العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو فلوانس Fluence

رينو فلوانس Fluence Renault Fluence 2009—present The Renault Fluence is a compact mid-size sedan produced by the French automaker Renault. This built at the Oyak-Renault plant in Bursa, Turkey and Santa Isabel factory, in Cordoba, Argentina for Latin America.

قديم 11-11-2011, 09:50 PM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light
نقاش رابطة حائزى الفلوانس

ياريات يا جماعة كل اللى معا فلوانس يقولنا اية رأية فى العربية مميزتها و عيوبها و الاداء بتاع العربية و التوكيل كمان
انا عننفسى مش معايا العربية بس جربتها اكثر من مرة
مميزتها :
الى انا جربتها كانت الهاى لاين بتاعت واحد صاحبى :
1-امكانيات العربية كتيررررة جدا مقرنة بسعرها
2-جبت بيها 180 و كان ممكن ازود بس الطريق ماسعدنيش كان ثباتها جميل جدا وتحس ان العربية ماسكة فى الارض
3- شكلها من برة و من جوة انيق جدا و تقفيلها اكثر من رائع
4-فرامل قوية جدا
و طبعا فى مميزات كتيرة بس نكتفى ب دة
العيوب :
1-العربية كبيرة و لو واحد معندوش خبرة هاتتخبط منوا (قصدى مبتدىء)
2-الشنطة عالية فمحتاجة باركينج سنسور الى انا جربتها كان فيها باركينج سنسور فكان مساعد
3-سحبها اقبل ال 60 مش حلو اوى لكن بعد كدة صارووووخ
4-التكييف بتعها نوعا ما ضعيف بس افضل بكتيييييييير من الميجان 2
بالنسبة للتوكيل انا روحت مع صاحبى مرتين العبور بصراحة خدمة ممتازة و من رأيى افضل توكيل فى مصر
انا كدة خلصت ياريت كلة يشارك عشان الاعضاء يستفيدوا وشكرا

لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره |
رابطة حائزى الفلوانس :
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=71807

اعتذر عن عدم تواجدى كثيرا
قديم 17-11-2011, 02:57 PM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: رابطة حائزى الفلوانس

يا يا جماعة مافيش حد معا فلوانس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره |
رابطة حائزى الفلوانس :
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=71807

اعتذر عن عدم تواجدى كثيرا
قديم 27-04-2012, 03:53 PM
a_fazwzy a_fazwzy غير متواجد حالياً

a_fazwzy is on a distinguished road

بص انا معايا فلوانس وظهر لي عيب وهو عند كل الناس بس محدش راضي يقولو مش عارف ليه ؟؟ العربية فيها نتشة عند الغيار من الاول للتاني في الفتيس الاوتوماتيك ومبيظهرش الا بعد ما العربية بتمشي شوية والفتيس يسخن , وفي التوكيل قالولي ان دا موجود في كل الفلوانس وبسبب حساس اسمه " سيلونويد فلف " وغيرهولي مرة واتنين ولسه العيب في العربية, هما بيقولولي وحلفولي ان العربية 100 % سليمة , بس انا شايف انها مزعجة جدا على عربية بالفخامة دي وبالسعر دا خصوصا ان التوكيل قمة الاحترام والتعاون والوضوح وعلى فكرة الموضوع دا قلته لكذا واحد من الناس الي كانت بتروح التوكيل وقالولي انه عندهم بس بيروح مع المدة , وانا شايف انه مابرحش الناس هيا الي بتتعود عليه .....
العربية اجمالا رائعة بصراحة تصميم ولون وااداء عيوبها اجمالا وبموضوعية الي انا شايف انك تركبيها لو قدرت تتعايش مع العيوب دي
1- عفشة خشنة جدا بس جامدة " ميزة وعيب "
2- تكييف ضعيف نسبيا بالمقارنة بالياباني والكوري
3-مشكلة التنتيشة الي في الفتيس الاوتوماتيك
4-قطع الغيار وسعر اعادة البيع سيئين

غير كدة العربية كلها مميزات
1- شكل 2-فخامة - 3- توكيل محترم 4-مساحات واسعة جدة 5- اوبشنز مميزة وغير موجودة في سيارات كتير ولو موجودة فهي في رينو ليها طعم تاني لان ليهم لمسة فسها
قديم 01-05-2012, 06:44 PM
wael - mohamed wael - mohamed غير متواجد حالياً

wael - mohamed will become famous soon enough

انا استلمت الفلوانس بتعتي شهر فبراير وانا ملاحظ موضوع النتشة ده بس انا لاحظته في عربيات تانية ماركات مختلفة بس انا مش عارف المشكلة في الفلوانس والا في طريقة القيادة في مصر لاني لما سوقت العربية بدون ضغط على العربية في الطلعة وسبتها تغير دون ضغط لاحظت ان المشكلة مظهرتش وبعدين انا شايف ان المشكلة لو كانت لا تؤثر على العربية ولا تعني ان العربية فيها مشكلة ميكانيكية فممكن الواحد يغاضى عنها امام الكم من الامكانتيات التي توفرها العربية . والا ايه
قديم 06-05-2012, 04:09 PM
accnader accnader غير متواجد حالياً

accnader will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael - mohamed مشاهدة المشاركة

انا استلمت الفلوانس بتعتي شهر فبراير وانا ملاحظ موضوع النتشة ده بس انا لاحظته في عربيات تانية ماركات مختلفة بس انا مش عارف المشكلة في الفلوانس والا في طريقة القيادة في مصر لاني لما سوقت العربية بدون ضغط على العربية في الطلعة وسبتها تغير دون ضغط لاحظت ان المشكلة مظهرتش وبعدين انا شايف ان المشكلة لو كانت لا تؤثر على العربية ولا تعني ان العربية فيها مشكلة ميكانيكية فممكن الواحد يغاضى عنها امام الكم من الامكانتيات التي توفرها العربية . والا ايه
هل فعلا العفشة ناشفة جدا زي ما هو مكتوب ؟؟