العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA

قديم 24-02-2011, 04:56 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي أنا مقاطع الزيت و محصلش أى مشكلة

السلام عليكم
أنا أخر مرة وضعت فيها زيت كان موبيل و العربية كانت عاملة 12000 و بعديها قرأت موضوع كذبة ضرورة تغيير الزيت اللى موجود فى مصر موتورز و اقتنعت بيه و الى الان ماغيرتش الزيت و العربية عاملة حاليا 27000 يعنى بقالى حولى 15000 كم مغيرتش الزيت و مش ناوى أغيروا غير لما العربية تعدى ال 30000 يعنى على 33000 أو 35000 بالكتيير, و طوال حياتى عمرى ماروحت أعمل صيانة و لا روحت لأى مركز خدمة على طول انا اللى مهتم بالعربية بنفسى عشان مبضمنش حد غير ربنا,,
المهم ما هو رأيكم فى فى اطالة مدة تغيير الزيت و هل يوجد حد جرب الموضوع ده قبل كده ؟ فى انتظار الردود
قديم 24-02-2011, 05:33 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا مقاطع الزيت و محصلش أى مشكلة

انا جلربته, بصراحة لو العربية زيرو و استعمالها نضيف يعني مش فرك و قرص على الموتور ممكن توصل بالزيت لحد 30 الف كيلو استعمال عادي مع ضرورة انك تكشف على الزيت على الاقل كل اسبوع تشوفه نقص او اتحرق
لكن لو العربيه مستعملة او قديمة شوية الافضل انك تغيره كل فتره محددة
بس انا اعتقد ان موضوع عدم تغيير الزيت لفترات طويلة مناسب اكتر لاوروبا نظرا لبرودة الجو هناك , لكن هنا ارتفاع درجات الحرارة بيؤدي لفقد الزيت لزوجته
قديم 24-02-2011, 05:39 PM

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

انا جلربته, بصراحة لو العربية زيرو و استعمالها نضيف يعني مش فرك و قرص على الموتور ممكن توصل بالزيت لحد 30 الف كيلو استعمال عادي مع ضرورة انك تكشف على الزيت على الاقل كل اسبوع تشوفه نقص او اتحرق
لكن لو العربيه مستعملة او قديمة شوية الافضل انك تغيره كل فتره محددة
بس انا اعتقد ان موضوع عدم تغيير الزيت لفترات طويلة مناسب اكتر لاوروبا نظرا لبرودة الجو هناك , لكن هنا ارتفاع درجات الحرارة بيؤدي لفقد الزيت لزوجته
هههه هو من ناحية الفرك و القرص فا انا بقرص الماتور على طوول عشان طول عمرى مستعجل فى مواعيدى و لحد الان محستش بضعف فى اداء المحرك و العربية اساسا خليجى 2009 و شكرا على مشاركتك
قديم 24-02-2011, 06:54 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مجرب الموضوع دة فى اكثر من عربية وكمان عربيات موديل قديم ومشى كولة نصفة سفر والحمد لله ما حصلش اى حاجة وكان لى صديق معاة عربية مازدا 323 موديل 82 سنة كاملة ما حطش نقطة زيت فيها وسنة دى معانا يعنى كيلو متر كبير جدا لان اقل مشوار من عندنا رايح جاى 100 كيلو والعربية دى وبدون مبالغة انا اما كنت بركبها من النادر انى كنت اشوف عربية بتعدى من شمالى وموضوع الحر او البرد دة غير مؤثر على الزيت اطلاقا لان فى اضافات زيت ما بتشتغلش الا اما الزيت يسخن اقصد اقول ان زخونة الزيت اكثر افادة ....وبدون ما ندخل فى مناقشات وكيميا انا بتكلم عن تجربتى الشخصية واللى مقتنع بيها

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 24-02-2011, 07:03 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مجرب الموضوع دة فى اكثر من عربية وكمان عربيات موديل قديم ومشى كولة نصفة سفر والحمد لله ما حصلش اى حاجة وكان لى صديق معاة عربية مازدا 323 موديل 82 سنة كاملة ما حطش نقطة زيت فيها وسنة دى معانا يعنى كيلو متر كبير جدا لان اقل مشوار من عندنا رايح جاى 100 كيلو والعربية دى وبدون مبالغة انا اما كنت بركبها من النادر انى كنت اشوف عربية بتعدى من شمالى وموضوع الحر او البرد دة غير مؤثر على الزيت اطلاقا لان فى اضافات زيت ما بتشتغلش الا اما الزيت يسخن اقصد اقول ان زخونة الزيت اكثر افادة ....وبدون ما ندخل فى مناقشات وكيميا انا بتكلم عن تجربتى الشخصية واللى مقتنع بيها
شكرا على المعموملات المفيدة