العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 17-05-2011, 11:37 PM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light
افتراضي تقرير عن BYD F3 اتوماتيك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أولاً أنا أسف جداً على التأخير في كتابة الموضوع
ثانياً أنا استلمت العربية الحمدلله يوم الاتنين اللي فات 2011-05-09 و كانت عاملة 40 كم ، و هي الان عاملة 790 كم و أنا حجزت صيانة 1000 كم يوم السبت اللي جاي إن شاء الله في مركز القطامية مع إن فيه ناس كتير نصحتني أروح اسكندرية بس للأسف عندي ظروف تمنعني من السفر الايام ديه

أنا هحاول أعمل تقرير وافي عن العربية و مزاياها و عيوبها

نبتدي بالعيوب :

1-الشنطة عشان تتقفل لازم تترزع جامد و رحت عن واحد بتاع أبواب في السابع عملها بس للأسف المفتاح إلي بيفتح الشنطة من جوة بقى أوقات يشتغل و أوقات لأ و كمان الشنطة مفارقة من جانب و الجانب التاني لأ

2-فيه هواء ساخن بيجي من عند الدواسة أو من تحت التابلوه و ديه فعلاً الحاجة إلي مزعلاني خصوصاً إن التكييف بتاع العربية حلو أوي بس بسبب الهواء السخن دة العربية بتاخد وقت عشان تسقع (أنا عارف اني المفروض مشغلش التكييف بس عشان كان راكب معايا ناس كبيرة )

3- العربية فيها رعشة أو غربلة عند سرعة 120 كم فما فوق (مش عارف دة ترصيص ولا إيه )

4-الفوانيس الأمامية مرفوعة أوي لفوق لدرجة اني بحس إن مفيش فرق بن العالي و الواطي

5-أوقات بسمعة صوت ونة بسيطة أوي عند سرعة 60-70 كم (دة عيب ممكن التغاضي عنه عشان أنا ودني حساسة زيادة عن الزوم و ممكن العيب دة يكون عند حد تاني و مش واخد باله عشان ذي مابقول أنا بركز أوي مع العربية)

6- الباركينج سنسور بيدي صوت على أساس اني هخبط في اللي ورايا في حين إن بيبقى فيه لسة مسافة حوالي نص متر

7- إستهلاك البنزين كان مع أول تفويلة 11.7 كم في اللتر ، مع تاني تفويلة كان 9 كم في اللتر

نجي بقى للمزايا
1-العربية ناعمة قوي و صوت الموتور تحت RPM 3 بيبقى ناعم و هادئ و أحسن حاجة اني مش بحس بالعربية على الارض و هي مشية

2-العربية واسعة الحمدلله و الشنطة مشاء الله واسعة قوي

3-عزم الموتور شديد لما بحب اقرص عليه مش بيخيب ظني و العربية بتجيب معايا

4- العربية راسية على الأرض و تحس انها مسكة نفسها

5-عفشة العربية لا هي ناشفة ولا هي طرية و مش بترزع في المطبات

6-إرتفاع العربية عن الأرض كويس قوي و لما حد بيركب ورا مش بتهبط جامد

7- تقفيل العربية إلى حد كبير كويس قوي بإستثناء الموكيت

أخيراً أنا راضي عن إختياري للعربية ديه و لو رجع بيا الزمان لورا حجبها برضه

و أنا جاهز للرد على أي إستفسار

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 17-05-2011, 11:50 PM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن BYD F3 اتوماتيك

شكرا علي التقرير و هو دة المتوقع من عربية صيني انها متكنش ممتازة بس جيدة

رمضان كريم
قديم 17-05-2011, 11:50 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

جميل جدا وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ولو اني ليا عند حضرتك طلب علشان التقرير يكون كامل صور للعربية من الداخل والخارج

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 18-05-2011, 12:08 AM
gad_fcis gad_fcis غير متواجد حالياً

gad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of lightgad_fcis is a glorious beacon of light

شكرا علي التقرير و هو دة المتوقع من عربية صيني انها متكنش ممتازة بس جيدة
حضرتك أنا في رأيي انها جيدة جداً و لو هديها تقييم من 10 تاخد 8 من 10 (دة رأي شخصي )

جميل جدا وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ولو اني ليا عند حضرتك طلب علشان التقرير يكون كامل صور للعربية من الداخل والخارج
حضرتك إن شاء الله هصور العربية من برة و من جوة بس هستسمحك اني هتأخر شوية في الموضوع دة عشان ظروف شغلي

Mohamed Gad El karem
Senior Software Developer
قديم 18-05-2011, 03:20 AM
aboatif aboatif غير متواجد حالياً

aboatif will become famous soon enoughaboatif will become famous soon enough

ممكن اعرف حضرتك جبتها بكام؟؟؟