العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 05-11-2008, 11:38 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي طعنة في قلب "رينو" (ميجان بالتحديد)

قبل أي حاجه إللي عنده اعتراض على الموضوع ده يتصل بشركة "بيت التأمين المصري السعودي"

http://www.esih.com.eg/Branches.aspx

ويستفسر منهم ويعرف إيه الأسباب

------------------------------------------------------------------------------------------------

الحكاية اني حبيت أغير شركة التامين إللي أنا مأمن تبعها السنة دي فقلت لنفسي أجرب التأمين التعاوني التكافلي ده واتعرف عليه عن تجربة

وإللي مايعرفش التأمبن التعاوني التكافلي (الأسلامي)يقدر يقرأ عنه من خلال الموقع الخاص بالشركة

http://www.esih.com.eg/Default.aspx

ولما قلت للموظف أني هائمن على الأوكتافيا و الميجان قاللي الأوكتافيا OK لكن الميجان لاااااااااااا

طبعا أنا أستغربت جدا جدا من الرد العجيب ده
أشمعنى الميجان لأه ؟!!!!!!!!!

قالك لانها فيها عيوب كتير واحنا ما بنأمنش عليها

وبعد حوار مطول عشان اوصل للنقطه الجوهرية لعدم تامينهم على الميجان (لاني بصراحة ماقتنعتش بحكاية العيوب دي لأنه بيأمن على البودي مش على كل الأجزاء) قاللي أن الإير باج بيفتح ساعات لوحده وفي أقل الحوادث مما يكلف الشركة مبالغ طائلة
وقاللي مش احنا بس إللي مابنأمنش على الميجان في كمان شركات تامين تانيه مابتأمنش على الميجان

أنا بصراحة شايف إن في حاجه غلط في الحكاية دي

وياريت لو حد عنده طولة بال يعرف إيه سبب رفض بعض شركات التأمين التعامل مع مالكي الميجان

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 05-11-2008 الساعة 11:42 AM
قديم 05-11-2008, 12:12 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طعنة في قلب "رينو" (ميجان بالتحديد)

يا باشا أنت بس تأمر...................

أنا كنت مأمن معاهم لحد شهر 6 اللى فات وغيرت للدلتا

سبب عدم التأمين هو أنهم شايفين أن قدع غيار الفرنسى والألمانى مبالغ فيها وكلفتهم كتيييير قوى فى حوادث السنة اللى فاتت.....واللى أتقالى ساعتها أنهم بيفكروا يرفعو سعر التأمين على الفرنسى والألمانى.......

سيبك بأه من قصة التأمين التعاونى التكافلى الأسلامى اللى بيقولو عليه فى بيت التأمين المصرى السعودى عشان هما أصلاً ما بيصدقو يعرفو ينصبو عليك فى أى حاجة.

أنا شهر 8 سنة 2007 كنت بغير الأكصدام الأمامى عندى و رشيته وقولت أرش الخلفى بالمرة زكنت بغير فانوس شبورة كمان........القاتورة مش فاكرها بالظبط بس كانت تقريباً 3000 جم........يخصمو منها 500 جنيه أهلاك ليه ؟؟؟؟؟
هو أصلاً اللى أعرفه أن نسبة الأهلاك بتبقى فى الحاجات الميكانيكية.....أو لو عدا على العربية فترة من ساعة التأمين وكان سعرها نزل.....لكن يأمن عليها وبعديها بشهرين يقولى أهلاك ويخصم 1\6 الفاتورة ؟؟؟؟ أمال لو كان عدا 11 شهر كان دفعنى فلوس فوق الفاتورة ولا أيه؟؟؟؟

بايو باشا...............يا ريت متصدقش كلام مندوب تأمين بيحاول يلاقى أى حجة يطلع بيها من الموقف اللى هوه فيه
خلينا نشوف أنت وأنا أيه اللى حصل معانا........أنا العربية معايا ماشية 82 ألف كم وأتخبطت مرة أول أمبارح.....واحد أبن حلال كان عاوز يلف U Turn عكسى وجاى من أقصى اليمين و أنا فى أقصى الشمال ومن غير ما يبص.......خبطلى المراية والباب الأمامى يمين.............و فى شهر 8 سنة 2007 ,انا ماشى فى طريق الساحل خبطت كلب بزاوية العربية اللى قدام الشمال أدت لكسر الأكصدام الأمامى والفوج
مش لو الأيرباجز بتفتح لوحدها كان الأولى أنها تفتح فى الحوادث دى ؟
و أنا برضه فهمت من حضرتك أن بتعمل كيلومتر عالى......ممكن تقولى أيه اللى حصل فى الأيرباجز عندك ؟

المندوب بيقول كده لأن جالهم حوادث كتير الأيرباجز فاتحة فيهم وهو طبعاً بخبرته العلمية المعملية الفذة شايف انها خبطات لا تستحق أن الأيرباج تفتح.....وهتلاقيه بيقول بينه وبين نفسه ".أيه يعنى لو الراجل أتخبط فى الدركسيون ولا فى الأزاز....خبطة صغيرة مش هتأثر.....وبعدين ما هو لو مكتوبله أنه يموت هيموت حتى لو 1000 أيرباج فتحت"

