العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 29-07-2008, 06:33 PM
الصورة الرمزية ahmedsalah
ahmedsalah ahmedsalah غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مطحون
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كرة القدم

ahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond repute
افتراضي رسوم اللوحة المعدنية الجديدة 100 جنيه

رسوم اللوحة المعدنية الجديدة 100 جنيه

28/07/2008 11:45:28 م
مصراوى

لوحة معدنية مطموسة

أعلنت الإدارة العامة للمرور عن البدء في تركيب لوحات المرور الجديدة المكونة من ثلاثة أرقام وثلاثة أحرف بدءا من الشهر المقبل‏.

وأضافت الإدارة أنه سيتم اليدء في توفير اللوحات الجديدة وذلك بتوفير‏20‏ ألف لوحة في مرور مدينة نصر كمرحلة مبدئية‏. وذلك حسبما ذكرت وسائل الإعلام الصادرة يوم الثلاثاء.

ومن المنتظر أن يتم توفير باقي اللوحات التي يتم تجهيزها بمعرفة وزارة المالية في باقي أنحاء القاهرة والمحافظات تباعا‏‏ ولن تزيد الرسوم على مائة جنيه‏ للوحة.

يشار إلى أن كافة المحافظات استعدت لتطبيق قانون المرور الجديد بداية من يوم الجمعة المقبل ، حيث‏ تشهد عدة محافظات جهودا مكثفة لضمان انضباط الشوارع وحركة السيارات‏.
قديم 06-05-2009, 03:26 PM
I_AM_LEGEND I_AM_LEGEND غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسؤل مبيعات بشركة "عربيات"..موزع معتمد كيا ورينو

I_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the rough
Angry رد: رسوم اللوحة المعدنية الجديدة 100 جنيه

بلد نصابة ..........
وحكومة نصابة ..........
المفروض اللوحات مجانا.................... .
البلد دى احنا خسارة فيها ............
وخسارة الشباب اللى فى البلد دى .........
وعلشان كدة عمر بلدنا ما هتتقدم..........ها تفضل متاخرة..........
(مافيش فايدة)................... ..مافيش احلام هاتتحقق طول ما حنا فى مصر............
الا.........لو نصبنا على بعض وضحكنا على بعض.............
وانا مستنى تعليقاتكم................ .لان كلامى مش هايعجب ناس كتيييييير انا عارف ........بس متاكد ان الناس دى نسبتها مش هاتتعدى 20%........لان ال80 %.........هما بس اللى هايبقو حاسين باللى احنا فيه...........ومقتنعين باللى انا بقولة.........
السنة اللى فاتت كنت دافع ضريبة ال127 اللى هى عربيتى ودى موديل 1974والضريبة كانت 70 جنيه دلوقتى الضريبة بقت 150 جنيه..........ليييييييييي ييييييييييييه
طيب مقابل ايه يعلو الضريبة هو احنا بناخد ايه مقابل الضريبة دى بناخد ايه ومرتبات الناس كام............قالو هايرخصو البنزين......غلو البنزين كمان..........يعنى علو الضريبة وغلو البنزين..........منهم لله...........
طوابير على بنزين 80
خناقات مع سواقين التاكسى......وحاجة قرف فى قرف......
.........عربيتى بقى اللى هى موديل 1974 .يعنى عربية المفروض انها اتكهنت من زمان!!!!!!!!!!!!! اشتريتهاوكانت ب14 الف جنيه.....واتصرف عليها(5الاف) علشان تدب فيها الحياة تانى وترجع تمشى تانى...........
يعنى 20000 الف جنية وغير حبة حاجات كدة مش فاكرها..........
يعنى بتمنها كنت اشتريت تويوتا كورولا مثلا ..................موديل عالى ......وطبعا الكلام دة لو انت فى ليبيا ......اللى هى عدد سكنها واالاماكن اللى متعمرة فيها كلها (قد شبرا تقريبا)........او لو كنت فى السعودية مثلا كنت اشتريت حتة.. لاند كروزر.......ولا بى ام موديل عالى ..........العربيات برة برخص التراب واحنا فى بلدنا ............ربنا يرحمنا..........
انا والله فى اقرب فرصة هاتجيلى هاسافر برة.........
انا اتخنقت من البلد ومن اللى فيها والشعب والحكومة ..........بس حرام الشعب مالة.......غصب عنة!!! الحكومة هى السبب.........
وتحيا مصر..........
يا جدع..........

التعديل الأخير تم بواسطة I_AM_LEGEND ; 06-05-2009 الساعة 03:32 PM
قديم 06-05-2009, 03:51 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسوم اللوحة المعدنية الجديدة 100 جنيه

فوض أمرك لله
قديم 06-05-2009, 05:04 PM
I_AM_LEGEND I_AM_LEGEND غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسؤل مبيعات بشركة "عربيات"..موزع معتمد كيا ورينو

I_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the rough

شاب ومتخرج من الجامعة
وعمال ادور على شغل ومش لاقى .......
وييجى غيرى علشان الواسطة يشتغل يعنى عجبك لما تبقى مرتبط ببنت......... ومش عارف تخطبها ولا تتجوزها بسبب الماديات يعنى عجبك انك مش عارف تحقق حلمك.........
طيب انا هقولكم على حاجة .....
انا شغال فى مجال الموبايل بقالى 8 سنين.......
من وانا فى اعدادى تقريبا........ الحمد لله كنت بكسب كويس وما كنتش شايل هم الشغل بعد التخرج........دلوقتى مجال الموبايل بقى خلاص فى الباى باى .....والسبب الصين ......
هى السبب......دلوقتى الموبايل الصينى بقى بينزل بحاجتة كلها ........(انا هافهمك القصة .....مثلا انت نزلت اشتريت موبايل N70 مثلاااااا......بتعمل ايه بعد ماتشترى الموبايل.....
الموبايلدة مثلا بينزل بكارت 64 كارت صغير.....بتروح على بتاع الكروت بتشترى منة كارت واحد جيجا او حسب متطلباتك.....بتشتريلة جراب علشان تحافظ عليه.......ولو انت من النوع المحافظ قوى وبتحب موضوع(الفابريكا )(زى العربيات)
هاتشترى وش جديد وتشيل الاصلى علشان لما تييجى تبيع التليفون ......يبقى جديد..... وبعدين بتروح على بتاع البرامج والنغمات تملا الكارت وبتاع.........تييجى بقى بعد كام يوم تلاقى الموبايل نزلة فيرس وابتدى يهنج وبتاع......تيجيلى انا بقى:Y_hi_3[1]:هاروح عاملك سوفت وير للموبايل او افرمتة ......
شوف انت عديت على كام واح شوف كام واحد استرزق من ورا مو بايل واحد...........شوف كام واحد هايقدر يدفع ايجارة ويكسب...
الموبايل الصينى بقى حرمنا من كل دة......
بينزل بحاجتة كلها....... بطاريتين وبقى بينزل بجراب.....
وكارت واحد جيجا.......وكل حاجة......يبقى انت هاتشتريه وتروح على البيت........وكل دول مش هاتعدى عليهم ومش هايكسبو حاجة.......
المستفيد فى الموضوع دة مين اللى بيبيع ويشترى .....
هاتقولى ازاى مكسب جهاز مثلا زى N73 مكسبة 20 جنيه فى الجهاز الواحد لما تبيعة زيروووووو
وهاتبقى مجمد فلوس فى جهاز واحد بس وهاتبقى البترينة مش مليانة وفاضية ....
لكن الجهاز الصينى الواحد مكسبة مش اقل من 50-100 جنيه
وبتمن الN73ممكن تشترى 4 اجهزة...........
فمن ساعة الموضوع دة واحنا بنخسر جاممممممممممممممد
علشان كدة انا بدور على شغل تانى.....
ومش عارف حتى اخطب ولا اعمل اى حاجة........والبنت خلاص اتخنقت وقرفت ومش عارف حتى اروح اتقدملها .........
ودة حالى وحال كل الشباب.......الا القليل اللى اشتغل بالواسطةوبتاع بابى ومامى........
فكرت والله انى ابيع العربية ال127 الغلبانة........اللى جيبتها زمان ايام ما كان فى فلوس وشغل وحركة........
بس للاسف هاخسر فيها ما لايقل عن 10000 جنيه فحرام جداااااااا
قولى بقى ليا حق اتخنق ولا ما تخنقش.................... فكر قبل ماتجاوب............
قديم 06-05-2009, 06:57 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

ممكن الاجابه المتسلسله بالرسوم تكون أبلغ من الكلام ؟؟؟

ptmnlo123per183 ptmnlo123per194 ptmnlo123per135 ptmnlo123per195 ptmnlo123per1115

ptmnlo123per168 ptmnlo123per139 ptmnlo123per163

ptmnlo123per151 ptmnlo123per134

وأخيرآ يا أخى العزيز طير .....طير زى العصافير وسافر أى مكان صحرآ ان كان أو بركان يبقى أمان !!

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127