العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 31-05-2009, 06:32 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحياديه!!!!!!!!!!!!

باشا ازي حضرتك

لوتفتكر رد حضرتك بالذات علي موضوع ليه اللي عندهم ميجان بيبعوها بنصف ثمنها كان ردك موضوعي واسردت الاسباب وموضوع التوكيل والبرمجه وكان رايك حيادي جدااا

علي الجانب الاخر في ناس في المنتدي ردت علي سؤال عن عربيه بالصدفه انها كانت عربيه امتلكها في مصر قبل السفر واذ بزميل اخر يرد ويقول اوعي اياك دي سيئه جداا فانا استفزيت جدا فسالته هو حضرتك ركبت العربيه دي او سوقتها مره واحده قالي لا
تخيل حضرت .
علشان كده انا حبيت اطرح الموضوع للتذكره وليس للهجوم علي الاخوه الزملاء لذا ارجو ان اكون وضحت وجهه نظري
ptmnlo123per122شكراااااpt mnlo123per122

Essam Badawi
قديم 31-05-2009, 06:33 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

الكلام ده عليا ان صح عموما انا عمرى ما اوعل من النقد بس فى الموضوع الى حضرتك بتقول عليه انا قولت انى مركبتش العربيه خالص لكن بتجراب مع اصدقاء ليا و برضو فى بعض الحالات عند الميكانيكيه كنت بشوف اسعار لقطع غيار بصرحه و هميه جدا جدا و اصحاب العربيه كان مخنوقين جدا من الحكايه دى و بالتالى انا اعتبرها تجربه من ارض لواقع بمعنى اخر انى ماكنتش قاعد على القهوه و سمعت كلام من الناس لكن شوفت بعينى

ل الكلام ده غلط ياريت حد من الاعضاء يقولى

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 31-05-2009, 08:10 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

الكلام ده عليا ان صح عموما انا عمرى ما اوعل من النقد بس فى الموضوع الى حضرتك بتقول عليه انا قولت انى مركبتش العربيه خالص لكن بتجراب مع اصدقاء ليا و برضو فى بعض الحالات عند الميكانيكيه كنت بشوف اسعار لقطع غيار بصرحه و هميه جدا جدا و اصحاب العربيه كان مخنوقين جدا من الحكايه دى و بالتالى انا اعتبرها تجربه من ارض لواقع بمعنى اخر انى ماكنتش قاعد على القهوه و سمعت كلام من الناس لكن شوفت بعينى

ل الكلام ده غلط ياريت حد من الاعضاء يقولى
بص يا أبوحميد
كلامك مش غلط لكن برضه مش مؤكد 100% بمعنى أنك ماخوضتش التجربة بنفسك ولمست المشاكل دي بنفسك لكن في حالتك دي أنت بتنقل تجربة الأخرين إللي كلموك وممكن يكون كلامهم مبالغ فيه وممكن يكون أستعمالهم للسيارة أستعمال شاق أو رديء وممكن تكون في ظروف كتيره أنت ماتعرفهاش عن السيارة أو صاحبها وهو ماقلهالكش
عشان كده دعوة صديقنا "عصام" دعوة في محلها ورايه برضه صح

في النهاية المطلوب عدم الأنحياز فقط لا غير والتحدث بعلم عن ما نحن في صدده وذكر المصادر والتجارب الشخصية

شكرا أ/عصام
شكرا/ أبوحميد
قديم 31-05-2009, 08:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا قصدي اللي معندوش معلومه اكيده مايفتيش لا اكتر ولا اقل من قال لا اعلم فقد افتي

وشكري للجميع
بالضبط يا استاذ عصام هو دا المطلوب
يعني حضرتك كنت تملك فورد و دايما بتتكلم عنها و بترشح العربيه من خلال تجاربك السابقه للعربيه و معجب بيها جدا و دا واضح من خلال مشاركاتك
لو حضرتك اعتبرت دا تحيز لماركه معينه فنقدر نسمي كل مشاركات الاعضاء تحيز لمركاتهم

حـازم خـضـر

قديم 31-05-2009, 10:51 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

انا بس كنت عايز اقول وجهه نظري المتواضعه في الموضوع المهم فعلا ...
الحياديه شيء مهم جدا لكن الاهم منها الامانه ..
يعني لما اقول معلومه اعرفها او سمعتها او جربتها بنفسي بدون اي تغيير او تغليب او تعديل تبقى دي امانه و ليس حياديه
اني ابقى عارف نوع عربيه كويس و مواصفاته و اقول كل معلوماتي عنه .. فدي امانه ..
اما الحياديه فهي مرتبطه بوجهه النظر الشخصيه وفقا للمعايير الدارجه ... و بالتالي الحياديه في وجهه النظر تعتبر نتاج المفهوم العام او الدارج لدى غالبيه الناس ..
و الحياديه (من وجهه نظري ) تشترط العلم بمتناقضين او متنافسين .... يعني اقول الاوبل استرا و لا المازدا 3 - عيوب و مميزات الانوس مثلا مثلا ....
وبالتالي اعتقد ان الحياديه تستلزم شروط و مواصفات كثيره قد لا تكون موجوده الا للبعض القليل :
1- الالمام او المعرفه الكافيه بجوانب الموضوع بتساوي .... يعني يكون عندي نفس درجه المعرفه بالنقيضين او المتنافسين
2- عرض الجوانب السلبيه و الايجابيه بنفس الدرجه
3- الامانه في العرض لكل نقيض او متنافس
4 - الاستعداد الشخصي لاستيعاب الرأي و الرأي الاخر ( في حل القضايا و المنازعات مثلا )
5- الاستعداد لتغيير الرأي ... مش مشكله اني اغير رأيي .. المهم اكون مقتنع بيه .. و متمسكش برأي لو استشعرت انه خطاء ..
6- الامانه ممكنه و سهل تطبيقها لأنها لا تتطلب سوى فرد واحد يعرض ما لديه من معلومات ...
لكن الحياديه أصعب لأنها تتطلب قناعه الملقن و اقتناع المتلقي ...

نقطه اخيره ... الرأي المخالف لا ينتقص من الحياديه ... لأنها في النهايه .... وجهات نظر ... والا كانت الناس كلها ركبت ... لادا
اتمنى اكون قدرت اوصل وجهه نظري .... بحياديه ptmnlo123per1127
وشكرا لمهندس عصام على الطرح

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &