العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 08-11-2012, 02:53 PM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice
افتراضي تغيير زيت الفتيس

هل يوجد احد من الحبايب غير زيت الفتيس قبل كده انا عامل تقريبا 25000كيلو وبفكر اغيرو ؟؟؟؟؟

ولو كان حد غيرو قبل كده حط ايه وبكام ؟؟؟ ( 2012 + تاكسى )
قديم 08-11-2012, 02:58 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير زيت الفتيس

زيت موبيل 80 - 90

والله أعلم

بس لسه بدرى على التغيير

مش أقل من 40 ألف

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 09-11-2012, 11:52 AM
الصورة الرمزية sayif
sayif sayif غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT -Information Technology
هواياتي: Auto & Technology

sayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond reputesayif has a reputation beyond repute

السلام عليكم

يفضل تغيير زيت الفيتس الان لان السيارة تعمل كسيارة تكسي

الزيت المناسب هو

(GL4+) SAE 75 W-90)

يفضل استخدام منتجات ليكوي مولي

الكمية بحدود 2 لتر او اكثر قليلا

اطيب تحية

سيف

العراق

التعديل الأخير تم بواسطة sayif ; 09-11-2012 الساعة 12:04 PM
قديم 09-11-2012, 03:19 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

استاذ هانى حبيبى مشجى الاول فى المنتدى مساء الخير
انا ليق سلك السماعات و اشتريت سماعات وركبتها متشكر لسؤالك
بالنسبة لزيت الفتيس
انا قربت اعمل صيانة الالف الاولى و كنت بشتكى من الفتيس
انا بشتكى من تقل فى تحرك عصا الفتيس و خصوصا من المور الى الاول او من الاول الى التانى غير كدة بيبقى سهل قوى و العضة و خصوصا من الاول الى التانى و من التانى الى الاول
و كنت رحت من فترة فرع الشرابية و اتحلت لفترة و رجع تقل تانى و انا بدوس دبراج جامد علشان ببقى مركز مع التقل دة
و المرة دى هروح القطامية
هل اقولهم يغيرو زيت الفتيس ولا يظبطو الرجلاش بتاع الدبرياج بس بالنسيبة للرجلاش ناس خوفتنى انة هيشدوة و يخلى بلية الدبرايج تتحرك على طول
معلش انا اول مرة اسوق عربية بس دة على قد ما فهمت
شكرا
قديم 11-11-2012, 10:27 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

ازيك يابيتر .......

روح متخافش وقولوهم على الدبرياش والفتيس وعرفهم انك اشتكيت منه قبل كده وهو غالبا هيرجلشوا الدبرياش لأنه ممكن يكون الدبرياش عندك واطى او حاجة متقلقش توكل على الله وعلى فكرة رجلشة الدبرياش دى ممكن يعملها اى ميكانيكى بـ 5ج ولكن بدال انت لسه فى الضمان قولهم عليها وانت بتعمل الصيانة بتاعتك وهيعملوها وحاول تطلع مع المهندس وهو بيجربها الاول علشان تثبت صحة كلامك

يعنى فيشة السماعات موجودة فعلا ؟؟؟
امال انا مش شايفها ليييه ؟؟ يعنى مجرد الراجل قتحلك فى البوردة الخلفية وركبلك السماعات على طول لاوصل سلك من الكاسيت ولا يحزنون (ااقطع : ركب )