العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 07-12-2010, 03:15 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
للاهمية و أخيرا بعد ما غلبت كل المنتدى معايا إن شاء الله مازدا 3

السلام عليكم
معلش يا شباب بقالي كتير مش بشارك لظروف سفري لأداء فريضة الحج ( ربنا يكتبهالنا كلنا يا رب )
بقالي فترة بتابع بس من غير مشاركات تقريبا
بس أخيرا قررت أكتب بعد طول غياب ( حلوة بعد طول غياب مش كدة ؟ )
بعد طول تفحيص و تمحيص و تفعيص في السيارات و بعد ما حيرت كل المنتدى معايا ربنا يجازيكم خير على تحملكم معي و مشاركاتكم همومي و أحزاني و أفراحي أيضا
الخلاصة علشان ما أرغيش كالمعتاد ( زمانكم زهقتوا مني )
الميزانية بتاعتي اتحددت من 125000 إلى 13000
و طبعا حلم الكورولا اتبخر و ذهب مع الريح ( حلوة برضه )
فكرت في أربع سيارات و نزلت شفتهم في معارض (و دي كانت خطوة حاسمة موضوع المعرض دة )
1- شيفورليه كروز أوتوماتيك 124900
2- كيا كارينز أوتوماتيك 117900 ( تقريبا ) وكيل
3- كيا سيراتو 2011 SX اللي ب 119000 ( برضه مش فاكر السعر دة مضبوط ولا لأ )
4- ميتسوبيشي لانسر بومة 2010 أةتوماتيك وكيل ( سمعت فيها أكتر من سعر ومالقيتش معروض منها إلا خليجي )
طبعا دخت و دوخت مراتي معايا لأني لففتها على المعارض لما رجلها ورمت ( و أنا ليا وجهة نظر في أخذ رأي الجماعة في السيارة قبل الشراء ممكن أقولها بالتفصيل بعدين علشام ماطولش ( مع إني طولت فعلا ) )
باختصار
  1. اللانسر كانت مشكلتها معايا في حاجتين 1- تغيير الوكيل و عدم استقرار السيارة في السوق زائد إني مالقيتش إلا الخليجي بس 2- الشكل قديم قوي (من 2003 تقريبا ) بس الميزة إنها ياباني 100% و عربية ماحدش اشتكى منها ( على حد علمي )
  2. الكارينز عربية ممتازة و لكن يتبقى مشكلة الكوري و عدم إثباته للجودة بشكل قوي للإقناع بالشراء و التفضيل على الياباني + شكوى الناس من العفشة و ضعف التكييف لكبر حجم السيارة + عدم وجود ABS إلا في فئة ال HIGH LINE الل ب 129900 و دة سعر غالي جدا الصراحة عليها + إني مش معجب أوي بالسيارات الSUV إلا لوكانت ألماني مثلا و مواتير عالية أكبر من 2000CC
  3. السيراتو نفس الكلام بالنسبة للكارينز + شكوى الناس من العفشة و فقر التقفيل الداخلي و بعض الشكاوى الأخرى الصغيرة
  4. الكروز كانت أحسن اختيار جودة مناسبة + توكيل قوي + حجم مناسب + شكل جذاب و اسم عريق و تكنولوجيا ألماني , و كنت مقدم على الشراء مع نحفظي على زيادة السعر خصوصا إن أول فئة فيها ABS هي ال high line اللي ب 134900 و دة برضه سعر مبالغ فيه علشان أدفعه في سيارة كوري علشان اخد ABS مع حاجات تانية أنا مش محتاجها
المهم
بقدر الله كنت باكلم مندوب شركة في التليفون علشان أسأله على الكروز فقالي على المازدا 3
طبعا في البداية قلتله لأ طبعا دي غالية عليا ( 139000 ) + إن قطع غيارها غالية و مش موجودة
قالي إن فيه عرض دلوقتي عليها خصم 10000 جنيه + توكيلها دلوقتي مع غبور يعني ماتقلقش من الصيانة و قطع الغيار
الفكرة لعبت في دماغي و نزلت اتفرجت عليها لقيتها باختصار سيارة أكثر من رائعة
ياباني 100% + جودة عالية + شكل جذاب + سعر معقول + كماليات ممتازة على هذه الفئة السعرية + وكيل قوي + ثبات على الطريق مشهود له + ...... الخ
بس طبعا الحلو مايكملش
هناك عيب بسيط هو صغر الباب الخلفي للسيارة مما يعطي عدم راحة في الدخول و الخروج من السيارة + الصالون ضيق شوية + تخوف من عدم معرفة أسعار قطع الغيار حتى الان ( لكي يطمأن قلبي) + مركز الصيانة الوحيد حاليا في أبو رواش يعني محتاج سفرية كل صيانة
طبعا مافيش عربية فيها كل المميزات و ليس بها عيوب علشان كدة أنا فاضلت المميزات مع العيوب لقيت إنها أفضل إختيار في هذه الفئة السعرية
بس طالب منكم ثلاث طلبات
1- الدعاء لي بالتوفيق و السداد
2- مشاعدتي في بيع سيارتي لكي أستطيع من اكمال ثمن السيارو ( كنت عامل موضوع في قسم اعلانات بيع السيارات و الظاهر إن مافيش حد عبرني لحد دلوقتي مش عارف ليه , و دة اللينك بتاعه http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=41712
3- معرفة أسعار قطع الغيار بالضبط من عند عمو غبور
و في النهاية اسف على الاطالة و أتمنى للجميع التوفيق لأحلى منتدى

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 07-12-2010, 03:30 AM
xwaledx xwaledx غير متواجد حالياً

Waleed Nabil
Branch Manager
Abaza Auto Trade

xwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond reputexwaledx has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و أخيرا بعد ما غلبت كل المنتدى معايا إن شاء الله مازدا 3

وفقك الله لما فيه الخير

[COLOR="Blue"][SIZE="4"][CENTER][SIZE="5"][I]Waleed Nabil

01021163010
قديم 07-12-2010, 03:35 AM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future

ربنا يوفقك في الأختيار استعن بالله دائماً وابداً عندما تنوي الأستقرار علي قرار صعب زي قرار العربية
وان شاء الله الأخوة في المنتدي مش ها يبخلو باي معلومة تساعدك علي اتخاذ القرار

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365
قديم 07-12-2010, 03:41 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

ألف حمد لله على السلامة
واحشنا يا راجل
فينك من زمان

فى البداية المازدا 3 أختيار موفق إن شاء الله
ولو إنى أري أن تنتظر لغاية 12 يناير القادم إن شاء الله
معرض فورميلا الأهرام .... حيكون فى حاجات كتير جديدة
مع إحتمالية نزول الأفانتى .... يعنى مش حتفرق معاك شهر كمان

فى حاجة تانية الكروز اللى فيها إير باج وABS
وجنوط .... سعرها الرسمى 130000 ج موديل 2010

أخيراً
فاصل ونواصل مع بروشور المازدا 3 المصرى
إهداء خاص لك يا أستاذ على
أنتظرنى 10 دقائق بإذن الله

قديم 07-12-2010, 03:44 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xwaledx مشاهدة المشاركة

وفقك الله لما فيه الخير
انت وعدتنا حاتجيبلنا أسعار قطع غيار المازدا 3 الجديدة
وعد الح دين عليه
أنا كمان اتصلت بيك أول امبارح على الرقم اللى انت حاطه و ماردتش عليا
ماكانش العشم

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]

الكلمات الدليلية
غبور, غيار, مازدا, قطع غيار سيارات