العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 17-11-2011, 01:05 PM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of
افتراضي ازاي تعرف ان عربيتك بتستهلك البطارية و هيه مش شغاله !! انا اقول لك

بسم الله الرحمن الرحيم
ابسط اختبار لمعرفة وجود احمال علي السيارة و هي غير دائرة كالتالي
1 - هتخلع كابل من البطارية
2 - هتجيب لمبة صغيرة حوالي 5 وات او 10 وات زي المستخدمة في النور الصغير او نور الصالون
3 - هتركب فيها سلكبن في الاطراف
4 - هتوصل طرف بالبطارية و الطرف التاني بالكابل اللي خلعناه
5 - لو اللمبة نورت دة معناه ان فيه سحب و العربية مش شغاله بس استني شوية لو عربيتك حديثه هتنتظر ثواني لغاية مانور الصالون يطفي و ده من غير ماتلغي اللي عملناه علشان العربيات الحديثه نور الصالون بيبقي علي تايمر و بيعمل سحب ثواني و بيفصل بعدها
طيب فرضا اللمبة فضلت بعد دقيقة او دقيقتين برضه منورة انا قصدي متوهجه مش مسرية يبقي فيه حاجه كمان بتسحب و عموما اول حاجه هتشيك عليها نور الشنطه لو الشنطه فيها لمبة ممكن تكون مش بتفصل ( مش قلت لك ماتسيبش باب التلاجه مفتوح - زيها كده بالظبط ) هتتأكد ان لمبة الشنطه بتفصل لما بتقفل الشنطه ماتسألنيش ازاي حط واحد جوة الشنطه و اقفل عليه
تاني حاجه لمبة درج التابلوه دي برضه ممكن تكون عامله سحب
ثالث حاجه ام بي ثري الولاعه لو الولاعه شغالة مباشر و مش علي الكونتاكت
رابع حاجه جهاز الانذار اه فيه اجهزة انزار غبية حملها عالي
خامس حاجه وحدات رفع الزجاج و مكن الزجاج ممكن يكون فيه زجاج اي باب رافع للآخر و الزرار او وحدة الرفع بتعلق عايزة الزجاج يطلع من سقف العربية عادي بتحصل و مش هتاخد بالك بس دي هتعرفها لو حطيت ايدك علي الفرش ناحية ماكينة الزجاج هتحس بسخونتها
سادس حاجه سلك الذاكرة بتاع الكاسيت - ايوة اي كاسيت بيبقي فيه سلك اصفر بيوصل مباشر علشان المحطات المخزنة و آخر وضعيه كان مفتوح او مغلق و اعدادات السماعات و الفوليوم و الوقت ممكن يكون ذاكرة الكاسيت بتستهلك شوية
لو لقيت كل ده سليم و اللمبة برضه متوهجه يبقي حلال عليا عربيتك و كفاية عليك فيها 100 جنيه علشان انا زهقت
لو اللمبة فيها يعني شبه تسرية بس فده طبيعي و ساعتها يبقي البطارية بايظه
و اي خدمة
م / سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 17-11-2011, 01:34 PM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاي تعرف ان عربيتك بتستهلك البطارية و هيه مش شغاله !! انا اقول لك

معلومات جامدة شكرا للأفادة
قديم 17-11-2011, 01:36 PM
elghanam_egypt elghanam_egypt غير متواجد حالياً

elghanam_egypt has a spectacular aura aboutelghanam_egypt has a spectacular aura about

يا باشا الله ينور عليك
قديم 16-02-2012, 11:28 PM
الصورة الرمزية مؤمن سلامه
مؤمن سلامه مؤمن سلامه غير متواجد حالياً

مؤمن سلامه will become famous soon enough

اكثر من ممتاز يعني راااااااااااااااااااااااا ااااااااااااائع
قديم 22-02-2012, 10:28 AM
الصورة الرمزية ahmedsl
ahmedsl ahmedsl غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud of

مجهود ممتاز
جزاك الله كل خير

قال الله تعالى في كتابه الكريم ( مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)

اللهم استرني فوق الارض و تحت الارض و يوم العرض

اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي
اللهم استر عوراتي، وآمن روعاتي
اللهم احفظني من بين يدي ومن خلفي، وعن يميني وعن شمالي ومن فوقي، وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي

اللهم من أراد بي سوء فأشغله في نفسه.. ورد كيده في نحره وأجعل تدبيره تدميرا له يارب

اللهم إن كان رزقى فى السماء فأنزله ... وإن كان فى الأرض فأخرجه ... وإن كان بعيداً فقربه ... وإن كان قريباً فيسره ... وإن كان قليلاً فكثره ... وإن كان كثيراً فبارك لى فيه ...

اللهم ارزقنى رزقاً حلالاً طيباً مباركاً فيه ...