العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 26-09-2010, 05:58 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
للاهمية مفاجأة - هوندا سيتى 2006

السلام عليكم و رحمة الله
مفاجأة
كعادة مواضيعي المملة اللي باصدعكم بيها معايا ( و حاسس اني حانطرد من المنتدى قريب ) لأني مابضفش جديد في الغالب
كلها استفسارات
أتمنى انى أفيد المنتدى في يوم من الأيام
لأنه فعلا زي عيلتي التانية
المهم
طبعا كلكم عارفين قصتي في الشراء و حيرتي في الموديلات
و للأسف اخر موضوع ليا للمقارنة بين أفضل سيارة أشتريها جت الازالة أخدته ( أصله كان في الدور 22 مخالف يعني )
كان كلامي كله على المفاضلة بين الكورولا و الكروز و السيراتو
يعني
في الغالب
واحد معايا في الشغل فرقع قنبلة في دماغي و عرض عليا عرض رهييييب
فيه عربية معروضة للبيع ( استعمال )
غريبة مش كدة
اه والله ما كان في دماغي المستعمل إطلاقا
المهم السيارة دي هوندا سيتى موديل 2006 أوتوماتيك
مرفوعة من 2007 و حتى الان
عاملة 11000 كم ( احدى عشر ألفا ) علشان محدش يقرا الرقم غلط
و مطلوب فيها 65 ألف بس
طبعا الكلام كله على لسان الراجل اللي مبلغني ( زي وسيط كدة ) و ليس صاحب السيارة
عايز رأيكم بجد
وهل تعتبر دي فرصة و لا أستنى شوية و أمشي في السكة اللي كنت ماشي فيها قبل كدة ؟؟؟
مع العلم بأني في الحالة دي حاوفر مبلغ كاش + إني مش حاخد قرض من الشركة
بس المشكلة إني خايف من الهوندا للأسباب الاتية :
1- سعر قطع الغيار غالية جدا
2- العربية واطية جدا على الأرض
3- إعادة البيع صعبة جدا
4- مش عارف توكيلها و صيانتها نظامهم إيه ؟
عايز اراءكم يا شباب بسرعة لأني المفروض أرد على الراجل بكرة علشان يكلم صاحب العربية قبل ما تطير

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 03-10-2010 الساعة 02:03 AM سبب آخر: توضيح العنوان
قديم 26-09-2010, 06:24 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفاجأة

الهوندا عربية ممتازة عن تجربة مستمرة

موديل 2006 مش منخفض قوى زى الموديلات إللى قبل كده (92 لغاية 2000 تقريبا)

السعر يشكك شوية مع إنى مليش خبرة فى أسعار المستعمل بس حاسس إن السيارة تستحق أكتر من كده
عموما إكشف عليها كويس بواسطة ميكانيكى أمين و خصوصا على الفيتيس و تأكد إنه بينقل نقلاته بكل سلاسة
كمان و اﻷهم إنك ترفع العربية فى مكان محترم و تخلى سمكرى أمين برضه يبص على الشاسية من تحت علشان لو فيه أى إستعدال أو زراجين لا قدر الله

مع العلم سلامة الشاسية أهم من سلامة المحرك

أخيرا ربنا يوفق للخير إن شاء الله
قديم 26-09-2010, 06:45 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفاجأة - سيفيك 2006

رأيي من رأيي الاستاذ حازم
العربيه تساوي اكتر من تمنها لو بالحاله اللي بتقول عليها دي
بخصوص قطع الغيار فأعتقد انها مش حتبقي اغلي من اي عربيه جديده كنت بتفكر تجيبها.
و بالمنظر دا انت اخدت عربيه محترمه و كمان شكل كويس و مش حتخسر خساره الزيرو لما تيجي تبيع و في نفس الوقت راكب عربيه اقرب ما يكون الي الزيرو او يدوب استعما ل6 شهور و دا لا شئ في حياه اي عربيه.
صلي استخاره و توكل علي الله

حـازم خـضـر

قديم 26-09-2010, 07:10 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

سعرها غرييييييييييييييييييييييي ييييب جداااااااااااااا اتاكد من الكلام دة الاول وياريت تكشف عليها كويس

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 26-09-2010, 07:20 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

على كلام صاحبك ديه كسر زيرو وسعرها كمان تحفه الكلام ده لو صح تبقى فعلاً لقطة
موضوع علو العربيه وقطع الغيار واعادة البيع ده نسبى

يعنى هل انت غالباً بتركب ناس كتير فى العربيه او بتحمل حاجات كتير طول الوقت
شغاله تاكسى عائلى يعنى ولا عادى لو عادى العلو مش هيبقى قضيه بالعكس هيبقى ميزة فى الثبات

قطع الغيار برضو متوقفه على طبيعة استخدامك لو استخدامك معتدل العربيه اعتماديه ومعمرة ومش هتحتاج قطع غيار كل يوم ولا كل شهر يعنى ولما تحتاج قطعة هيبقى تمنها فيها
اما لو هتجيب العربيه تخش سباق التصادم مع الميكروباصات طول اليوم يبقى اى عربيه يابانى او اوروبى هتتعبك فى تكاليف صيانتها وقطع غيارها وخليك فى الكورى الاقتصادى افضل

اعادة البيع مش صعبه للدرجة دى بالعكس العربيه ليها الناس اللى بتقدرها بالعكس ممكن كمان تكسب فيها لانك مش شاريها زيرو وخاصة لو حافظت عليها بحالة كويسة

استخير وتوكل على الله بعد الكشف عليها طبعاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش