العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 13-12-2010, 12:12 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي افكار لتظبيط (تجديد) AX

عاملين ايه فى البرد القاااااااااااااااارس ده مش كده؟؟؟
فكرت احط الموضوع ده فى قسم التعديلات الشكليه
بس لاقيت قسم الستروين افضل لانه يخص المهتمين بفئة AX
النهارده عامل موضوع(ان شاء الله) حصرى لمصر موتورز اتمنى ينول اعجابكم وخصوصا لرابطة الستروينية الغلابة AX
وعشان نبقى مع بعض فى الصورة الموضوع عبارة عن افكار لتجديد وتظبيط AXمن بره وجوه(ده اللى ناوى عليه بإذن الله) بس على اصلها (من غير لعب فى الاساسيات) واللى عايز يضيف يتفضل واللى عايز يقول رأيه (وده المطلوب-لانى محتاج رأيكم طبعا) برضه يتفضل
انا رتبت الموضوع فى صورة نقط والصور مرقمة عشان مانتوهش من بعض معلش الكلام الكلام كتير والصور برضه استحملو واستمتعوا
بسم الله
صور الوضع الحالى لعربيتى

معلش سديت نفسكوا بالصور اللى مش ولا بد دى
افتح نفسكوا شوية باللى جاى واللى ان شاء الله هيبقى زى كده
المهم ماتسرحوش مع الصور والموديلات لانها للـ BMW والمرسيدس
خلونا فى موضوعنا (الارقام اللى على الصور عشان سهولة التوجيه!!!! يعنى اللى هيدلنى على شكل معين معلش يتعب ويقولى الرقم اللى مكتوب على الصورة عشان اعرف اوصلها*
من الداخل: يا ترى لو هغير لون الفيبر الداخلى الى البيج ارشه ولا اكسية جلد
رأيكم فى دى بالذات مهم جداجداجدا
--------------------------------------------------------------------------------------
1- تجديد الصالون بالكامل وشد الكراسى والسقف والارضيه والشنطة بفرش جلد كله بيج ورش الفيبر الداخلى للصالون بيج مع تجليد النص التحتانى(فقط) للتابلوه والكونسول(بعد ما يتفصل) تقريبا زى كده....

-----------------------------------------------------------------------------------
2-النص الفوقانى رمادى بالفيبر بتاعه زى ماهو والنص التحتانى بالارضية ونص التابلوه بيج يعنى =رمادى فوق*بيج تحت
(الرمادى: سقف-قوايم لغاية التابلوه-نص التابلوه اللى فوق- نص القايم اللى فوق جنب الكراسى-الحزام- القوايم الخلفية لغاية ظهر الكنبة-حرف الابواب من فوق)
(البيج:نص التابلوه التحتانى بالكونسول -فرش الابواب-فيبر الابواب التحتانى-الاوكر الداخلية-يد الابواب-فيبر الارضية-فرش الارضية) زى كده....

[IMG]http://www.masrmotors.co

-----------------------------------------------------------------------------------
3-كله رمادى فوق وتحت (يعنى الفابريقة) ماعدا فرش الكراسى والابواب (الفرش العادى هيبقى بيج) من غير ما نغير اى لون فى الفيبر الداخلى سواء فوق او تحت او قوايم بس اساسى تجليد نص التابلوه التحتانى بيج بالكونسول - وده لسبب
ان مكان درج التبلوه عندى اصلا مقفول لان وراه حاجات التكييف يعنى الحته دى مش بتفتح والله يسامحه صاحبها كان بيقفل اى فيبر بمسامير زى ماهو باين فى الصور عندى ومخلى شكلها وحش قوى ده غير السيليكون اللى حوالين التقفيل الزباله ده و نفس الوضع عند غطاء علبة الفيوزات فى الشمال عشان كده عايز ادارى العك ده بكسوة جلد متناسقة مع الفرش وتدارى العيوب ويبقى قريب من كده......

ياريت مع كل رأى تدونى ملاحظاتكم على الاختيار مع مراعاة لون الاوكر الداخلية واكرة الزجاج الخلفى ومقبض الباب
يعنى من الاخر كل كبيرة وصغير وانا كد كده حاطط صور عربيتى عشان الامور توضح اكتر ( وربنا ما يحرمنى منكم)
4-الاهم من ده كله واللى هيحدد حاجات كتير بقىالكونسول الوسطانى
اللى انا عايز افصلة عمولة وييجى من تحت التابلوه من جوه لغاية اخر الكراسى ما بين الكرسيين اللى قدام بشكل انسيابى كده والغرض منه اضيف فية زراير السنتر وزراير ازاز الكهرباء فى النص واعليه شوية (عشان يغطى عصاية الفيتيس اللى منرفزانى بشكلها القديم ده ويبان منها حته صغيرة كده يا دوب الرأس) ويلم فى الاخر على عصاية فرامل اليد وفوقيها المخدع اللى عامل زى العلبة(لان مافيش درج للتابلوه وفيها فتحة من وراء واوصلها هواء التكييف ) الجزء ده بالنسبالى هوه الاهم لانه هيظبط شكل الصالون جامد بس خايف الضيق اللى بين الكرسيين يخلى الفكرة تفشل مع انى معتمد على لم قاعدة الكرسى لجوه عشان توسع واعمل كمان حساب المشابك بتاعة حزام الامان واوكرة تحريك مسند الكرسى- ياريت تركزو معايا فى الحته دى فى عربيتى -مين بقى يقدر يعمل الشغل ده ؟؟؟
فى الاخريبقى قريب كده مثلا.....

