العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 10-07-2010, 11:55 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي العلبة دى بتاعة ايه فى الماروتى 2009

انا فكيت الرف الخلفى عند الشنطة
و بعدين فكيت من الشمال الحامل البلاستيك بتاعة من عدد 2 مسمار
و بعدين فكيت الجنب الشمال اللى تحتها بيتفك بمفك او تشده جامد لانه كلبسات

هتلاقى زور التنك بتاع البنزين
و طالع منه خرطوم رفيع بكلبس و رايح على علبة بلاستيك بيضاء
بس معرفتش افك تانى عشان عاوز مفك كبير افك الحديدة اللى بتمسك فيها ظهر الكنبة عشان اشوف العلبة دى بتاعة ايه
و موجودة اعلى من زور التنك مش تحته

ماروتى 2009

كمان فى الكبوت فيه علبة بلاستيك داخل فيها خرطومين تتبعت احدهم لقيته داخل على حاجة صغيرة عاملة زى الفلتر و خارج منها داخل على الكابينة جوه
فكيت الكرسى و نزلت اشوف الخرطوم دة رايح فين و بيعمل ايه جوه

لقيته داخل فى ماسورة بلاستيك و ماشى فيها معدى تحت ماسورة الدركسيون و خارج الناحية التانية و داخل جوه الرفرف الشمال و معرفتش اكمل وراه المشوار عشان اعرف طريقه رايح فين

هل ممكن يكون طالع فوق و معدى فى قايم العربية رايح حته
اللى يعرف حاجة يقولى احسن هتجنن كل شوية الاقى حاجة و مش عارف دى بتاعة ايه و لو باظت اعرف ازاى انها باظت و لو حتى اسمها ايه و بتعمل ايه و لو عطلت بتأثر على ايه<!-- google_ad_section_end -->
قديم 10-07-2010, 12:37 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العلبة دى بتاعة ايه فى الماروتى 2009

ما شاء الله ايه الدعبسة دى كلها
عالعموم صعب الرد من غير صور
بس بالنسبة للعلبة الى جنب التنك دى احتمال كبير و الله اعلم علبة الفحم charcoal canister انا الصراحة مش متاكد هى فى الماروتى و لا بس لو الماروتى مزودة بالموضوع ده حيبقى ده تفسير الى انت شايفه و النظام ده فايدته ان بخار البنزين بيروح لعلبة فيها فحم نباتى بيحول البخار لبنزين تانى و فى وقت ما بيفتح صمام للسماح بشفط البنزين الى اتجمع فى العلبة للكاربراتير و بكده يبقى فى توفير فى البنزين و ده برضه تفسير الخرطوم الى جوه الماتور و داخل الصالون احتمال كبير انه واصل لعلبة الفحم
قديم 10-07-2010, 07:48 PM

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ما شاء الله ايه الدعبسة دى كلها
عالعموم صعب الرد من غير صور
بس بالنسبة للعلبة الى جنب التنك دى احتمال كبير و الله اعلم علبة الفحم charcoal canister انا الصراحة مش متاكد هى فى الماروتى و لا بس لو الماروتى مزودة بالموضوع ده حيبقى ده تفسير الى انت شايفه و النظام ده فايدته ان بخار البنزين بيروح لعلبة فيها فحم نباتى بيحول البخار لبنزين تانى و فى وقت ما بيفتح صمام للسماح بشفط البنزين الى اتجمع فى العلبة للكاربراتير و بكده يبقى فى توفير فى البنزين و ده برضه تفسير الخرطوم الى جوه الماتور و داخل الصالون احتمال كبير انه واصل لعلبة الفحم

كلامك منطقى لانى لما تتبعته لقيته داخل فى علبة فى الكبوت الامامى طالع منها خرطوم على الكربراتير
قديم 10-07-2010, 09:07 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك فيها
و كويس ان ايدك فيها اول باول
قديم 13-07-2010, 09:25 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ربنا يباركلك فيها
و كويس ان ايدك فيها اول باول
لازم طبعا نعمل كدة فى العربية لانها بتخدمنا كلنا انا و الاسرة كلها

فلا يجب ان نبخل عليها فى شىء