العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 18-07-2010, 02:13 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future
افتراضي ليه الادا 2107 بتحك فى المطبات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الموضوع بإختصار اننا أول ما شترينا ال2107 تفاجئت بأن أول ما تركب 3 ورا العربيه تحك فى المطبات ودا موش طبيعى فى الادا وتسرعت بتغيير السوست الخلفيه لظنى انها بقت طريه و مبتستحملش اوزان زايده .
لاكن المشكله طلعت حاجه تانيه خالص و هى ان العربيه لا يوجد بها تجويف لعلبه الشكمان الى فى وسط العربيه زى كل العربيات الى فى الدنيا تقريبا. فحضرتك بتلاقى العربيه عاليه لاكن الشكمان بيحك فى المطبات !!!!!!
عموما حل المشكله دى ان سيادتك بتروح لأى حد بتاع شكمانات يشلك العلبه الى فى النص وترميها فى الزباله و يوصل الماصوره عادى جدا .
مع ملاحظه ان صوت العربيه لم يتغير...
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Lada 2107.jpg‏ (55.6 كيلوبايت, المشاهدات 15)
قديم 19-07-2010, 02:15 AM
amgad saeed amgad saeed غير متواجد حالياً

amgad saeed will become famous soon enoughamgad saeed will become famous soon enough
افتراضي رد: ليه الادا 2107 بتحك فى المطبات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا تغلبت علي هذه المشكلة بوضع عليات كوتش حجمها أكبر من الموجودة في السستة الخلفية . وكده بقت العربية أعلي شوية معقولة عن الأول . و طبعاً موضوع الحك في المطبات اصبح اقل.
قديم 19-07-2010, 03:06 AM

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amgad saeed مشاهدة المشاركة

انا تغلبت علي هذه المشكلة بوضع عليات كوتش حجمها أكبر من الموجودة في السستة الخلفية . وكده بقت العربية أعلي شوية معقولة عن الأول . و طبعاً موضوع الحك في المطبات اصبح اقل.
عموما انا بعترف انى تسرعت لان السوست الجديده كانت أعلى شويه من القديمه فالعربيه عليت شوىه هى صحيح مبقتش تحك فى المطبات بس بقيت بحس برزعه ورا بعد المطب و دا لأن السوست فاتحه المساعد اكتر من الحجم المفروض فمبيقمش بدوره كويس لكن لما بيكون معايا حد ورا أو فى حاجات فى الشنطه بتكون العربيه احسن فى المطبات عشان كدا انا لا احب تعليه العربيه عن طريق تغيير السوست بأكبر أو وضع علييات(كوتشه طعميه)
بس نفسى أعرف ليييييييه هما مبيسبوش مكان للشكمان يبات فيه تحت العربيه بدل ماهو عمال يحك فى المطبات الى ماشاء الله ماليه البلد
قديم 19-07-2010, 05:35 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

عدم وجود تجويف لسبب بسيط و هو وجود تجويف للفتيس و عمود الكردان و الكارونه لان السياره دفع خلفي
فلذلك حتلاقي الشكمان بيحك في المطبات
بالنسبه للاستغناء عن علبه الشكمان
اعتقد انه بيأثر علي سحب الموتور و بيكتم العربيه

حـازم خـضـر

قديم 19-07-2010, 08:16 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

عدم وجود تجويف لسبب بسيط و هو وجود تجويف للفتيس و عمود الكردان و الكارونه لان السياره دفع خلفي
فلذلك حتلاقي الشكمان بيحك في المطبات

أكيد اى شركه محترمه مش هتعمل الشكمان بالشكل الى نازل فى ال2107 الشكمان زى مايكون سايب العربيه ونازل يحك فى المطبات عند
العربيه أكبر مميزاتها ان عفشتها قويه وقطع غيارها رخيصه بس هتلاقى عيوب فى التصميم ومستوى من الراحه سيئ جدا ...
بالنسبه للاستغناء عن علبه الشكمان
اعتقد انه بيأثر علي سحب الموتور و بيكتم العربيه
ارجو التوضيح .....شكرا ليك يا حازم باشا