العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 09-11-2011, 08:28 PM
ahmed_acmilan ahmed_acmilan غير متواجد حالياً

ahmed_acmilan is on a distinguished road
افتراضي فى ريحة بنزييييين على طوول مابتروحش

اولا السلام عليكم و كل سنة وانتو طيبييين كده انا معايا 128 و على طوول كده شامم ريحت بنزين لما ادوس بنزين ومش بيقعد معايا خالص يعنى اليقعد 3 ايام بيخلص فى يوم ناس قالولى اقفل بتاعت البنزين كويس لما تفول مفيش فايدة بردو مفيش اى حد يفهم فى اييه عندى
قديم 09-11-2011, 08:31 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى ريحة بنزييييين على طوول مابتروحش

هتروح لميكانيكى يراجع على وصلات البنزين من اول الكربراتير لحد التانك ولو تمام يبقى هيبص على التانك نفسه وممكن يحتاج يحلة علشان لو فيه خرم يتلحم
بس المهم انت حاول تعرف مصدر الريحة جاي منين ،،
من الكبوت ولا من الشنطة ؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-11-2011, 11:32 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

ريحة البنزين فى الـ 128 حاجة مشهورة واسبابها اما متدارجة وعادية زى مثلا خرطوم مقطوع او بيرشح التانك نفسة فى خرم او كاوتشة الفايظ مقطوعة ودى انا شاكك فيها اوى
فية اسباب تانية واؤلك حلها
عند السير الى الامام بيحصل دوامات هوائية خارجة من الشاكمان ونتيجة لعدم احكام قفل الحاجز بين شنطة العربية وصالون العربية الدومات دى بتدخل داخل الصالون ودى حلها اما تركب ديل للشكمان او انك تركب الكاوتش المانع للمياة بكامل محيط الشنطة وتراعى تقفيل الحاجز بين شنطة العربية والصالون
لكن انا ما فهمتش سؤال حضرتك اوى هل العربية بتاكل بنزين اوى ولا استهلاكها طبيعى والاستهلاك الطبيعة دة اقل حاجة 200 كم/ صفيحة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 11-11-2011, 05:11 PM

يعنى شكرا والله لنساعدتكم دى و هو شكل كده فعلا فى كابل من البيوصل للماتور مخروم او حاجة كده لانى حطيط ايدى لقيت فعلا بنزين بس انا خايف لا يكون من الكربراتير طب هو انضف الكربراتير و اخاليه تمام و كله بكاام حد يفهمنى علشان لسه مش ليا اى خبرة
قديم 14-11-2011, 10:02 PM

اول حاجة والله شكرا بجد على مساعدتكم و اهتمامكم ده و هو فعلا شكل فى حاجة فى وصلات للماتور علشان لقيت فى بنزين مسرب بس انا كنت عايز اعرف قبل ما اروح لميكانيكى علشان مش يضحك عليا علشان لسه مش عندى اى خبرة وكمان يا ريت اعرف سعر تيل فرامل و يعملها كويس و كابل دبرياج بجد يا ريت اعرف حتكلفنى كام