسس ان العربية ولا اتحل فيها حاجة ولا اتعمل فيها شغل اصلا بصراحة شغلة كيفنى ودفعتلة الفلوس وانا مرتاح والحمد الله ان العربية رجعت زى ما كانت دة اهم حاجة

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 08-07-2012, 02:37 AM

تسلملى يا استاذ فارس ع الرد بس احب اوضح لحضرتك حاجة ان تابلون الشارك غير اللانوس تابلون الشارك تقريبا 200 قطعة بدون مبالغة دة غير ان لتابلون بالشاسية اتحل بالكهربا شغل تقيل اول واعد فى العربية 4 ايام مش بيشتغل غير فيها وبس وفوق كل دة شغل دقيق وعالى جدا ورجع العربية زى ما كانت وزى ما كنت بقول لحضرتك انا لو كنت عملتها فى التوكيل كنت اتكلفت فوق ال 10000 جنية دة شىء اكيد فبصراحة هو يستحق والف شكر مرة تانية يا غالى ع الرد والنصيحة وربنا ما يوقعك فى مشاكل مع التكيف

HaMaDa-ToUB@R

01000902024