العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 11-08-2011, 05:15 PM
non2010 non2010 غير متواجد حالياً

non2010 is on a distinguished road
افتراضي سخونية جلمدة اوى فى الجنوط فيرنا 2008

يا رجالة المنتدى انا امبارح نزل مسافة 7 كيلو وركنت العربية ساعتين وبعد كده نزلت مروح البيت لقيت الطاسة مش موجود وفيه ريحة شيا من الجنوط الى ادام والفرامل محجرة وجيت احط ايدى على الصواميل قولت فى عقل بالى حد سرقت الطاسة ومربتش الصواميل فدا السبب قمت حاطط ايدى على الصواميل ويالهوووووووى ايدى اتكوت فانا عايز اعرف دا ايه وسببة ايه قبل ماروح للميكانيكى لان العربية كدا تعتبر الفرامل فيها زى قلتها
قديم 11-08-2011, 05:45 PM
DR.AMER HASSAN DR.AMER HASSAN غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب قلب اطفال

DR.AMER HASSAN is a jewel in the roughDR.AMER HASSAN is a jewel in the roughDR.AMER HASSAN is a jewel in the roughDR.AMER HASSAN is a jewel in the rough
افتراضي رد: سخونية جلمدة اوى فى الجنوط فيرنا 2008

غالبا تيل الفرامل قافش يا اخي العزيز.... اتاكد اذا كان سحبها زي منتا متعود و لا لاء غالبا هيكون اقل زي متكون ماشي و رافع الهاند... و الي ياكد كمان لو في ريحة شياط... و الافضل توديها لميكانيكي
قديم 11-08-2011, 05:45 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

غير التيل والسخونية دى عادية
قديم 11-08-2011, 10:46 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

يا عم انا عندى بتولع وخد بالك انا متاكد مليون المية انى الطاسة دى مش الفبريقة اللى جاية مع العربية دى طاسات جديدة انت شريها كدة بحوالى 70 جنية مش اكثر صح كلامى
المهم عشان تتطمن ارفع العجلتين وحركهم لو اتحركوا بسهولة مش يعنى يجروا لاة يتحركوا بسهولة شمال يميين كدة يبقى الموضوع عادى لو ناشفين اوى يبقى تعمل التالى
تروح لبتاع فرامل مش ميكانيكى بتاع فرامل
وعشان ميعش فى الدور قلة انك هتعمل التالى وبس فكك من اى كلام تانى ولا خرطوم ولا ماستر ولا غير كل اللى تعملة
1-تنظيف البساتم وتشحيمها
2- تغيير التيل بالاصلى من التوكيل ويارب لو عامل 1000 جنية هاتة وهو الاصلى عامل 300 وحاجة على ما اشتريتة اخر مرة
3-تغيير زيت الباكم ودا حوالى 18 جنية وركب وخد بالك خلية يصنفر البساتك صنفرة ناعمة اوى مش خشنة براحة كدة مرة مرتين وبس هتلاقى العجل تمام انما لو العجل ماشى وبيتحرك عادى شمال يمين الكلام دا وهى سخنة مش باردة يبقى مش ضرورى وللعلم انا الجنوط الحديد وبالذات المسامير ممكن تقلى بيض عليها عندى لكن انا بعرف اريح الفرامل واهدى اللعب معاها وبراحة وشويش بلاقيها عادية خليك براحة على الفرامل ومور من بعيد ومتدس وانت سريع كدة يعنى ريح المسائل وهى هتبقى عال بس برضة هتسخن بس مش اوى وربنا يكرم شوف العجل وقولنا مطنش عشان نتابع معاك
قديم 16-08-2011, 06:04 PM
lawyer9 lawyer9 غير متواجد حالياً

lawyer9 is a splendid one to beholdlawyer9 is a splendid one to beholdlawyer9 is a splendid one to beholdlawyer9 is a splendid one to beholdlawyer9 is a splendid one to beholdlawyer9 is a splendid one to behold

دا حاجه من تلاته على الترتيب الأوقع فالأقل إحتمالا :
1- نسيت فرامل اليد تكه او اتنين وانتا ماشى .
2 - سوستة التيل سابت أو الفرامل عايزة تترجلش .
3 - ماستر الفرامل ودا له فى الداخل حاجه اسمها طقم أصلاح فيه جلد أسمها جلد ماستر ممكن واحدة أتحشرت فى دوسة فرامل وطقم الأصلاح مرجعش مكانه