العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 18-05-2012, 10:07 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي اشتريت عربيه 128 ومش عارف تعمل معاها ايه اول ما تجيبها ادخل وانا اقولك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كتير مننا بتبقى ال 128 اول عربيه يمتلكها فى حياته وبيبقى مش عارف ايه اول صيانه للعربيات المستعمله واللى احنا بنتكلم عليها ال 128

وده انا واجهته اول ما اشتريت العربيه كنت اجهل تماما اى شىء خاص بالسيارات من كل النواحى وده كان صعب جدا على الواحد وهو مش عارف يعمل معاها ايه وطبعا بعد ما ربنا زدنى علم مينفعش ابخل عليكم بالعلم ده وان شاء الله بعد الموضوع ده هتبقى عارف تعمل ايه مع العربيه بالظبط

نبداء بسم الله الرحمن الرحيم

دلوقت انت شارى العربيه لسه هتشترى الاتى من اى واحد بتاع قطع غيار فيات 128

1:سير كاتينه ماركة SORAN علبة حمرا صنع ايطالى اصلى = 50 جنية
2:سير دينموا كورى (لو خليت الراجل يجيبلك سير دينموا صينى هتلاقى الكورى اعرض وخامته افضل من الصينى بكتير ) =12 جنية
3:ابلاتين وكوندنسر صنع انجليزى علبته زرقاء = 25 جنية
4:طقم بوجيهات NGK هتلاقى مختوم عليها ختم مكتوب عليه استيراد (التوفيق) و هو المستورد الوحيد للبوجيهات الاصليه ديه =40 جنية
5:طقم سلوك بوجيهات فايبر مش نحاسى (الفايبر بيمنع ان لو عندك تسجيل متسمعش تكتكه فيه طول ما انت مشغل الماتور ) = 40-50 جنية
6:فلتر زيت ماركة FARM لون الفلتر فى الاغلب برتقالى : 15 جنية
7:فلتر هواء مصرى علبته لونها خضراء : 12 جنية
8:فلتر بنزين روسى كبير : 5 جنية

وبعدين تروح اى بنزينه التعاون تشترى من عندهم
جركن زيت ماتور التعاون البرتقالى 4 ليتر عن تجربه (افضل زيت لل 128) تغيره كل 2000 كيلو متر :60 جنية

وبعدين تروح عند ميكانيكى كويس يركبلك الحاجات ديه ويغيرلك زيت الماتور بزيت التعاون اللى انت اشتريته ويفضل بما انك جديد تخلى حد قريبك او صاحبك بيصلح عربيته على طول عند حد تخليه يوصفلك الميكانيكى بتاعه وتنبقى على طول اى صيانات تبقى معاه

كده يبقى احنا عملنا اغلب الصيانات اللى ممكن تتعمل فى الميكانيكا

بعدين بقى نروح عند كهربائى يكشفلك على كهربة العربيه لمبة مش شغالة يغيرهالك حاجه زرار بايظ يظبطهولك كدا يعنى

بعدين تروح عند عفشجى كويس يكشفلك على العفشة كلها ومش لازم تصلح كل البايظ فى ساعتها الا المساعدين تصلحهم غى وقتها علشان لو مغيرتهمش فى وقتهم هيشرخولك شاسيه العربيه كلها وبعد كدا يبقى غير حاجه حاجه كل ما يبقى معاك فلوس

وبعدين تروح اى بنزينه شل كبيره تظبط زوايا و تغير زيت فتيس وبعدين تغسل العربيه كامله ماتور و جوه وبره

ومبروك العربيه الجديده
و
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 18-05-2012, 01:17 PM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough
افتراضي رد: اشتريت عربيه 128 ومش عارف تعمل معاها ايه اول ما تجيبها ادخل وانا اقولك

انا معملتش اي حاجه من ديه غير موضوع الزيت والعفشه غيرت مساعدين امامي صيني والورا قالي كويس بس الشمال جايب زيت استني لما التاني يتعب وغيرهم سوا الواحد نفسو حد يبص علي العربيه ويقولي اعمل ده وده بس لو روحت لصنايعي مهما كان امين هيخرب بيتك
قديم 18-05-2012, 02:54 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشتريت عربيه 128 ومش عارف تعمل معاها ايه اول ما تجيبها ادخل وانا اقولك

عرض رائع وشرح بسيط ومفيد
ياريت اى حد يشترى عربيه اى كان نوعها يغير الحاجات دى مش بس ملاك ال 128 العفريته الشقيه

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 19-05-2012, 10:03 AM
الايطالى الصغير الايطالى الصغير غير متواجد حالياً

الايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud of

موضوع رائع ومشكور على المعلومات

أرجو ان تسرد خبرات تعاملك مع أشهر مشاكل الاسبيراتير والكاربيراتير

وطرق الضبط والصيانة لهاتين القطعتين من خلال خبرتك

وبالنسبة لاسعار القطع دى

لما بنروح عند بتوع قطع الغيار بيقولك ما فيش غير التركى والصينى

والانواع اللى حضرتك تفضلت بذكرها مش بنلاقيها

ايه البديل او ايه العمل

يعنى مثلا سير الكاتينة

يقولك ما فيش غير نوع اسمه Goodluck نازل تبع الاتحاد الاوروبى ب 45 جنيه

ولو قلتله ايطالى يقولك انسى

ايه رأيك ؟

متابع
قديم 19-05-2012, 10:12 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

كلام تمام