العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 14-09-2011, 03:16 PM
هيثم سامى هيثم سامى غير متواجد حالياً

هيثم سامى has a spectacular aura aboutهيثم سامى has a spectacular aura aboutهيثم سامى has a spectacular aura about
افتراضي مشكله رخمه فى الفيرنا

معلش انا اسالتى ممكن تكون كتيره بس عايز استفيد بخبراتكم انا عندى مشكله رخمه جدا فى الفيرنا احكيلكم علي حصل معايا بالتفصيل بس ياريت متتضيقوش منى
انا غسلت العربيه من حوالى اسبوعين كده غسلت الماتور ورفعتها غسلتها من تحت وكده يعنى وبعد كده مشيت بيها لقتها صوتها غريب جدا صوت فظيع كده والعربيه بتمشى بالعافيه ومش بتسحب خالص انا معنديش خبره اوى بس انا حسيت ان الصوت ده من الشكمان المهم روحت لبتاع الشكمنات وقولتلو الصوت ده من الشكمان قالى اه السوسته بايظه والعلبه الى ورا المهم غيرت الشكمان كله ومشيت وبعدها بيوم لقيت نفس المشكله تانى المهم روحتله واتخنقت معاه وقالى فى عندك بوجيه قاطع روحت غيرت طقم البوجيهات كله الاصلى والعربيه بقت تمام بس مكملتش 10 ايام ولقيت العربيه بردو بتقطع معايا جامد ومش بتسحب ولما بزود شزيه عشان تجرى صوتها بيعلى اوى بس كمان مش صوت طبيعى صوت خشن جدا مع تقطيع جامد والعربيه بتنتر جامد واحيانا بتبطل بصراحه انا مضايق ومخنوق جدا ومش عارف السبب ايه
انا قلت ممكن يكون عندى مشكله فى الانجكشن او فى طرمبه البنزين بس بصراحه عايز اعرف رايكم عشان يكون عندى خلفيه شويه وميضحكش عليا عشان انا كل ما اروح لحد يقولى غير مش عارف ايه فاغيره فياريت حد يقولى ملاحظاته وممكن تكون المشكله فين معلش الموضوع طويل اوى وبايخ بس انا حابب اسمع رايكم وشكرا على المجهود الرائع من جميع الاعضاء
قديم 14-09-2011, 04:14 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: مشكله رخمه فى الفيرنا

اولا انتا غلط لما غسلت الماتور لان الماتور بيتغسل بالفوم والهواء فقط بدون ميه

تاني غلطه لما روحت لبتاع شكمانات والمفروض كنت تطلع علي اي مركز خدمه هيوانداي معتمد ويشوفوا العيب فين

ومفيش قدامك دلوقتي غير كدا تطلع علي اي مركز قريب ليك خدمة هيوانداي وهيحطوها علي الاسكانر وهيشوفوا العيب فين بالظبط
قديم 14-09-2011, 04:20 PM
هيثم سامى هيثم سامى غير متواجد حالياً

هيثم سامى has a spectacular aura aboutهيثم سامى has a spectacular aura aboutهيثم سامى has a spectacular aura about

شكرا اهتمامك وان شاء الله حروح لمركز خدمه معتمد وربنا يسهل
قديم 14-09-2011, 07:18 PM
الصورة الرمزية سيداحمد
سيداحمد سيداحمد غير متواجد حالياً
من انا؟: سيداحمد
التخصص العملى: مدرس
هواياتي: السيارات والرحلات والاطلاع

سيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to beholdسيداحمد is a splendid one to behold

الاستاذ الفاضل هيثم المشكله اللى عندك دى بسيطه جدااااااااااااااااااا انت لما غسلت الموتور كان لازم تنفضه بالهواء انت تروح دلوقتى على اقرب بنزينه وتطلع سلوك البوجيهات بس من ناحية الموبينه وهتلاقى موبينتين واحده مكتوب عليها 1و3 والتانيه2و4 بعد ماهاتشيل السلوك هتلاقى بقايا مياه او صدا نفض بالهوا كويس وانشاء الله تبقى زى الفل وابقى طمنى
قديم 14-09-2011, 09:06 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

متابع .....
و فعلا احتمال كبير رطوبه في سلوك البوجيهات من الناحيتين فزيادة بعد نفخ بالهوا رش wd40 جوه تجويف السلك من جهة الكويل و جهة البوجيه

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا