العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 26-07-2010, 11:43 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
عضو جديد بستروين ax

السلام عليكم اخوانى الافاضل محتاج مساعدتكم بحكم خبرتكم
وفقنى الله فى شراء ستروين ax (بالمناسبة الصح ستروين ولا سيتروين؟؟)
مو 95 1400سى سى دواخل فبريقة وحالته جيده جداَ يعنى مش محتاجه مصاريف بإستثناء التكييف و هى دى العقبة اللى قدامى دلوقتى المفروض ان اصلا فيها تكييف بس الراجل اللى اشتريت منه قالى ان الكمبروسر بتاعها بايظ وشاله وماعرفش باظ منه ولا هوه مشتريها كده؟؟ بخلاف ذلك كل حاجه لغاية دلوقتى تمام وقالى ان التكييف بحاجاته يعمل حوالى 1000 جنيه اكتر او اقل حاجه بسيطة استيراد طبعا وقالى فى واحد عند ايهاب جلال بتاع الستروين صقر قريش عنده صنايعى اسمه طارق ممكن يركبهولك ويظبطة ويخليه تمام فى حدود السعر المذكور
فهل الكلام ده مظبوط؟؟؟؟ دى اول حاجه
تانى حاجه هوه كان عارض العربية على 18500 وانا خلصت معاه بالعافية على 17250 هل متوسط السعر بالنسبة للحاله كويس؟؟؟
اسمع طبعا ان قطع الغيار مش منتشرة بجانب انها غاليه شويه بالنسبة لباقى الماركات
لكن فى نفس الوقت اللى عجبنى انها فيها امكانيات كتير من اول الحجم لغاية سعة الموتور مرورا بالكماليات الاصليه اللى فيها بالاضافة الى ان قطع الغيار معمرة مش مستهلكة زى الفيات وانا ما قررتش انى اشترى الستروين بالذات الا بعد ما جمعت عنها معلومات وسألت ناس مجرباها واتعاملوا معاها ..عشان كده رسيت عليها بعد ما فكرت فى الفيات والبيجو
طبعا ماحدش عارف قيمتها غير اللى يركبها واللى بيشتغل فيها غير كده اى حد هيحكم عليها بالسمع انها وحشه ويحذر من اقتنائها لكن انا توكلت على الله واشتريت لانى ناوى ماغيرهاش لفترة طويلة وان شاء الله هطلع منها ادخل فى زيرو وستروين برضه
معلش طولت عليكم لكن دى اول مره اشترى واركب عربية فى حياتى يعنى عندى جهل تام بكل ما يخص العربيات عموما والستروين خصوصا
اتمنى مساعدتكم واتوجيهاتكم ونصاايحكم
وبإذن الله هقولكم على التطورات اول بأول عشان امشى معاكم صح
والف شكر ليكم مقدما

التعديل الأخير تم بواسطة aymangalal ; 26-07-2010 الساعة 12:10 PM
قديم 26-07-2010, 12:27 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عضو جديد بستروين ax

الف مبروك علي العربية
وربنا يبارك لك فيها
وعلي انا اول عربية امتلكتها كانت الستروين ax
وكنت جايبها زيرو وفضلت معايا من 97 الي 2003
وبصراحة عربية ممتازة جدا عكس ما يشاع عنها ولحد دلوقتي مع اخويا
وبالنسبة لقطع غيارها متوفرة وباسعار تعتبر معقولة
اهم حاجة تاخد بالك من الصيانات بتاعتها

قديم 26-07-2010, 12:39 PM
corsair
Guest

الف مبروك علي العربية يا استاذ ايمن وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها وتقبل تحياتي
قديم 26-07-2010, 12:54 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

الف مبروك على العربية
خد بالك من مواعيد الصيانة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 26-07-2010, 01:14 PM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

الف مبروك وربنا يكفيك شرها
انا كمان اول عربيه ركبتها كانت ستروين وكانت نفس مودي عربيتك وبردو 1400 وكانت معانا من الزيرو الاول كانت مع اخويا وبعدين انا خدتها بس للاخدتها متبهدله علي الاخر عشان كده متعقد منها ولكن ده لايمنع انها عربيه كويسه وبالنسبه لقطع الغيار موجوده في الحرفين وفي شارع دمشق عند نافع او العشماوي .
بالنسبه لسؤالك عن السعر كده كويس قووووووووي لو حلتها زي ما انت بتقول انا عربيتي كانت متبهدله خالص وبعتها من سنه ب 15 الف .
بالنسبه بقي للتكيف انا اعرف واحد بتاع تكيف الصراحه ممتاز جدا في جسر السويس عند الف مسكن جمب بنزينة موبيل المجل اسمو ( الابيض ) وصاحب المحل اسمو المهندس عصام انا كنت محتار برعربيتي الكيا وودتها للمراكبي الي بردو في جسر السويس بس حسبي الله ونعم الوكيل بهدلني معاه غيرلي 2 كمبروسير وبردو مفيش فيده وجه في الاخر يقلي هو التسقيع اخرو كده حتي لو جبت واحد جديد فسبتو وخدت فلوس بس طبعا بعد ما اخد منها مبلغ ورحت للمهندس عصام وهو راجل محترم جدا جدا ومن اول كمبروسر ركبو الحمد لله العربيه تمام والتكيف تلاجه ولو تحب انا ممكن اجي معاك كمان .

واخيرا مبرك العربيه وتحت امرك في اي حاجه واسف علي الاطاله