العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-09-2010, 04:52 AM
mr.bmw mr.bmw غير متواجد حالياً

mr.bmw is on a distinguished road
خبر سؤالي لاصحاب الخبرة تواجهنني مشكلة بسيارتي من نوع جولف الرجاء احتاج شرح

السلام عليكم للاخوة الاعزاء والخبراء الكرام ,
انا اعندي سيارة من نوع جولف بولو موديل 99 ستيشن ,ماتور 1.6من فترة ووجيزة ظهرت عندي مشكلة بلمحرك.
عندما اشعل محرك السيارة يخرج صوت من المحرك على شكل طقطة . يخيل للسامع انه هناللك مشكللة في حزام (بقشاط) مروحة المحرك لاول لحظة . مع العلم انه عندما ترتفع درجة حرارة السيارة يخف زللك الصوت (الطقطقة ) . شغلة اخرى لا اعلم ان تتعلق بلمشكلة الا وهي عند اشتعال المحرك تنبعث رائحة للبزين بشكل قوي جدا وبعد زللك يختفي تلك الرائحة , اين برائيكم ان تكمن المشكلة . واثناء القيادة عند سرعات عالية بدئا من 80 والى 100 و120 كيول متر بلساعة مع العلم انا دوجان محرك السيارة ليس باخر مستوع لها اي هنالك مجال للنقل غيار اخير وزديادة السرعة اكثر يظهر اثناء ذللك لسسيارة صوت دوجان للمحرك عالي جدااا حتى مستوى توقف التسارع في السيارةالى مالا نهاية . للتتنوية انا عزوم المحرك قوية والانطلاق ولتسارع ايضا جيد جدا . بلنسية للون العادم طبيعي خالي من الون الازرق . استهلاك الزيت بشكل طبيعي . محرك السيارة خالي من التقطيع و اي ان الاشتعال والتوصيل لكهربائي بشكل جيد جدا
قديم 28-09-2010, 11:00 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤالي لاصحاب الخبرة تواجهنني مشكلة بسيارتي من نوع جولف الرجاء احتاج شرح

محتاج ضبط تاكيهات و مراجعه علي الرشاشات و تنضيف الحساسات

حـازم خـضـر

قديم 01-10-2010, 09:41 PM
ابو بلاسم ابو بلاسم غير متواجد حالياً

ابو بلاسم is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤالي لاصحاب الخبرة تواجهنني مشكلة بسيارتي من نوع جولف الرجاء احتاج شرح

اسعفوني يرحمكم الله بما انا فيه عندي اوبل محرك 6سلندر v القوه 2500 كام شفت 4 انقطع قايش المحرك وانتم تعرفونهذا المحرك يحتوي على 5سناتر من اين لنا ان نوحد ذلك وانا في قريه والمعرفه بها محدوده المساعده اذا امكن واكون شاكرا لكم هذا المعروف ودمتم
قديم 01-10-2010, 09:55 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

إللى فهمته من كلام حضرتك

أن سير الكاتينه أنقطع

المفروض تشوف ميكانيكى كويس يكشف على المكنه ويشوف حجم التلفيات

يفضل طبعا تركيب سير آخر وتجربه خفيفه للمحرك لعل وعسى يكون رأسى السلندر لم يتأثرا من قطع السير
قديم 02-10-2010, 09:13 PM
fordfocus99 fordfocus99 غير متواجد حالياً

fordfocus99 is on a distinguished road

شوف ياباشا من خبرتي في الجولف أستحالة تكون تكيهات
لانها ببساطة أكيد ضغط زيت مش بتظبط تكيهات دي مش لادا ولافيات ممكن 1- تكون بلية الشداد 2- أو حاجة في طارات السيور ذي البور والدينامو مثلا وبالنسبة لعيب البنزين اللي أنت بتشم رائحتة ده من البوابه لان عربيتك أكيد أنجكشن غيرها يا تنضفها بأسبراي ok.