العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أفيو

أفيو chevy gold logo

قديم 16-12-2011, 10:10 AM
scorpionking2u scorpionking2u غير متواجد حالياً

scorpionking2u will become famous soon enough
افتراضي عايز أركب جهاز أنذار ومخرجش من الضمان يبقى ايه الحل؟؟؟؟

عايز اركب جهاز انذار لشيفروليه افيو ومخرجش من الضمان لانهم فى التوكيل عامللى رعب لو جيت ناحية ضيفرة الكهربه يبقى شكرا لضمانها
فى ناس قالتلى ممكن تروح توكيل كلاريون وتركبه وتفضل بردوه فى الضمان مش عارف ازاى؟؟
ياريت حد يفيدنى فى الموضوع ده وايه الاسعار؟؟
قديم 16-12-2011, 10:58 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز أركب جهاز أنذار ومخرجش من الضمان يبقى ايه الحل؟؟؟؟

اشترى انزار عادى وروحلهم بيه خليهم هما اللى يركبوه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 17-12-2011, 09:06 PM
scorpionking2u scorpionking2u غير متواجد حالياً

scorpionking2u will become famous soon enough

قالولى محدش متخصص عندنا فى تركيب الانذار؟؟؟؟ أعمل ايه بقى؟
قديم 27-12-2011, 09:41 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpionking2u مشاهدة المشاركة

قالولى محدش متخصص عندنا فى تركيب الانذار؟؟؟؟ أعمل ايه بقى؟
السلام عليكم انا كان عندى نفس المشكلة لما جبت العربية وعملت الاتى /فى العربية كاسيت شيفورلية واللى مركبة توكيل اسمى كلاريون ودة فى ميدان سانت فاتيما والمدير اسمة عصام اسكندر ودة جنتل اوى وفية صنايعى ايدة بتتلف فى حرير عندة اسمة ايهاب بيركب الانذار فالاستاذ عصام دة هيأكد لك ان لو عملو الانذار العربية مش هتخرج من الضمان وممكن تسأل توكيل العربية وانا عملت كدة بس كان عندى معرفة فى مركز الصيانة فسهلولى العملية عموما متخليش كهربائى نص نص يشتغل فى عربيتك انا اعرف 2 كهربائية سيارات الاول فى توكيل ابو غالى والثانى فى توكيل تقريبا نيسان عموما تليفون كلاريون مصر الجديدة 26379392 /26379396==المهندسين 33051809==الاسكندرية 03/4203594
قديم 29-12-2011, 03:56 PM
Zazoksh Zazoksh غير متواجد حالياً

Zazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond repute

/ scorpionking2u

للأسف الشديد (وقد يكون من فى الحقيقة من حسن حظى) أن التوكيل رفض رفضاً مطلقاً تركيب نظام إنذار فى السيارة .. وقد كنت ذاهباً فعلاً لشرائها ومع النقود (87000 جنيه) وقد رفض التوكيل تركيب الإنذار بمعرفته ومحاسبتى بعد ذلك على ثمنه + مصنعيته
كذلك رفض أن أشترى أنا الإنذار ويقوم هو بتركيبه ومحاسبتى على مصنعيته

كذلك رفض التوكيل أن أقوم أنا بتركيب الأنذار ولو فى أى مركز يوصى به

من الأخر (علشان ما أطولش عليك الكلام) التوكيل رفض فكرة الأنذار فى السيارة تماماً ولو حضرتك ركبته خارج التوكيل .. سوف يسقط حقك فى ضمان الكهرباء ... (كلام غير منطقى تماماً) ولكن هذا هو رأى التوكيل ... ومن أكثر من مصدر

لذلك صرفت نظر تماماً عن شراء الأفيو ... لأن من غير المنطق أن أشترى سيارة بـ 87000 جنيه وأتركها كذلك فى الشارع بدون إنذار وفى ظل الأوضاع الأمنيةالمتردية فى الشارع

لذلك .. أرجو من سيادتك قبل الأقدام على تركيب إنذار فى سيارتك (إذا كانت داخل الضمان) أن يكون تحت يدك مستند رسمى من التوكيل يفيد بموافقته على ذلك ..

أقول لك هذا الحديث (وقد تجده غير مفيد بالنسبة لك) ولكن عن تجربة مررت بها منذ شهر .. وقد أستبدلت الأفيو بموديل وماركة أخرى (لا أريد ذكرها حتى لا تتحول مداخلتى إلى هدف أخر)

أخيراً ... ضمان الكهرباء هام .. هام .. هام جداً لأى سيارة (فأعطال السيارات نوعان رئيسيان ... ميكانيكا وكهرباء) ... ولا تنسى أن نظام الباور ستيرنج فى الأفيو كهرباء وليس هيدروليك مثل أغلب السيارات

مع أطيب تمنياتى للجميع بالصحة والسعادة ،،،،،

Zazoksh - Cairo, EGYPT