العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 17-10-2010, 11:08 PM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough
للاهمية يا ريت نحاول القضاء على هذة الظاهرة لمصلحتكوا

الموضوع خاص بمسميات السيارات عشان دة هيفيدكوا كتير فى شراء قطع الغيار من الخارج فى ظل انتشار عدد من المواقع التجارية التى تبيع كل قطع غيار السيارات المستعملة و الجديدة و لا الحوجة لجشع الوكلاء و عناء البحث عن قطع الغيار
يعنى مثلا تلاقى واحد يقولك البى إم الدبانة او أوكتافيا فانتازيا او لانسر كريستالة او او او او ..... إلخ
و دة السبب فية ( و دة رأى شخصى بيا ) هم الوكلاء هو مش عاوز يقول الاسم الحقيقى للموديل بتاع ماركة العربية عشان هو عارف ان فى مواقع تجارية كتييييير على النت بتبيع قطع الغيار الاصلى و مش الاصلى لكن مصنوع بجودة كويسة و كل جودة و سعرها دة غير ان المواقع دى بتبيع كمان اكسسوارات السيارات .. فتخيل معايا مثلا داخل تشترى من النت حاجة خاصة بعربيتك الفانتازيا او الباسات او الجولف باندا صدقنى مش هتلاقى فى قواميسهم كلمة فانتازيا او باندا او دبانة ممكن واحد فيكوا يقولى انت بتقول الباسات و معروف ان الباسات الوكيل بينزلها بإسمها يبقى اية المشكلة؟؟ المشكلة ان اغلبية اللى معاهم الباسات مثلا هو ميعرفش هو معاة اى موديل و هنا انا مش قصدى على سنة الصنع انا اقصد هل هى B3-B4-B5 و هل هى FL و لا لأ و اية كود الموتور بتاعها؟؟ هل فيكوا حد يعرف كود ماتور عربيتة ؟؟ ودة مهم جدا لو حبيت تشترى قطع غيار او تغير ماتور و اللى ميعرفش هقولكو يعمل اية .. وكلاء السيارات بيكون عندهم على السيستم بتاعهم كل بيانات العربية و ممكن اى حد يروح برقم العربية او رقم الشاسية و يدية للموظف هناك و يطلب منة انة يطبعلة كل بيانات العربية بتاعتة و الخدمة دى مجانية و دة من حقك تعرف كل الاكواد الخاصة بعربيتك و دى حاجات مش مكتوبة فى الكتالوجات زى مثلا كود كمبروسر التكييف و هكذا
قديم 17-10-2010, 11:09 PM

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough
افتراضي رد: يا ريت نحاول القضاء على هذة الظاهرة لمصلحتكوا

??????????????????
قديم 17-10-2010, 11:23 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

فكرة عظيمة
لكن اشك فى مدى تفاعل الناس معها

قديم 18-10-2010, 12:44 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

فكرة عظيمة
لكن اشك فى مدى تفاعل الناس معها
انا عارف يا محمد ان مش كل الناس هتتفاعل مع الفكرة دى لكن اللى هيتفاعل مع الفكرة هو اللى عاوز يوفر فلوسة عشان انفتاح العربيات اللى احنا فية مصر حاليا لسة جديد عليها و دة السبب اللى مخلى الوكلاء يتحكموا فى الناس كدة لدرجة ان فى توكيلات مبترضاش تبعلك قطع الغيار عشان عربيتك خليجى مثلا او شرط عشان يبعلك لازم تصلح عندة ... لكن لو كل واحد يكون عارف اسم موديل عربيتة بالظبط و بياناتها هقدر يدخل على النت و يشترى من اى حتة فى العالم بربع او بنص السعر
قديم 18-10-2010, 01:41 AM

انا دلوقت شوفت بعض الاخوة فى المنتدى اللى بيدور على ماتور و اللى بيدور على فتيس و محدش منهم عارف اية كود الموتور او الفتيس اللى هوة عاوزة و الرسالة اللى بوجهلهم لية متعرفش الاكواد دى ؟؟؟ لية تسيب نفسك عٌرضة لميكانيكى جاهل يجبلك اى حاجة و يركبهالك ؟؟؟ و يقولك انا هوفئها عليها يا بية ؟؟؟ و يقعد يخرملك فى العربية و يلحم هنا و يربط هنا و لو روحت التوكيل انتى عارف هتدفع اد اية و هتنتظر اد اية ؟؟
إخوانى .. ان هذا الموضوع انا لست منة برابح و لا بخاسر انا ادعوكم للتعرفوا على هذة الاكواد و تتعرف على سيارتك اكتر و بعد كدة ادخلوا على المواقع الالكترونية على النت و اللى عاوز ماتور او فتيس او قطع غيار يشترى سواء جديد او مستعمل بأرخص الاسعار و ساعتها هتعرفوا اية فايدة اللى بقولكوا علية عشان العربيات الحديثة كلها كل حتة فيها لها كود