قديم 05-11-2008, 07:12 PM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

يا بايو سلامو عليكو الاول

اولا بحييك على اختيار عنوان الموضوع (طعنه فى قلب رينو) وميجان بالتحديد
ينفع عنوان مسلسل او فيلم بوليسى على فكرة انا مش بتريق ولا حاجه

ثانيا انا حاسس انك بالفعل مش موفق مع العربيه الميجان وبتتحامل عليها اوى من خلال مواضيع سابقه
وده مش عيب فيك ولا فيها لأنها مع ناس كتييير مش بيشتكوا منها ومع ناس كتير برضه بيشتكوا منها
يعنى انا مثلا معايا ستروين xsara 2 كنت عاوز اولع فيها من فترة دلوقتى بقت حياتى وبحبها اكتر منك
لما عرفت مراكز بتصلح زى التوكيل واحسن وارخص وهى نفس البيجو ال307 فى كل حاجه اطمنت وبقيت
موفق معاها جدا جدا.
العربيه يا هانى زى الجواز ممكن جدا تبقى انت كويس والعروسه مش تمام تبقى الحياة اعوذ بالله
وممكن تبقى الميجان أأقصد العروسه كويسه والعريس مش تمام تبقى الجوازة مش موفقه...

أخر القول ياباشا شفلك حل يا تطلقها يا تخلعك يا تطلبها فى بيت الطاعه وبعدين ماانت متجوز عليها ينفع كده
يا عم هانى
قديم 05-11-2008, 08:33 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

أنا بصراحة شايف إن في حاجه غلط في الحكاية دي

وياريت لو حد عنده طولة بال يعرف إيه سبب رفض بعض شركات التأمين التعامل مع مالكي الميجان
حضرتك مش محتاج سبب او ان حد يقولك ان العربيه كويسه او وحشه.... مش مهم الناس كلها تقول الميجان تحفه و هايله ومفيش زيها ..... ( مع كل احترامي ل tronky و بالرغم من ولعه الشديد بالميجان اللي هو حقه ) كفايه انها مش عجباك ... انت اللي بتختار العربيه و تشتريها وانت اللي بتبيعها .... ليه تستحمل عربيه مش على مزاجك.... العشرة ؟!! ولا كلام الناس؟!!

بيــع يا لطفي على رأي محمد صبحي
على الاقل عشان تستريح و نستريح معاك .... والله صعبت علياptmnlo123per191

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

قبل أي حاجه إللي عنده اعتراض على الموضوع ده يتصل بشركة "بيت التأمين المصري السعودي"
اهو يا عم tronky طلعلك اهه ... وطلع عارف الموضوع والرد جاهز.... (ابوس ايدك يا tronky ارحم payoo شويه ..... ده لو عفريت مكنش لحق رد عليه بالسرعه دي.... ولا انت كنت مجهز الرد؟!!!!!
قديم 05-11-2008, 10:02 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

حضرتك مش محتاج سبب او ان حد يقولك ان العربيه كويسه او وحشه.... مش مهم الناس كلها تقول الميجان تحفه و هايله ومفيش زيها ..... ( مع كل احترامي ل tronky و بالرغم من ولعه الشديد بالميجان اللي هو حقه ) كفايه انها مش عجباك ... انت اللي بتختار العربيه و تشتريها وانت اللي بتبيعها .... ليه تستحمل عربيه مش على مزاجك.... العشرة ؟!! ولا كلام الناس؟!!

بيــع يا لطفي على رأي محمد صبحي
على الاقل عشان تستريح و نستريح معاك .... والله صعبت علياptmnlo123per191
مش كده برضه ؟..... أنا بس بحاول أنى أساعده يحب الميجان شوية طالما مش هيبعها ptmnlo123per1114

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

اهو يا عم tronky طلعلك اهه ... وطلع عارف الموضوع والرد جاهز.... (ابوس ايدك يا tronky ارحم payoo شويه ..... ده لو عفريت مكنش لحق رد عليه بالسرعه دي.... ولا انت كنت مجهز الرد؟!!!!!
الصدف السعيدة يا باشا.......أنى لسه مخلص تأمين معاهم من كام شهر......وطبعاً حبيت أعرف السبب ليه مش عاوزين يأمنو.......بس الفرق أنى سألت مندوب التأمين اللى بنتعامل معاه فى الشغل......... وهو مندوب مستقل بالمناسبة أو تقدر تقول عليه وكيل شركات تأمين.....منهم بيت التأمين المصرى السعودى.......و بالتالى الرد كان مختلف زى ما شفتوا كدا ptmnlo123per193

وبالنسبة للرد.........يا باشا أنا أى شئ يخص عربيتى تلاقينى جاهز أن شاء الله ( أى عربية عدت عليا مش الميجان بس)ptmnlo123per179

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 05-11-2008 الساعة 10:04 PM