العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-07-2014, 03:59 PM
هشام الضبع هشام الضبع غير متواجد حالياً

هشام الضبع has a spectacular aura aboutهشام الضبع has a spectacular aura aboutهشام الضبع has a spectacular aura about
افتراضي مشكلة فى فيات 132 ( مش عايزة تدور بعد العمرة )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اعضاء المنتدى والاعضاء المحترفين فى سايرة فيات 132 - 2000 cc
المشكلة هى انا العربية مش عايزة تدور خالص بعد العمرة لكن العربية مرة تنفخ بنزين لبرة الكرابيتر معا العلم ان مش مفروض العربية تنفخ من الكرابريتر لكن المفروض تسحب

والتقسيمة سليمة وفى شرارة فى الاسبراتير والبوجيهات كمان بس لما اجى ادور مارش الماتور بيلف لكن مفيش تشغيل

عايز اعرف العيب فين فى وش السلندر يمكن يكون فى تهريب لكبس او افين

ياريت المحارفين فى سبارة السفينة 132 يردو عاليا
قديم 30-07-2014, 05:30 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى فيات 132 ( مش عايزة تدور بعد العمرة )

أخى الكريم لا يمكن الحكم وحل المشكلة من واقع ما كتبته
يجب عليك عرض السيارة على ميكانيكى آخر حتى نعرف السبب إذا كان السبب ن الميكانيكا او سبب الكهربائى مثل مارش /بطارية /طبلة او ما شابه
يسر الله امرك على 1000 خير

قديم 30-07-2014, 05:47 PM

هشام الضبع has a spectacular aura aboutهشام الضبع has a spectacular aura aboutهشام الضبع has a spectacular aura about

تسلم يا استاذ محمد الفيصل لكن المشكلة ان البطاية والمارش شغالين والعربية بتدور مارش بس المشكلة خايف يكون مفيش كابس الان المفروض لما تدور العربية مارش وتحط ايدك على الكربايرتير بيسحب ايدك لكن باين ان مفيش كابس
قديم 30-07-2014, 05:51 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

اعرض العربية على ميكانيكى ثقة ليكون ليحكم بكل حياديه على السيارة

قديم 30-07-2014, 05:59 PM

انا مشكلتى فى سيارة فيات 132 - 2000 سى سى

مش عايزة تدور خالص بعد ما عملت ليها العمرة والعمرة عبارة عن انا ركبت شمايز عند الخراط وعملت سبيكة 0.60
وانا ركبت الشنابر واليساتم وقفلت الكرنك وكل حاجة وعملت وش السلندر وركبت صبابات جديدة وكل حاجة
بعد ما ظبط التقسيمة وشوفت الشرارة وكل حاجة ادور العربية مش عايزة تدور معا العلم ان الابلاتين انا غيرتة وشوفت الشرارة واصلة لبوجيهات بس بردو مش عايزة تدور

بس اكتشفت حاجة ان العربية وانا بدورها المفروض الكرابتير بيسحب البنزين معا الهواء فى الدوارة لكن انا حاسس ان مفيش سحب وخايف اكثر ان ميكونش فية كبس
معا العلم يا استاذى العزيز لما بفك البوجيهات وبدور العربية وبحط صباعى مكان البوجية بحس ان الكبس ضعيف يعنى مش بيخلى صباعى يتحرك يعنى ممكن افضل احط ايدى مكان البوجيهات والكبس مش بيحرك صباعى

يمكن يكون اية