العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 26-04-2014, 03:05 AM
mohamed_elswaf mohamed_elswaf غير متواجد حالياً

mohamed_elswaf is on a distinguished road
افتراضي مشكلة ولا مش مشكلة " مش عارف "

ازيكوا ياشباب

عندي حاجة في العربيه غريبه شوية هي ايييه هاقولكوا ,,

استلمت سيارتي الجديدة النترا 2015 المهم ان اول اما اشغلها و الار بي ام بيكون فوق ال600 لكن اول اما اشغل التكييف يطلع الار بي ام لحد 1000 وماينزلش وبحس بصوت الموتور ورجه بسيييطة خالص واول اما افصل ال AC العربيه تهدا خالص وتبقي تمام وينزل الار بي ام ل 600 للفه العادية والطبيعية

فاكنت عايز اعرف هل المشكلة ده عندي انا بس ولا هي العربيه نازلة فيها مشكله علما بأن العربيه لحد دلوقتي ماشية 311 كيلو متر فقط لا غير :w6w2 00504112220146b:w6w200504 112220146b
قديم 26-04-2014, 03:51 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة ولا مش مشكلة " مش عارف "

الوضع كده طبيعى ومفيش اى مشاكل .. ا عربية الـ RPM بتاعها بيعلى عند تشغيل التكييف علشان الموتور يفضل متوازن مع حمل الكمبريسور ..

برضو هتلاحظ لما تدور العربية وهيا بارده ارتفاع الـ RPM فوق الواحد ثم نزوله تدريجيا برضو ده امر طبيعى وفى صمام فى الموتور مسئول عن الموضوع ده اسمه صمام IDLE ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 26-04-2014, 04:39 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

دا وضع طبيعي جدا ..... بلاش القلق

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 28-04-2014, 09:20 AM
mohamed_elswaf mohamed_elswaf غير متواجد حالياً

mohamed_elswaf is on a distinguished road

امر طبيعي ان الار بي ام يكون على 1000 طول الوقت مع التكييف ومسبب الرجه البسيطة ده متأكدين ياشباب ؟؟؟؟؟
قديم 14-05-2014, 02:45 PM
الصورة الرمزية askafrawy
askafrawy askafrawy غير متواجد حالياً
من انا؟: navigator
التخصص العملى: marine engineer
هواياتي: new designs

askafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_elswaf مشاهدة المشاركة

امر طبيعي ان الار بي ام يكون على 1000 طول الوقت مع التكييف ومسبب الرجه البسيطة ده متأكدين ياشباب ؟؟؟؟؟
طبيعى جدا
لان لو شغلت التكييف والار بى ام فضل على 600 العربية ممكن تبطل والرجة هتزيد مش هتقل
اى حمل على الموتور بيعمل رجة بسيطة جدا وغير ملحوظه يعنى لو عربيتك اوتوماتيك وواقف فالاشاره على الD العربية برضه هيبقى فيها نفس الرجة