العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-11-2010, 02:04 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي يا أهل الخبرة ،،،،، افتوني

يا شباب ،،،،

أنا قرأت عن تنظيف بلف الايديال (و ده مفهوم) و عمل ايديال ليرن (هوه ده بقي سؤالي ) ايه هوه و بيتعمل ازاي و فين ؟؟؟؟

و سؤالي ده لأن واحد قريبي كان لسه شاريها مستعملة و سافر بعد كده بشهر للخارج و سايب عربيته معايا (اسبرانزا 516 مو 2008) علشان امشيها كده علي خفيف علشان ما تبوظش من الركنة يعني ،،، المهم انها ساعات بتعمل دربكة في السلانسيه و رعشة في الموتور أكن بوجيه يبقطع و ساعات بتبقي شديدة أكثر و الموتور يترعش جامد أكنه ماشي 2 سلندر بس !!!! و كثير بتبقي زي الفل و مافيهاش اي حاجة ، و علي فكرة الموضوع ده مالهوش دعوة بالسخونة او البرودة يعني حاجة كده بتيجي عرضية لنصف دقيقة أو دقيقة كاملة علي اقصي تقدير و تختفي بعد كده لوحدها

ملحوظة : لما العربية بتعمل الحركات دي و ازود بنزين بيبقي صوت الموتور عادي و السحب جيد ،، يعني في اعتقادي انها ما بتقطعش بوجيهات فعلا و ان العيب ممكن يكون علي السلانسيه بس !!! فيه ناس قالتلي تكشف علي حساسات الكرنك و الكامة ، و انا بصراحة مالعبتش في انجكشن و الحساسات و الحوارات دي قبل كده و كمان العربية مش بتاعتي و مش عاوز اتدبس في مصاريف بدون لزمه

تنصحوني اعمل ايه؟؟؟؟؟؟ و هل الموضوع ده له علاقة بقصة الايديال ليرن الل بسمعكم بتقولوا عليها ؟؟؟؟

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 28-11-2010, 02:59 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا أهل الخبرة ،،،،، افتوني

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=40628

اللينك ده فيه أجابه لسؤالك ده

أنا قرأت عن تنظيف بلف الايديال (و ده مفهوم) و عمل ايديال ليرن (هوه ده بقي سؤالي ) ايه هوه و بيتعمل ازاي و فين ؟؟؟؟

_________________________ _______

تنصحوني اعمل ايه؟؟؟؟؟؟ و هل الموضوع ده له علاقة بقصة الايديال ليرن الل بسمعكم بتقولوا عليها ؟؟؟؟
أنصحك تنظف البوابه بال WD40

وتجرب

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 28-11-2010, 03:19 PM

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

ألف مليون شكر ،، علي الاهتمام و سرعة الرد

هل البوابة دي ، المقصود بيها بوابة دخول الهواء للموتور ؟؟

يعني افك الفبرة الكبيرة اللي مكتوب عليها اسبرانزا و كمان الفبر بتاع فلتر الهواء حتي اصل اليها و بعدين ارش عليها DW40 ؟

بالمناسبة الفبرة الكبيرة اللي مغطية الموتور دي بتتفك ازاي ؟؟ حاولت احسس بايدي اشوفها ماسكة في ايه و هل ليها كلبسات مثلا بس ما لقتش كلبسات و ما عرفتش افكها امبارح و ان كنت استنتج انها ماسكة في الفبر بتاع فلتر الهواء و اعتقد في خرطوم تخين شويه عند صدر العربية

هل سيادتك علي علم بهذا الموتور ،،، او هل عند سيادتك اي صور ايضاحية ؟

معلش و الله انا علي قد ما ركبت عربيات و لعبت فيها بس تكنولوجيا الانجكشن و العربيات الجديدة دي ما لغوصتش فيها قبل كده ، و كمان كونها مش عربيتي ده عاملي قلق حبتين زيادة

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 28-11-2010, 03:23 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

هل البوابة دي ، المقصود بيها بوابة دخول الهواء للموتور ؟؟
نعم

يعني افك الفبرة الكبيرة اللي مكتوب عليها اسبرانزا و كمان الفبر بتاع فلتر الهواء حتي اصل اليها و بعدين ارش عليها DW40 ؟
نعم مع تحريك بكرة الأكسراتير أثناء عملية الرش

والتجفيف لأى ملوثات قد تكون تخللت من فلتر الهواء للبوابه

لتليين أكس البوابه ورفع كفاءة حساس البوابه

THROTTLE POSITIONING SENSOR

هل سيادتك علي علم بهذا الموتور ،،، او هل عند سيادتك اي صور ايضاحية ؟
للأسف لا

أنا شوفت شكل المكنه مره على السريع

ولو عندك لينك لكتالوج المكنه

هاته ونبص عليه سويا

لمعرفة الفوله فين

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 28-11-2010, 04:31 PM

ربنا يبارك فيك يا باشمهندس ،،، ان شاء الله هحاول النهارده ثاني