العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-06-2008, 09:03 AM
الصورة الرمزية ahmedsalah
ahmedsalah ahmedsalah غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مطحون
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كرة القدم

ahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond repute
افضل سيارة عملية فى متوسط 60 الف جنية

السلام عليكم جميعا انا نويت ان شاء الله اشترى عربية بس تكون فى حدود ستين الف جنية وكمان لازم تكون زيرو علشان هجيبها قسط انا عارف ان فيه عربيات كتير فى الرينج ده بس انا عايز عربية مدفعش غير اسطها لا صيانة ولا تصليح على الاقل لحاد ما قسطها يخلص كمان عايز عربية تكون صيانتها وقطع غيارها رخيصة بقدر المستطاع
فهل اجد عندكم طلبى دام فضلك

وشكرا مقدما

التعديل الأخير تم بواسطة MasrMotors Support ; 13-06-2008 الساعة 03:10 AM سبب آخر: تعديل العنوان من "سؤال لاهل الخبرة بالمنتدى"
قديم 12-06-2008, 09:35 AM
mido777 mido777 غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
هواياتي: football , cars

mido777 will become famous soon enough
افتراضي رد: سؤال لاهل الخبرة بالمنتدى

فكر فى هوانداى i10
شكلها حتعمل سمعة كويسة

مـحـمـد الطـويل - إسـكـنـدريـه
قديم 13-06-2008, 03:07 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال لاهل الخبرة بالمنتدى

بص يا حج احمد مع انى عارف اعتزازك بالدوجان بس الشريحة ديه علشان تلاقى بجوده واعتمادية عربيتك الحالية بمقاييس التصنيع بتاعة عربيات اليومين دول صعبة شوية

بس زى ما قال لحضرتك ميدو ان ال I10 عربية ظريفة ومتوقع لها كباقى عائلة هيونداى ان تكون سيارة اقتصادية فى قطع الغيار والصيانة

ولاكن لوقارنتها بالمنافس الشرعى ليها حاليا البيكانتو هتلاقى الاتى

1- المحرك

لصالح ال i10
- خرج اقوى للمحرك نتيجة خفة وزن السيارة يتمثل فى تسارع افضل من البيكانتو وسرعة قصوى اعلى

لصالح البيكانتوا
- محرك اكثر توازنا وافتصادى اكثر فى استهلاك الوقود بالاضافة لما هو معروف عن محركات كيا من جودة وتفوق محركات هيونداى

2- الثبات
البيكانتو اكثر ثباتاً بالاعدادات الافتراضية

3- بلد الصنع
البيكانتوا كورى 100% اما الهيونداى فهى هندى

4- الضمان والوكيل
ضمان ال i10 ثلاث سنوات او 60 الف كم ايهما اقرب والوكيل غبور

ضمان البيكانتوا 5 سنوات او 100 الف كم ايهما افرب والوكيل محمد نصير

5-السعر
سعر الاتنين متقارب جدا فى جميع الموديلات والفرق بينهم

6- الشكل
مع ايمانى الكامل بان موضوع الشكل ده نسبى ويختلف من شخص لاخر بس شكل ال i10 افضل من البيكانتوا خاصة التابلوة الداخلى والصالون

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-06-2008, 05:37 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افضل سيارة عملية فى متوسط 60 الف جنية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsalah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعا انا نويت ان شاء الله اشترى عربية بس تكون فى حدود ستين الف جنية وكمان لازم تكون زيرو علشان هجيبها قسط انا عارف ان فيه عربيات كتير فى الرينج ده بس انا عايز عربية مدفعش غير اسطها لا صيانة ولا تصليح على الاقل لحاد ما قسطها يخلص كمان عايز عربية تكون صيانتها وقطع غيارها رخيصة بقدر المستطاع
فهل اجد عندكم طلبى دام فضلك

وشكرا مقدما
أ / أحمد ،،

مفيش عربية للأسف مش هتدفع فيها صيانة ،،

أنا شخصيا جالي صدمة ثقافية ، عشان مكنتش متعود علي مصاريف التوكيلات ،

كل خمستلاف كيلو تروح تكعلك 300 جنية ،،

الله يرحم ايام ال 128 ،، عشرة جنية الميكانيكي يشتغل فيها طول النهار

عشان تكون حاطط في اعتبارك بس في المقابل بتكون مطمن و بتروح و تيجي و تسافر براحتك من غير قلق ،،

و مش هيكون ان شاء الله فيه مصاريف تانية ،، ضمان + تأمين ،،

لو عايز هاتشباك طبعا الآي 10 و البيكانتو ،،

و أنا أرشح البيكانتو عشان سمعتها القديمة و عشان كوري 100%

سيدان ،

الفيرنا 1500 و اللانوس ،و الإسبرانزا ،،، بس كل دول فوق الرينج بشوية ،،

و منهم ارشح الفيرنا ،،

قديم 14-06-2008, 01:35 AM
الصورة الرمزية ahmedsalah
ahmedsalah ahmedsalah غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مطحون
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كرة القدم

ahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افضل سيارة عملية فى متوسط 60 الف جنية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

أ / أحمد ،،

مفيش عربية للأسف مش هتدفع فيها صيانة ،،

أنا شخصيا جالي صدمة ثقافية ، عشان مكنتش متعود علي مصاريف التوكيلات ،

كل خمستلاف كيلو تروح تكعلك 300 جنية ،،

ايه باشا الكلام اللى يوجع البطن ده كل خمستلاف اروح ادفع 300 جنية ليييييييييييه هو انا شارى مرسيدس !!!

وبعدين ايه الضمان وايه التامين يعنى مش الاتنين واحد انا عايز ادفع قسط فى حدود 500 - 600 جنية اول عن اخر وكفاية لسه مصاريف البنزين ادفع كمان للتوكيل امال انا جايب عربية زيرو ليه مش علشان اترحم من زيارات الميكانيكى ومصاريف قطع الغيار

معلش يا جماعة انا طول عمرى بركب مستعمل نورونى الله يبارك فيكم انا مش مستحمل تدبيس