العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-03-2010, 06:20 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي الشكمان بيطلع ميه

انا فى واحد صاحبى قالى على حاجه بس مش متأكد اذا كانت صح ولا غلط...لقيته بيقلى قبل ماتجرج العربيه افضل زود كام تزويده جامده كده علشان تطرد الميه اللى فى الشكمان...وبالفعل جربت ولقيت فى مياه بتنزل...بس ساعات الميه دى بتنزل لونها اسود وساعات بتبقى مياه عاديه جدا...فمش عارف اللى انا بعمله ده صح ولا غلط..ولو صح ايه الفرق بين الميه العاديه والميه السوده!!!وايه اصلا الميه دى!!!واسف لحضراتكوا على التطويل
قديم 21-03-2010, 06:24 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشكمان بيطلع ميه

طبيعى الموتور لما يكون بحالته يعرق او يسيل بخار المية اللى فى الجو وممكن تكون المية بتنزل سوداء من تراكم العادم فى الماسورة فالمية بتتوسخ بس متقلقش ده طبيعى بس مش صح تقرص على العربية وهى لسه باردة كتير

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-03-2010, 06:26 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

طبيعى الموتور لما يكون بحالته يعرق او يسيل بخار المية اللى فى الجو وممكن تكون المية بتنزل سوداء من تراكم العادم فى الماسورة فالمية بتتوسخ بس متقلقش ده طبيعى بس مش صح تقرص على العربية وهى لسه باردة كتير

متشكر جدا ليك يابونورا على سرعه ردك..انا فعلا مش بقرص عليها الا لما تكون فى حرارتها الطبيعيه.
بس معلش انا عندى سؤال ..انا تقريبا بعمل العمليه دى كل يوم..هل ياترى الموضوع ده غلط على الموتور؟
وشكرا لحضرتك مره تانيه
قديم 21-03-2010, 07:41 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

لا تقلق المية دى نتيجة تكاثف بخار الماء ودليل على جودة محرك سيارتك مفيش داعى للقرص الخ علشان ما تخرجش شحنه غير مستوية وتفضل فى الشكمان ولو عربيتك حديثة ومزودة بكتاليزر بياثر علية تاثير سلبى بلاش افتكاسات صديقك وشكرا
قديم 21-03-2010, 08:21 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

بص على أي عربيه جديده و هي ماشيه براحه ... و حتلاقي الشكمان بتاعها بينقط مياه ...
وده معناه ان العربيه لسه بشوكها و الموتور حرقه ممتاز لدرجه انه بيكثف بخار المياه ..
ولما اشوف عربيه ماشيه قدامي و شكمانها بينقط مياه كده اقول صاحبها مهتم بيها و مش بيقرص على الموتور
يا ريت يفضل الشكمان ينقط مياه على طول .... ptmnlo123per154

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &