العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 02-10-2010, 06:59 AM
THE_HERO2005 THE_HERO2005 غير متواجد حالياً

THE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the roughTHE_HERO2005 is a jewel in the rough
افتراضي دا على كدا زمان الموتور.............. ادمر ؟

انا شايف الناس مهتمة قوى بحوار الفلتر وتنضيفه وكدا !!!
انا بقالى تقريبا 3 اسابيع ماشى من غير فلتر وكمان فى اسبوع منهم كان فى المدن الجديدة مفيهاش تراب بس الهوا كله رمل ..........؟
واول مرة الموتور يسخن منى بعد ال90 كان بعد يوم العاصفة الرملية دى
1- طب على كدا الواحد ممكن يعمل ايه علشان يلحق ينقذ ما يمكن انقاذه ؟
2- لما اسيب الموتور من غير فلتر هواء ايه الحاجات الى ممكن تنضر علشان ابص عليها بردو ؟
عربيتى بولونيز 87
قديم 02-10-2010, 01:39 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دا على كدا زمان الموتور.............. ادمر ؟

يا راجل حرام عليك ... ههههههههههه
الفلتر مهمته معروفه و هى تنقية الهواء الداخل الى السيارة لاتمام عملية الاحتراق داخل الموتور
لما الهوا ده يدخل بدون تنقية بيدخل رمل و تراب و حاجات تانية فى منظومة الاحتراق الداخلى
تخيل بقى حديد عمل يلف على بعضه و يحتك بسرعات عالية جدا و لولا التزييت و التبريد كنت سمعت خناقات جوة الموتور
تخيل بقى لما يتراكم الرمل و التراب .. داخل المنظومة دى ... يبقى تقول للموتور باى باااااااااى

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 02-10-2010, 02:44 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

طبعا اللي عملته دا غلط زي ما الباشمهندس محمد قال
الخطوره كلها ان حبيبات التراب و الرمل بتدخل علي البساتم و تجرح في الشميز و البستم
و دا اكبر غلط علي الموتور
الحل حاليا هو تركيب فلتر هواء جديد و تغيير الزيت لعل و عسي تستطيع انقاذ ما يمكن انقاذه

حـازم خـضـر

قديم 03-10-2010, 04:14 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

طبعا اللي عملته دا غلط زي ما الباشمهندس محمد قال
الخطوره كلها ان حبيبات التراب و الرمل بتدخل علي البساتم و تجرح في الشميز و البستم
و دا اكبر غلط علي الموتور
الحل حاليا هو تركيب فلتر هواء جديد و تغيير الزيت لعل و عسي تستطيع انقاذ ما يمكن انقاذه
++++1
واضيف انة يفضل عمل غسيل للموتور وغسيل لدورة المياة
قديم 25-11-2010, 08:45 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

الحل دلوقتي انك تركب فلتر!
انا كنت عملت زيك في ال 128 بتاعتي و مشيت بيها شهر بحاله في القاهرة الجديده ( الميكانيكي كان بيصلح حاجه و مركبش الفلتر منه لله و حطوا في شنطه العربيه و مقالليش)
المهم انا عملت عمره كامله بعد الشهر ده و العربيه جابت صباب