مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ريفيوهات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   الحياديه!!!!!!!!!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8906)

esam_comm 29-05-2009 03:10 PM

الحياديه!!!!!!!!!!!!

بصرراحه ياجماعه انا لاحظت من بعض الاخوه الاعضاء انهم لايلتزمون الحياديه عندما يستفسر اي زميل عن اختياره لنوع سياره معين او مقارنتها باخري اجد ان الردود بتكون بترشيح العربيه اللي كل واحد راكبها طبعا مش الكل بيعمل كده بس صدقوني بصراحه لاحظت الموضوع ده كتيير ارجو محدش يزعل مني

AHMEDCAR 30-05-2009 12:05 AM

رد: الحياديه!!!!!!!!!!!!

و الله انا شايف ان كل واحد بيقول رايئه و كمان لو بيقول يبقى بيقول عن طريق التجارب الشخصيه

DK.Cupo 30-05-2009 02:43 AM

صح يا احمد كار ؟ كلام تمام وعين العقل
انا واحد من اللى بيقولوا رأيهم انا بقول من حيث تجربتي الشخصيه بحيث مخشش حد في رأي
انما لو بيسأل عن ماركه معين وانا مجربتهاش مش برد على الموضوع

AbOnOrA 30-05-2009 02:58 AM

طبيعى يا باشمهندس عصام ان لما حد يتسأل عن اى حاجة يرد من واقع تجاربة الشخصية بس احنا هنا الحمد لله اقل المنتديات الى ممكن يحصل فيها تحيز لماركة او لصناعة معينة يعنى بنشجع اللعبة الحلوه لا اوروبى ولا كورى ولا يابانى ولا صينى
كل واحد بيقول رائيه بناء على خبراتة وتجاربة بدون فتاوى وانا شايف ان ديه ميزة

وده سبب برضو لانى بطلب من الناس دايماً انها تستفسر على العام علشان تاخد اراء كل الناس مش راى واحد بس وديه ميزة المنتديات عامة

AbOnOrA 30-05-2009 04:04 AM

فى فرق كبير ومهم جداً ناخود بالنا منة بين جمع اراء من المنتديات والمدونات وبين الاراء اللى بتقدم من مواقع اخبارية لها علاقة بمؤسسات صحفية مطبوعة وبين معلومات المؤسسات الصحفية المستقلة

فى حالة المنتديات والمدونات
الاراء بتكون من الاعضاء والاعضاء نسيج من الناس فيهم اللى بيفهم كويس وفيهم مادون ذلك
فيهم اللى عندة خبرة بموديلات كتير واللى كل معلوماتة عن عربيتين تلاتة ركبهم
وكل الناس من حقها تقول رايها بحرية وبدون قيود او مراجعة وتصحيح فنى حقيقى
فطبيعى ان الاراء متكونش بالحيادية المطلقة بقدر ما بتعكس اراء وتجارب الناس عامة

فى حالة المواقع التابعة لمؤسسات تجارية او صحفية اعلانية وليست اعلامية
هتلاقى الكلام يعبر بشكل اساسى عن دعاية الوكلاء واراء مجلس حيتان السوق وديه اللى بجد بتضرب بالحيادية عرض الحائط

فى حالة ان فيه مواقع تتبع لمؤسسة صحفية مستقلة او غير هادفة للربح
وديه للاسف مش موجودة فى العالم العربى ونتمنى اننا نوصل لده فى المستقبل القريب
نقدر نعرض اراء الخبراء المحايدة مشفوعة بتجارب المستخدمين بشكل واضح ومنظم

لكن حتى الان وفى المنتديات والمواقع التفاعلية المشابهه يجب فهم الاراء على انها اراء شخصية ومن واقع التجارب الشخصية للاعضاء

احنا دورنا كإدارة ينحصر فى اتاحة الفرصة للجميع فى عرض ارائهم وتجاربهم وللجميع ايضاً حق الرد
بالاضافة لاستقطاب الخبراء والمتخصصين فى المجال للرد على الامور المتخصصة وتقديم الراى الفنى

وبالفعل اصبحنا متميزين بالحيادية من جميع الصناعات فلا نشجع الاوربى على حساب اليابانى ولا الكورى على حساب الصينى نقدم معلومات وتقارير عن سيارات تنتمى لكل الصناعات وكل المصنعيين ونلتزم دائماً فى التقارير المثبتة او المختومة بالتميز بالحيادية التامة فى عرض المعلومات وايضاً نتيح للجميع حق الرد والتعليق

ومن ناحية اخرى استقطب الموقع فى عام الا قليل وهو عمر المنتدى اعضاء لهم خبرات متنوعة وعلى دراية كبيرة بالامور الفنية المتخصصة
بالاضافة لتواجد مهندسى الصيانة فى التوكيلات وخدمة العملاء وردودهم على الموضوعات الهامة

نحن لا ندعى الكمال فهو لله وحدة لكن نحن نسعى دائماً وبجدية لتحقيق الحيادية مقترنة بحرية التعبير عن الراى وما ذكرت هو محصلة عام وتأكد اننا نسعى للافضل دائماً باذن الله ثم بمجهودات اعضائنا جميعاً

الساعة الآن 09:53 PM.