معلش الصور بتتكرر على حسب المطلوب منها
-------------------------------------------------------------------------------------
5- تجليد الشنطة بالكامل زى كده....

------------------------------------------------------------------------------------
6- عمل بطانة للكبوت وغطا الشنطة زى العربيات الزيرو (هما بيتفصلوا عند السروجى ولا بيتجابوا استيراد؟؟)
--------------------------------------------------------------------------------------
7- تركيب سنتر بالريموت وماكينة كهرباء تفتح الشنطة من جوه ومن الريموت بتاع السنتر فى نفس الوقت (هل ده ممكن ولا ما ينفعش؟؟؟)
-------------------------------------------------------------------------------------
8-عمل امكانية قفل السنتر عند سرعة 40كم اوتوماتيك (ممكن ده؟؟)
------------------------------------------------------------------------------------
9-اضاءة اضافية فى خلفية الصالون + اضاءة خفية فى الدواسات ورا التابلوه(اعتقد دى سهلة)
----------------------------------------------------------------------------------
من الخارج:

10- عمل فوانيش شبورة فى الاكصدام الامامى بطريقة محترمة - تنصحونى بإيه؟؟ -اى نوع اجيبة يمشى مع الاكصدام والفوانيس مع العلم انى هفتح فى الاكصدام على قد الفوانيس بالظبط !!! والاحسن مربع ولا مدور؟؟؟ وفيه لمسة كده نازله من حرف الكبوت فوق الفوانيس بخط مستقيم مغيرة شكل الفانوس حبة (بدل ماهو مدور من ناحية الكبوت هيبقى نازل قطع بخط مستقيم)
دى بقى معمولة فبر على الفانوس تحت الكبوت؟؟؟ ولا صاج فى الكبوت نفسة ؟؟؟ وهل بتأثر نور الكشافات ؟؟ وايه رأيكم فى شكلها ؟؟؟ اعملها ولا بلاش؟؟؟ زى كده.....

مع تغيير لمبات الفوانيس العادية بلمبات فيليبس رالى او النوع التانى المشهور ده
----------------------------------------------------------------------------------
11- تركيب جريدتين للسقف وفيبر على قوايم الشنطة زى كده......

على فكرة ظهر الكيا بالشنطة والفوانيس والاكصدام الخلفى مقارب جدا للـ ax بس عل كبير
12- تركيب رفارف وعتب فايبر(لاحظو الرفارف الخلفية مستقيمة) زى كده.....

ولو هعمل الفايبر فى الرفارف الخلفية مدورة هيبقى شكلها كده

(من غير ما اغير او العب فى الصاج
)...

13-الجنوط اللى اللى عندى مقاس 13 عدد 3 خرم ومش عايز اغيرها لاسبور لان الحديد عملى اكتر مع خبطة ولا حاجه لاقدر الله ممكن يتعدل تانى لكن الاسبور يشرخ على طول ده بخلاف فرق الوزن عشان كده هخليهم واجيب كاوتش 165 بدل 155 واستنضف طقم طاسات استيراد بتاعها.....
---------------------------------------------------------------------------------------
14- لون العربية زيتى ميتاليك من بره بس المعجون الزيادة مطرقع من كذا مكان هنزل ده كله وارشها تانى(ماحدش يعرف اجيب كود اللون الاصلى منين؟؟) او هوه موجود فى انهى حته فى العربية ؟؟؟؟ (مطلوب جدا)
Citroen ax 95-1400
دى بيانات العربية واللون الاصلى زيتى ميتاليك عايز ارشها نفس اللون الاصلى

انا اكتفيت بتظبيط الاساسيات وتحسينها دون زيادات كثيرة عشان مش عايز شغل كتير توفيرا من ناحية والذوق فى البساطة من ناحية تانية

اسف طولت وتقلت عليكم (يا اهل العطاء والخير فى احلى منتدى ) بس يللا كله بثوابه وشكرا مقدما لكل من شارك برأية او دخل اتفرج وخرج هههههههههههههههه

قديم 13-12-2010, 07:31 PM

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افكار لتظبيط (تجديد) AX

سبحان الله
المشاهدات 14 والمشاركات(الاراء) 0
يعنى كله بيتفرج ويمشى وماحدش بيقول رأى لا سلبى ولا ايجابى
مش عادتك يا منتدى!!!!!!!!!!
قديم 13-12-2010, 07:43 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

مشكور اخي الغالي على المشاركه..
تحياتي
قديم 14-12-2010, 12:58 AM
mzmr mzmr غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: Usa
هواياتي: magfuhVE

mzmr is just really nicemzmr is just really nicemzmr is just really nicemzmr is just really nicemzmr is just really nice

بارك الله فيك اخي الغالي
قديم 14-12-2010, 09:22 AM

متشكر جدا لذوقكم ومشاركتكم ودعواتكم
الف شكر

الكلمات الدليلية
ستروين ax, تعديل سيارات