العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 06-12-2011, 05:22 PM
ehabnbd ehabnbd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT Support in Private bank

ehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the rough
افتراضي رد: عزيزى قائد السيارة - احترس انت فى مصر ما بعد الثورة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
....
اى شعب فى العالم ... لو شلت من عليه الرقابة تلاقيه حيبدأ ينحل اخلاقيا ... يعنى ميخفش من العقاب ... و بعدين يبدا ياخد حقه بدراعه دون مراعاة لاى قوانين
اعتقد ده الى بيحصل فعلا فى الشارع ... .....
نحط قوانين عادلة و نثبت عليها فى تطبيقها على الجميع ... و نوعى الناس بالحسنى و بالهدوء لمدة لا تقل عن 10 سنين ... انا مش ببالغ .. مش اقل من 10 سنوات من محاولة الانظباط و التوعية و بعدين ممكن نحكم
النسبة كام لكام ( نسبة اللى هينحل واللى هيفضل ملتزم ؟؟ )
وهنا الاختلاف النابع من مستوى الشعب الحضارى والفكرى والتعليمي والتربوى والاقتصادى

عندنا المحترم نفسه واحد فى كل كام عشر الآف

(( لو فلت الزمام فى هولندا مثلا ما مدى الانفلات الشعبي - نسبته )) وقارنها بالنسبة لمصر

آسف نحن معظمنا وغالبيتنا وليس كلنا غوغاء

لما بقف بعربيتى لواحد عاوز يعدى الشارع واشاور له اقوله عدى بيشكرنى كانى عملت فيه حاجة كبيرة ، واللى ورايا بيصدعنى كلكسات وكانه بيقولى انت بتعمل ايه يا "متخلف" !!!
قديم 06-12-2011, 05:25 PM

ehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the roughehabnbd is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lost2008 مشاهدة المشاركة

انا بفكر كتير ابيع عربيتى و اشترى نيفا مستعمله كده حل كويس من غير مستنا الناس تتغير و اريح اعصابى بس حتعب عضلاتى
والله يا اخى فكرتنى بعربيتى الـ 124 كنت معلم الناس الادب والكل عامل لها حساب وخصوصا بتوع التاكس والتوكتوك

دلوقتى انا اللى عاملهم الف حساب
قديم 06-12-2011, 05:32 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh.Osama مشاهدة المشاركة

انا امبارح عملت حدثة بسبب ان الاشارة الكمبيوتر مفصوله ليه معرفش
طيب دا كمبيوتر وعلق ودا شئ مقبول لكن ،
لما يكون عندنا سلطانية لها 3 مداخل و 5 مخارج وليس بها اشارة واحدة وعليها 2 عساكر

العساكر واقفين مع بعض بيحكو فى نفس المكان
ومختارين مكان عجب تقاطع مدخل للميدان مع مخرج

واقسم بالله

الاتنين مع بعض ادو اشارة واحدة فى نفس واحد لكل اتجاة انه يمش
طبعا انا كنت مع الداخلين السلطانة ، والاتجاه التانى طبعا عاوز يخرج وعينك ما تشوف الا العجين واللخبطة والكلاكسات

الدنيا وقفت

والعساكر قعدوا يضحكوا

وانا كمان قعدت اضحك وبصوت عالى
قديم 06-12-2011, 05:53 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabnbd مشاهدة المشاركة

والله يا اخى فكرتنى بعربيتى الـ 124 كنت معلم الناس الادب والكل عامل لها حساب وخصوصا بتوع التاكس والتوكتوك

دلوقتى انا اللى عاملهم الف حساب
انا زمان بال128 مكانش بيهمنى انما دلوقتى للاسف ﻻزم ابعد عن الميكروباص و التكاتك و اكتم غيظى

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 06-12-2011, 07:12 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabnbd مشاهدة المشاركة

النسبة كام لكام ( نسبة اللى هينحل واللى هيفضل ملتزم ؟؟ )
وهنا الاختلاف النابع من مستوى الشعب الحضارى والفكرى والتعليمي والتربوى والاقتصادى

عندنا المحترم نفسه واحد فى كل كام عشر الآف

(( لو فلت الزمام فى هولندا مثلا ما مدى الانفلات الشعبي - نسبته )) وقارنها بالنسبة لمصر

آسف نحن معظمنا وغالبيتنا وليس كلنا غوغاء

لما بقف بعربيتى لواحد عاوز يعدى الشارع واشاور له اقوله عدى بيشكرنى كانى عملت فيه حاجة كبيرة ، واللى ورايا بيصدعنى كلكسات وكانه بيقولى انت بتعمل ايه يا "متخلف" !!!

بص يا باشا ...
لو حصل انفلات فى هولندا حتلاقى نسبة صغيرة هلى الى انفلتت .. ليه ؟؟ علشان الناس دى بقالها 30 سنة ماشيين كويس ... شاربين و منقوعين فى النظام .. لما خزين النظام يخلص منهم حتبص تلاقى كل الشعب انفلت

احنا مش شاربين و مش متشبعين بالنظام ... بالعكس ... احنا شاربين فوضى و ظلم و لا مبالاة بقالنا سنين كتيرة اوى ... لما يخلص مننا الارث الغريب ده .. و لما تخلص مننا حنوصل لنقطة الصفر ..
علشان تخلص مننا الحاجات دى يبقى لازم ننقع نفسنا و نحقن الشعب دائما بالحاجات الكويسة .. علشان كدة قلت لحضرتك مش بعد 10 سنين من الحث المتواصل و المجهود المتواصل ممكن نشوف نتيجة ان شاء الله ... و يدى اولادك و اولادى طولة العمر