العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > التعديلات الشكلية

التعديلات الشكلية موضوعات التعديلات الشكلية على السيارة خارجيا او داخلياً او ما يسمى بال - car Styling visual tuning

قديم 11-01-2011, 10:05 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى فى تشميع السيارة"تحفة"

السلام عليكم ورحمة الله

كثرت الأقاويل بالنسبة لموضوع التشميع أو وكثيرا من الناس أبدوا سعادتهم بعد تجربة الشمع وكثيرا من الناس أعجبوا بهذا الكلام و أبدوا رغبتهم فى تجربته ولكن هناك من يخيف هؤلاء الناس بأن الشمع أو له تأثير ضار على الدهان أو يظهر خدوش السيارة ولكن فى نفس الوقت أنا فى أشد حاجة لهذه التجربة لأنى أعلم أن الشمع يحافظ على السيارة من الكثير من العوامل ويدوم وقت طويل ولأنى أمتلك لانسر بومة لون فيرانى"أجاركم الله"بهدلة اللون ده مهما فعلت وساخة
ولو حاولت تنظيفة بفوطة عادية الدنيا هاتخرب ولا حتى بميه تصدقوا أنى لازم أستخدم منتج بتاع غسيل مواتير أحط شوية على الفوطة وأنظف
العربية وده الحل الوحيد.

المهم أستعنت بالله وأشتريت علبه الشمع من عوض الله "نوعها صينى ولكن الشمع تركيبته برازيلى وكان تمنه حوالى 20 جنية":
ومكتوب على العلبة يدوم حتى سنة كاملة وهاقول لكم أى اللى خلاهم يقولو كده.
العلبة حجمها حلو وكان أمامى أنواع أخرى ولكن جذبنى النوع ده
طبعا هاتقولو مرحتش عند حد لى"بصراحة شغل نصب تدفع 150 جنية ليه دى عالم نصابة"

.صحيت تانى يوم الصبح وقرأت اللى على العلبة.
1-لازم أغسل السيارة الأول"كانت مغسولة أساسا"
3-أبتعد عن أشعة الشمس والحرارة وعشان كده شمعت آخر النهار
3-لازم أسيب الشمع حبه حلوين
4-لازم أشتغل فى التشميع بدوائر
5-الفوطة اللى هانظف بيها تكون نظيفة وياريت تكون قطن

أستخرت ربنا وبدأت يا جماعة وبدأت أوزع بدوائر وأحط بكميات كويسة والموضوع حتى الأنتهاء خد حوالى ساعة توزيع
وأستنيت شوية بقى وقالبى بيدق يا ترى هايكون حلو ولا الشركة نصابة لنفترض إنه بوظ الدهان ومنظر الشمع على العربية
مقرف أنت تخاف وللعلم العلبة تاخد العربية مرة واحدة فقط عشان كده بتدوم لسنة

بدأت بقى بعد نص ساعة أشيل الشمع بفوطة نظيفة ولما نظفت السقف قلت لنفسى
الله يخرب بيتك يا أحمد"اللى هو أنا"

أزاى أنا مجربتش الشمع ده بعد كل البهدلة دى,حسيت كأن العربية لسه خارجة من المعرض وب20 جنية بس دول تمن غسلة فى بنزينة
دهان العربية ناعم جدا جدا جدا وبتملع ونتائج مبهرة وجميلة والتراب تنفخة ينزل على طول بدون مشاكل

'أختبار بقى"
غطيت العربية ونزلت تانى يوم أشيل الغطاء ذى كل يوم تراب كتير من الغطاء
مسكت فوطة عادية ونظفت لقيت التراب بينزل فى ثانية لدرجة أنى مش عايز أستخدم فوطة عايز بس أنفخ ونفس اللمعان
بجد يا جماعة بنصح الكل يجرب الشمع ده فكرته جامدة لأنى شفته فى أفلام أجنبية كتير وكانو بيعملو طبقتين كمان

قديم 12-01-2011, 07:45 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى فى تشميع السيارة"تحفة"

ألف شكر ياباشا على نقل تجربتك, أنا كنت متخيل الشمع بيفرق بس مش للدرجة دى, تعيش وتجيبلها ياباشا.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 12-01-2011, 10:42 AM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough

طب النوع الى انتا استخدمتوه ده اسموه ايه؟؟
قديم 12-01-2011, 11:56 AM
corsair
Guest

الله ينور عليك يا ابو حميد بس عايزه دماغ رايقة ومستنينك تقولنا اسم الشمع ده ايه
قديم 12-01-2011, 12:20 PM
الصورة الرمزية ORGANIC_MAGIC
ORGANIC_MAGIC ORGANIC_MAGIC غير متواجد حالياً
من انا؟: Chemist
التخصص العملى: Project Manager
هواياتي: Foot Ball

ORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura about

ممكن اسم علبه الشمع ؟