العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-10-2011, 06:30 PM
moustafa.peace moustafa.peace غير متواجد حالياً

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold
افتراضي ممكن حد يفدنى لو كان بأمكانة الافادة

انا معايا عربية فيات 131 موديل 83 ....... العربية اول ما اشتريتها كانت زى الفل انا شريها مستعملة من 6 شهور وبعد كده بدأت المشاكل
دلوقتى مش فيها الا الحاجات دية ممكن حد يفدنى ويقولى لانى كل ما اروح عند ميكانيكى ويلاقينى مش فاهم بصراحة بيضحك عليا ويزود عليا فى عيوب هى مش فيها
اولا :- العربية اول لما بدورها علامة البطارية بتظهر فى التابلوة ولازم اضغط بيزين لفترة لحد ما موشرسخونة العربية يوصل لحد 50 مع ان فى الاول مكنتش كده خالص بس ده لسبب انى نسيت الكاسيت فى العربية تقريبا شغال لمدة 3 ايام متواصل وبعد كده شحنت الطارية ومن ساعتها بدأت العلامة تظهر كتير

ثانيا :- لما باجى ادور العربية بسمع صوت صفارة عصفورة ومرة وانا ماشى قريب على صلاح سالم لقيت ريحة زى ما يكون كاوتش بيتحرق وقفت شوية لحد ما الريحة راحت وبعد كده مشيت عادى بصراحة انا مش اعرف خالص فى ميكانيكا السيارات ممكن حد يقولى العيب ده بتاع اية وشكرا وانا اسف للاطالة
قديم 08-10-2011, 06:39 PM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن حد يفدنى لو كان بأمكانة الافادة

بص يا باشا انت كده مشكلتك ف الكهربا
وصوت العاصفير اللى بتسمعوا ده سير الدينمو عايز يتشد
بسيطه ياباشا متقلقش
بس لما بتيجى تدور العربيه بتغيب معاك ف الدواره ولا بدور على طول
احكيلى اللى بيحصل معاك بالتفاصيل الممله وان شاء الله خير
قديم 08-10-2011, 07:08 PM

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold

لا لما بدور العربية العربية بتدور على طول بس لازم افضل دايس على البنزين يعنى لو دورت العربية بس تبطل تانى بس الاول مكنش كده يعنى مجرد ما افتح الكونتاكت كانت تشتغل على طول من غير ما ادوس على البنزين وساعات قليلة وانا ماشى بتظهر علامة البطارية برضة انا اسف للا طالة وشكرا جدا لخدمة حضرتك ليا ...... بس اية فى الكهربا اللى عاوز يتضبط شكرا جدا لحضرتك
قديم 08-10-2011, 08:22 PM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa.peace مشاهدة المشاركة

لا لما بدور العربية العربية بتدور على طول بس لازم افضل دايس على البنزين يعنى لو دورت العربية بس تبطل تانى بس الاول مكنش كده يعنى مجرد ما افتح الكونتاكت كانت تشتغل على طول من غير ما ادوس على البنزين وساعات قليلة وانا ماشى بتظهر علامة البطارية برضة انا اسف للا طالة وشكرا جدا لخدمة حضرتك ليا ...... بس اية فى الكهربا اللى عاوز يتضبط شكرا جدا لحضرتك
ياباشا مهوا ده طبيعيى علشان العربيه بتبقى بارده فلازم تسخنها بالبنزين
ولو على الطريق لما بتبجى تقف ف اشاره مثلا ولمبه البطاريه بتنور او العربيه بتبطل منك روح لاى ميانيكى خليه يعليلك الموتور
وخير ان شاء الله
قديم 08-10-2011, 08:49 PM

تسلم جدا جدا لاهتمامك بالموضوع