العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 23-01-2011, 01:34 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
للاهمية ايموبيليزر ؟؟؟ وسمك صاج اللوجان !!!!

بصراحة يا جماعة كنت حابب اعمل موضوع عن سمك الصاج في الرينو اللوجان وخلاص داخل اكتب وبعدين قلت طيب هوا سمكة اد ايه لقيتني مش عارف فدخلت ادور علي المعلومة علي النت فاتكعبلت في اللي اسمة ايموبيليزر ايه ده هوا انا عندي ايموبيليزر في العربية اه تصدقوا؟؟؟

اصل هقلكو اصل الحكاية - العربيه عندي نزلت من البيت امبارح لقيتها مخبوطة طبعا اتخنقت وجعرت في الشارع مين اللي خبط العربيه ؟؟ فلم اجد من يجيب - حلوه دي - المهم خدت بعضي ورحت لسمكري حبيبي مجربة قبل كده كتير في عربيات اصحابي الزيرو وعارف شغله وبصراحة هوا ممتاز متعرفش ان العربية مخبوطة بعد ما تطلع من عنده حتي لو انت ريس الخبرا بيعدل علي البارد من غير خربوش حتي لو الصاج معجون المهم وهوا شغال لقيتة مستصعب الحكاية ايه يا عم فيه ايه - قالك الصاج بتاع عربيتك ده مشفتوش من زمان - ليه يا عمنا دي موديل 2010 مش من زمان ولا حاجة - قالك لا بجد صاج العربيه تخين علي غير العاده في العربيات الجديدة ومرشوش من تحت زي طبقة بلك (زي الانتركوت بس احسن - علي كلامة) المهم رجعها سليمة الحمد لله واحسن من الاول بس طلع بوزه وخصوصا انة طبعا بيدق براحة اوي طبعا خايف علي البوية . بس

دلوقت بقي عندي سؤالين - حد عارف ايه هوا ال ايموبيليزر ؟؟؟
حد عارف ايه هوا سمك الصاج بتعنا وهل هوا فعلا اكتر من العربيات التانية؟؟؟

لاجابة السؤال الاول طبعا انا عارف ال ايموبيليزر بيشتغل ايه يعني ان العربيه متدورش الا بمفتحها الاصلي عشان فيه شفره والكلام ده بس اللي انا عايز اعرفه ايه الميكانزم وبعدين يعني لو حد عايز يدور من غير شفره هوا جهاز واخد كهربا مثلا فممكن يتشال فيوز فالعربيه تدور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 23-01-2011, 06:54 PM
الصورة الرمزية ayman1204
ayman1204 ayman1204 غير متواجد حالياً
من انا؟: Mr Lonely
التخصص العملى: General Manager at TVEgy.CoM
هواياتي: ركوب لولو , مونتاج الفديو

ayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to beholdayman1204 is a splendid one to behold
افتراضي رد: ايموبيليزر ؟؟؟ وسمك صاج اللوجان !!!!

صاج اللوجان بيبقى فيه زى ما تقول ( عصب ) من جواه ودا كلام انا واخده من ناس كانت عندها اللوجان وقمت بشراءها وكان هذا من احد الاسباب

الايمبوليزر كل اللى اعرفه انه مانع للسرقة غير كدة مش هقدار افتى
قديم 23-01-2011, 08:09 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

على حد علمى أن الايموبلايزر مكون من جزأين
1- جزء فى المفتاح
2- جزء فى العربية

الجزء اللى فى المفتاح بيبعت إشارة زى موجات الراديو للجزء اللى فى العربية و دا الجزء المسئول عن إدارة محرك السيارة .......

يعنى لازم يكون المفتاح الأصلى عشان يبعت إشارة للعربية يقوم المتور داير

لكن فى حالة المفتاح التقليد فدا مفيهوش إشارة الراديو الصحيحة اللى بيقراها الجزء اللى فى العربية ،،،،،

و حتى لو حاول السارق يفك مكان المفتاح عشان يلمس الأسلاك المتور مش هيدور برضو

و الله أعلم

That is My Renault

قديم 24-01-2011, 03:49 AM
الصورة الرمزية asus_matrix32
asus_matrix32 asus_matrix32 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تاجر أدوات منزليه
هواياتي: تربيه وتفريخ أسماك الزينه

asus_matrix32 will become famous soon enoughasus_matrix32 will become famous soon enough

السلام عليكم أولا
أحب أضيف معلومه عن الايموبليزر ؟
Engine immobiliser
مكانه فى التبلوه وهو عباره عن لمبه أشاره حمراء وتبين أن كان الجهاز شغال ولا به عطل بالوميض المتكرر

ومكان المستشعر فى جسم مفتاح السياره الصوره هتوريكم مكانه

وأذا كان فى حاله محاوله تشغيل المحرك بغير جسم المفتاح الاصلى مش هتقدر تشغل الموتور وساعتها الكمبيوتر هيعمل صوت أنذار داخلى زى صوت تحذير النور الصغير لما بتنساه وفى حاله أن جسم مفتاح السياره الاصلى بالقرب من العربيه بحوالى 2متر بكده تقدر تشغل العربيه
أرجو أنى أكون أفدتكم باللى أقدر عليه ولو فيه تصحيح ياريت حد يصحح المعلومه مع العلم أن الصور والكلام ده موجود فى دليل كهرباء السياره بالحرف الواحد
قديم 24-01-2011, 10:20 AM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asus_matrix32 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم أولا
أحب أضيف معلومه عن الايموبليزر ؟
Engine immobiliser
مكانه فى التبلوه وهو عباره عن لمبه أشاره حمراء وتبين أن كان الجهاز شغال ولا به عطل بالوميض المتكرر

ومكان المستشعر فى جسم مفتاح السياره الصوره هتوريكم مكانه

وأذا كان فى حاله محاوله تشغيل المحرك بغير جسم المفتاح الاصلى مش هتقدر تشغل الموتور وساعتها الكمبيوتر هيعمل صوت أنذار داخلى زى صوت تحذير النور الصغير لما بتنساه وفى حاله أن جسم مفتاح السياره الاصلى بالقرب من العربيه بحوالى 2متر بكده تقدر تشغل العربيه
أرجو أنى أكون أفدتكم باللى أقدر عليه ولو فيه تصحيح ياريت حد يصحح المعلومه مع العلم أن الصور والكلام ده موجود فى دليل كهرباء السياره بالحرف الواحد
تسلم ايديك على المجهود الجميل ومشكور عليه
بصراحة المعلومة جديدة عليا واضافة ممتازة منك