العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 22-02-2010, 05:51 AM
الصورة الرمزية elkady0
elkady0 elkady0 غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات

elkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant future
مشكله فى التكييف

معلش يا جماعه انا هاتعبكم معايا
انا عندى مشكله فى تككيف العربيه هيا كورولا 2006 1300cc
العربيه بتسرب فريون على طول حوالى كل 10 ايام انا من المنيا فبعمل كل صيانتها فى مركز خدمه معتمد لتويوتا مركز ابو حته ببا روحت عندهم علشان التكييف سرب وكدة فشحنهولى ب 300 جنيه قلت مش مشكله جه بعديها ب10 ايام وفصل تانى روحتلهم بعديها بحوالى شهرين كشف عليه ومالاقاش اى تسريب فيها خالص فقالى احتمال كبير تكون الثلاجه بتاعت التكييف وشحنهولى تانى وللامانه من غير فلوس وللاسف فصل تانى روحت لواحد فى شبرا وكشف عليه بصابون وكدة وملاقاش اى تسريب خالص فشحنهولى ب150 جنيه واشتغل زى الفل وكانت المروحه بتاعت العربيه مش شغاله اشتغلت وبعديها بحوالى اسبوعين فصل تانى انا احترت مش عارف اعمل ايه المشكله انهم فى مركز الصيانه قالى انها محتاجه يتفك التابلو وانا مش عارف اعمل ايه عاوز حل جزرى للموضوع دة وربنا يكرمكم
واسف جدا على الازعاج

إذا لم تستطع أن تنظر امامك لأن مستقبلك مظلم ولم تستطع أن تنظر خلفك لأن ماضيك مؤلم فانظر إلى الأعلى تجد ربك تجاهك
.... إبتسم... فإن هناك من... يحبك... يعتنى بك... يحميك ...ينصرك... يسمعك ...يراك..
.انه (( الله)) ما أخد منك إلا ليعطيك...
وما ابكاك إلا ليضحكك...
وما حرمك الا ليتفضل عليك...
وما إبتلاك إلا لانه يحبك..."
سبحان الله
قديم 22-02-2010, 10:01 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله فى التكييف

معلش يا باشا هو الواضح ان فيه تسريب بنسب قليلة من دورة التكييف او من الكمبرويسور او السربنتينه فلازم تمشى ورا الموضوع واحدة واحدة وافضل انك كنت تتابع فى مركز الخدمة الاصلى من الاول علشان متتدفعش فلوس كل مرة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 29-12-2010, 04:04 PM
غير مسجل
Guest

من خدمة العملاء بمركز تويوتا ( ابوحتة ) ببا - بنى سويف ... عميلنا العزيز .. نرجو من سيادتكم التكرم بتشريفنا ببالحضور فى مركز الصيانة فى اى وقت يناسب سيادتكم وذلك للكشف على دائرة التكييف الداخلية بالتابلوة كما تم نصح سيادتكم بذلك من قبل ... علما بأن العطل بالسيارة يحتاج لفترة يومين .. برجاء من كل السادة المراسلة على الأميل التالى \abohetta2010@yahoo.com أو تليفون خدمة العملاء 0100050600 ونحن فى خدمة الجميع
قديم 30-12-2010, 10:05 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فعلا انا مقتنع بالكلام ده لان كشف التسريب الى اتعمل بصابون طالما ملاقاش مكان التسريب كان المفروض ينتقل للسربنتينة الداخلية الى بتستدعى فك التابلوه

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا