العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 22-10-2009, 09:48 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light
زيت الجير لانسر 2006

السلام عليكم
انا جديد بالمنتدى واحب اشكر الاخوه المشرفين والاعضاء وعندى استفسار ,,انا معايا لانسر 2006 خليجى جير (فتييس) اتوماتيك فى الكويت اشتريتها عامله 28 الف كيلو واول مااشتريتها وانا بغيير زيت الماتور الميكانيكى نصحنى بتغيير زيت الجير فاشتريت الزيت من الوكاله وغيرته ده صح ايه والمفروض اغيره تانى امتى؟؟؟؟؟؟؟لان جير لانسر الاتوماتيك كله بيشتكى منه انه كمان بيضرب فازاى احافظ عليه؟؟؟؟مع العلم كان معايا فوكس وكان زيت الجير بيتغير كل 60 الف على حسب كلام الوكاله وكمان حاسس ان فتحتين التكييف الى فى نص التابلوه اضعف من الفتحتين الى طرف التابلوه مع انى نضفت فلتر التكييف فمش عارف ده طبيعى فى لانسر ولا عندى انا بس ولا جايز علشان كان معايا فوكس فبقارن دايما بالفوكس لانها كانت تحفه وربنا يبارك فى لانسر علشان مش اندم انى بيعت الفوكس انا بيعتها بس علشان خوفونى اعطال الكمبيوتر فيها واسعار قطع الغيار وضعف سعر اعادة البيع
وشكرا للجميــــــــــــــــــــ ـع
م/ محمد السيد
قديم 22-10-2009, 06:35 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيت الجير لانسر 2006

زيت الفتيس فى الانسر بيتغير كل 40 الف كم
و حضرتك المفروض إن شدة الهواء فى فتحات التكيف فى المنتصف أقوى منها فى الاطراف شوف الفتحات مفتوحة بالكامل و لا حضرتك قفلها عن طريق البكر اللى جنبها و يمكن يكون الفلتر مش نضيف او العربية محتاجة فلتر
و الف مبروك على العربية

شارك دافع عن أفكارك
قديم 23-10-2009, 12:39 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light

اولا انا بشكر حضرتك عالرد والاهتمام
بالنسبه لفتحات التكييف الى فى المنتصف انا فاتحهم عالاخر وبرده اضعف من الفتحات الى فى الاطراف ونضفت الفلتر,,تفتكر ممكن يكون الفلتر عاوز يتغير,,,وسؤال بالنسبه لزيت الجير هو بيتغير عند 40 الف ولا بيتزود بس
وشكرا جزيلا
قديم 23-10-2009, 06:04 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

,وسؤال بالنسبه لزيت الجير هو بيتغير عند 40 الف ولا بيتزود بس
زيت الفتيس في الاتوماتيك عموما بيتغير مش بيتزود
لان الفتيس الاتوماتيك حساس شويه عن المانيوال
و الزيوت بتفقد خواصها مع الوقت او كثره الاستعمال
فلازم يتغير مش يتزود

حـازم خـضـر

قديم 25-10-2009, 09:08 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

زيت الفتيس فى الانسر بيتغير كل 40 الف كم
و حضرتك المفروض إن شدة الهواء فى فتحات التكيف فى المنتصف أقوى منها فى الاطراف شوف الفتحات مفتوحة بالكامل و لا حضرتك قفلها عن طريق البكر اللى جنبها و يمكن يكون الفلتر مش نضيف او العربية محتاجة فلتر
و الف مبروك على العربية
قلت لحضرتك إنه بيتغير مش بيتزود

شارك دافع عن أفكارك