العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 15-10-2014, 11:41 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اغيثونا يا ولاد البندر فى جوان وش السلندر

عايز 850 بأمارت إيه ابن التيييييييييت ,, طيب ليه حضرتك مرحتش او تروح للأخ حمدى (مخترع الفتيس بدون دبرياج)لأن من كلامك فى فك الموتور والطمبورة وضبط التكيهات يعنى مستر ميكانيك ده أخره يلم الرولمان بلى علشان يعرف يقوله رولمان مش رومان وسيفتى بالف مش سكس بالف ,,الله يخرب بيت البقر (وحضرتك ,,استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم ,,حضرتك يارب بزمتك ينفع كده !! وزعلان من صانيعى طمبوره عايز 850 جنيه حق مامبوظ ولامابوز ولامابوذ والله مانا عارف بتتكتب إذاى ,المهم عايز فلوس بعد كل هذا الحب القاتل ,, ماهو عنده حق إذا كان باباه بيقول حضرتك يارب (اعوذ بالله) يبقى حضرتك ياباشمهندس وائل مش عايز خبير وكالة ناسا مايطلبش 850 جنيه لالالالا حضرتك ظالم هذا الكائن الخرافى ظلم بين !!المهم الف سلامة وربنا يكرمك وتنتهى من المشكلة دى وترجع العربية بأذن الله لحالتها الطبيعية وأحسن ,, مرة إخرى بأقترح على حضرتك ان تذهب الى الأخ حمدى وإنسى الأخ E.T

قديم 15-10-2014, 03:36 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

نفسي افهم يعني اية خراط يظبط تاكيهات عيب عليك ازاي تعدي عليك
المهم اغسل الموتور غسلة حلوة
واكبس دورة المياة وقبل الكبس اغسل الدورة

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 15-10-2014, 04:05 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

أنا برضوا من رأيى عم حمدى المخترع
بس لو تعرف تعمل لها عملية منظار إستطلاعى زى ما قالك الأستاذ عمرو يبقى أفضل, عالأقل تعرف الطحينة و السخونه دى منين.
و بعدين لو حضرتك غيرت الزيت بزيت جديد و برضو بقى طحينة (إكشف عليه من المقياس مش الغطاء) يبقى كده أكيد الوش كان محتاج خراطة و عمو الميكانيكى محتاج خناقة.

أعانك الله

قديم 15-10-2014, 04:20 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

أنا برضوا من رأيى عم حمدى المخترع
بس لو تعرف تعمل لها عملية منظار إستطلاعى زى ما قالك الأستاذ عمرو يبقى أفضل, عالأقل تعرف الطحينة و السخونه دى منين.
و بعدين لو حضرتك غيرت الزيت بزيت جديد و برضو بقى طحينة (إكشف عليه من المقياس مش الغطاء) يبقى كده أكيد الوش كان محتاج خراطة و عمو الميكانيكى محتاج خناقة.

أعانك الله
انا عندي استعداد اجي لابو نورا من الاسكندرية
بس تمن الكشف عندنا ب 850 جنية
ماشي ولا اية

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 15-10-2014, 08:40 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

انا عندي استعداد اجي لابو نورا من الاسكندرية
بس تمن الكشف عندنا ب 850 جنية
ماشي ولا اية
يا عمرو باشا بس انت تيجى القاهرة ونشيلك فوق دماغنا والله
فكر كدة فى يوم تنزلنا ونعمل مقابلة نتجمع كلنا ونستناك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
جوان وش السلندر