العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-02-2011, 01:40 PM
thenightsword thenightsword غير متواجد حالياً

thenightsword is on a distinguished road
افتراضي مشكله في فيات 128

بصراحه دي اول مشاركه ليا في المنتدي
دلوقتي انا عندي فيات 128 موديل 79 معدل
دلوقتي الدبرياج عمدي تقيييل جدااااا
قالولي غير السلك ...غيرته ...هو بصراحه خف سنه بسيطه جداا..بس برضه لسه تقيل قوي
فهل في اي حل مع العلم اني غيرت الفتيس من سنه هو و الاسطوانه و الديسك
و غير كده الرابع ناشف قوي و احيانا وانا ماشي علي الطريق بيفلت و غيرتله المعلقه
اسف اني طولت عليكم بس بجد انا طلعلي عضل في رجلي الشمال من الدبريااج ده هههههههههه
تحياتي
قديم 23-02-2011, 04:27 AM
thenightsword thenightsword غير متواجد حالياً

thenightsword is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكله في فيات 128

انا بقول برضه اكهنها احسن طالما محدش عايز يرد عليا....هههههههه .....ايه الاخبار يا شبااااااااب ايه ملوش حل ؟؟؟؟
قديم 23-02-2011, 07:04 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

هى حاجة زى كده عايز يتبص عليها بس انا كان عندى مشكلة شبيهه وكانت من السلك برضو بس خد بالك فيه سلك بيبقى نوعة سىء خلى حد يبصلك الاول على الدبرياج ديسك واسطوانة ويراجع تركيب السلك او تغيره وتشوف نوع كويس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-02-2011, 03:32 PM
الصورة الرمزية ziabassem
ziabassem ziabassem غير متواجد حالياً

ziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond reputeziabassem has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thenightsword مشاهدة المشاركة

بصراحه دي اول مشاركه ليا في المنتدي
دلوقتي انا عندي فيات 128 موديل 79 معدل
دلوقتي الدبرياج عمدي تقيييل جدااااا
ده بيرجع لنوعية الديسك نفسه .. ولو الديسك نوعه انجليزي بيبقى ناشف شوية بس عمره الافتراضي طويل
قالولي غير السلك ...غيرته ...هو بصراحه خف سنه بسيطه جداا..بس برضه لسه تقيل قوي
فهل في اي حل مع العلم اني غيرت الفتيس من سنه هو و الاسطوانه و الديسك
السلك مش حيأثر بالشكل اللي أنت متخيله .. والقصة كلها زي ما قلت في الديسك
و غير كده الرابع ناشف قوي و احيانا وانا ماشي علي الطريق بيفلت و غيرتله المعلقه
اسف اني طولت عليكم بس بجد انا طلعلي عضل في رجلي الشمال من الدبريااج ده هههههههههه
كون أن غيار الرابع بيفلت من مكانة .. ده بيبقى عيب غوايش اللي بتبقى موجوده داخل الفتيس نفسه
تحياتي
الحل العاجل دلوقتي تروح جيم كويس .. وتلعب حديد برجلك اليمين بس .. علشان تبقى زي الشمال .. وإلا حتبقى ماشي برجل ورجل .. وتحتاج ظبط زوايا .. هههه

بعيداً عن الهزار .. أنصحك تمشي بطقم الدبرياج ده بحالته دي لحد ما يجيب أخره .. وللأسف حتضطر بعد كدة تغير الفتيس كله علشان موضوع الغوايش ده .. لأن تصليحه مش فعال إلا لو كان ميكانيكي شاطر .. بمعنى أخر لتقليل الخسائر المادية .

عاوزك تشوف برضه أن مفيش حاجة بتعوق عصاية الفتيس أنه يثبت على الغيار الرابع (زي الكاوتشة اللي بتبقى في عصاية الفتيس) علشان تبقى متأكد إذا كان العيب غوايش الفتيس أو غيره .

Life's is Too Short for the Wrong Job
قديم 23-02-2011, 03:55 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

عايز ايه تاني ياعم بعد ابو نورا مارد عليك انت حتنهب
ههههههههههههه