العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 15-08-2010, 01:59 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
عاجل عفشة جيلي mk 2008

انا امتلك جيلي mk مانيوال موديل 2008
عاملة 70 الف كيلو
العفشة بتاعت العربية في الاول كانت تمااام وزي الفل وكانت قوية
لكن بعد ال70 الف بقت المساعدين واليايات فيها ليونة لدرجة ان من اقل حمل العربية بتهبط نظرا لارتفاع السيارة عن الانسر والفيرنا والانوس رغم انها بتحك في المطبات حتي لو فاضية لان العربية بتنطط علي المطب علشان الليونة دي ولما ببقي ماشي علي الطريق العربية بتعووم يمين وشمال لما باجي يمين او شمال علي الطريق بحس ان العربية صعب التحكم فيها جدااا
ياتري دة العمر الافتراضي للمساعدين ولا دة علشان هيا عربية صيني
مع العلم اني بمشي في طرق وحشة جدااا واغلبية الطرق اللي بمشي فيها مطبات من ساعت مجبت العربية مطبات وططرق مكسرة كتير لو طوبة في الارض بحس بيها داخل السيارة
عااايز اعرف اعمل اية اغير مساعدين ولا يايات ولا اركب عفشة رياضية وياتري العفشة الرياضية هتدي الارتفاع الطبيعي للسيارة ولا لا انا اريد عفشة قوووية تكون مقاومتها اعلي وتديني ثبات للعربية ياريت حد يفدني اعمل اية مع العلم ان العفشة دي في التحمل هيا حمالة اسية لكن الفرق في الاداء فقط

osama drift
قديم 17-08-2010, 11:03 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of
افتراضي رد: عفشة جيلي mk 2008

بسم الله الرحمن الرحيم
بص يا باشا انا معايا جيلي سي كيه 2006 و كنت شاريها مستعمله عامله 100 الف كيلو و كنت واخدها من صاحبها مطلع عين العفشه لدرجة اني غيرت ال 4 مساعدين جداد من التوكيل الواحد عامل 220 جنية غير الضريبة 10 % و عن تجربة ماتشتريش مساعدين من التوكيل لان المساعدين الصيني مش كويسة انا ندمت اني ماتعبتش نفسي شوية و دورت علي حاجه تيوتا تركب مكانهم لان المساعدين اللي جبتهم من التوكيل عبارة عن حجارة حتي لو حاولت تضغط علي العربية بايدك بتلاقيهم تقال جدا و بتاع العفشه قال لي انهم هيخفوا بس بقالهم دلوقت 3 شهور و زي ماهما مع العلم اني باكل بيهم مطبات بس العربية بقت طوبه بتنط من فوق المطبات مش بتعديهم و خللي بالك العفشه الرياضيه برضه ناشفه هتزهقك لاني دلوقت بحس بأي حفرة علي السريع حتي و لو 5 سم و انا دلوقت بمشي افادي الاسفلت مش العربيات
و اي خدمة
م - سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 17-08-2010, 05:53 PM
eng_ahmed_90210 eng_ahmed_90210 غير متواجد حالياً

eng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to all

ركب عفشه رياضيه
و ان شاء الله
العربيه هترجع تمام
قديم 18-08-2010, 07:33 AM
الصورة الرمزية drift

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehlila مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
بص يا باشا انا معايا جيلي سي كيه 2006 و كنت شاريها مستعمله عامله 100 الف كيلو و كنت واخدها من صاحبها مطلع عين العفشه لدرجة اني غيرت ال 4 مساعدين جداد من التوكيل الواحد عامل 220 جنية غير الضريبة 10 % و عن تجربة ماتشتريش مساعدين من التوكيل لان المساعدين الصيني مش كويسة انا ندمت اني ماتعبتش نفسي شوية و دورت علي حاجه تيوتا تركب مكانهم لان المساعدين اللي جبتهم من التوكيل عبارة عن حجارة حتي لو حاولت تضغط علي العربية بايدك بتلاقيهم تقال جدا و بتاع العفشه قال لي انهم هيخفوا بس بقالهم دلوقت 3 شهور و زي ماهما مع العلم اني باكل بيهم مطبات بس العربية بقت طوبه بتنط من فوق المطبات مش بتعديهم و خللي بالك العفشه الرياضيه برضه ناشفه هتزهقك لاني دلوقت بحس بأي حفرة علي السريع حتي و لو 5 سم و انا دلوقت بمشي افادي الاسفلت مش العربيات
و اي خدمة
م - سامح ليله
الف شكر يباشا علي الاهتمام
انا عمري ما هشتري عفشة من التوكيل
انا عايز المساعدين تبقي معقولة يعني ولا ناشفة اوي لدرجة اني احس بتفاصيل الطريق ولا لينة اوي بحيث ان العربية تعمل زي الشيفورلية الدبابة زي المرجيحة علي الاسفلت هحاول ادور علي عفشة سبور ليها لو ملقتش هدور علي حاجة تيوتا استيراد

osama drift
قديم 18-08-2010, 07:35 AM
الصورة الرمزية drift

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_ahmed_90210 مشاهدة المشاركة

ركب عفشه رياضيه
و ان شاء الله
العربيه هترجع تمام
الف شكر يباشا
هو فعلا هدور علي عفشة سبووور بس يارب الاقي ليها

osama drift