العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 16-09-2012, 10:59 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مجموعة الادارة النهائية (الكورونا)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
يا باشا .... بلاش حضرتك و بشمهندس و الكلام الكبير ده ... احنا اخوة ... و بنساعد بعد لوجه الله .. و بعدين يا اخى انت واحد من اكتر الناس الى بتساعد الناس ... ليك كل احترامى

اما بالنسبة لكرونتى .... دى كارونة الغرز ... الكارونة الامامية ... نظامها مختلف شوية عن الكارونة الخلفية
احكيلك الحكاية من الاول ... بص يا سيدى ....

لاحظت من فترة وجود زيت على صليبة العجل الامامية ... صليبة الغرز
و بعدها بفترة وجدت تسريب زيت على الصليبة بتاعة العجلة التانية ... قلت ما بدهاش ..
افتح كدة و اغير اويل سيلات الاكسات دى ... بس انا مش عارفهم فين !!!؟؟؟؟ اول مرة افكهم .. قلت اتكل على الله كدة و افك واحدة واحدة لغاية لما الاقيهم

عارف فيفى عبده فى مسرحية حزمنى يا ... لما فتحت تدور على المرارة ... فتحت جنب الالقلب .. ملقتهاش جنب القلب

انا عملت كدة ... فكيت طنبورة العجلة .. لقيت سرة العجل ... فكيت السرة ... لقيت الاكس .. طلعت الاكس ... برضو ملقتش حاجة .... رحت فاكك غطاء الكارونة .. و قلت اطلع حشوة الكارونة بالمرة ...
لقيت انى لازم افك اكس العجلة التانية .. فرحت فكيته هو كمان ... و بعد كدة فكيت الكارونة ... و نضفت كويس .. و اخيرا وجدت الاويل سيلات ... فكيتهم و رحت جبت زيهم .. و بعد كدة رجعت ركبت كل الى فات ده تانى ..
ركبت على رواقة .. و فى السكة غيرتلى 3 اويل سيلات فى العجلتين

البنيون و التاج عندى كويسين .... فيهم بوش خفيف جدا ... كتر خير العربية

فالقصة عندى بعيدة عن الكارونة نفسها ...

انا مش محترف .... انا على ادى اوى .. بس بحب اجرب و اتعلم فى عربيتى .... علشان لو بوظت حاجة ... تبقى فى داهية .. و هى قديمة اصلا . فمش مشكلة خالص انى ابوظ حاجة

انا ممكن اقترح عليك ..... ممكن نجرب نحط زيت تقيل شوية فى الكارونة و نجرب
لو منفعش ... اعتقد اننا لازم نغير ترس البنيون و التاج على الاقل

لو حضرتك تحب نفك الكارونة و نشوف اخبارها ايه .. انا معنديش مانع و يشرفنى انى اتعاون مع حضرتك و اساعدك فى تصليحها

اجى لحضرتك و نرفع و نفك و ربنا يكرمنا
احيك علي روح التعاون

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 16-09-2012, 11:49 PM

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

عندى سؤال هو حضرتك يا باشمهندس احمد فكيت الكارونة ليه
فيه عندى مشكلة بوش فى البنيون والتاج
عملت خلطة وكبستها فى الكارونة مع الزيت والونة والتخبيط راح لكن لما قرصت عليها شوية صوتها على تانى
مع انها دلوقتى ساعات بتظهر صوتها وساعات لأ

سؤال بالنسبة للاولسيهات اللى حضرتك جبتها دى بتاعت عمود البنيون ولا اللى فى الأكسات من برا ؟؟
انا معنديش استعداد دلوقتى ادفع 1500 لتصليح كارونة ممكن حد يساعدنى أصلحها ؟؟
اخي هشام ممكن تتواصل مع مهندس احمد لتغير نوع الزيت
بس برجاء وجب عليك الفك والنظافة من اللبخة المضافة الان
بس الفك محتاج عدة وزرجينة ومكبس لتغير البلي بالمرة واويل سيلات
لو عملت كدة حتغير من صوت الكورونا 60%
وتتوقف 40%علي الخلوص بين التروس وبعضها
وقبل ما تفك اتاكد من وجود البلي في السوق
انا بشجعك لاني عارف انك من الناس العمليين
واليك بعض الصور ولو في اي استفسار انا تحت امرك
اولا نفك عمود الكردان ونتاكد من تزنيب كل شيء
ونقوم لفلانشة البنيون بحركة ترددية ودورانية
للتاكد من سلامة التعشيق والبلي
ولو فتحت تاكد من ان تلامس السنون مظبوط عن طريق المعان الموجود علي باطن السنة
ولو وجدت عتب شيلو بمبرد وصنفرة خفيفة علي الباقي

]من اهم مواضيعي المصورة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.

التعديل الأخير تم بواسطة amr elsisi 1 ; 17-09-2012 الساعة 12:25 AM
قديم 17-09-2012, 08:43 AM

ahmed_eng2001

]من اهم مواضيعي المصورة

قديم 17-09-2012, 11:03 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا بشكرك على المعلومات دى ...
اعتقد اننا ممكن ننطر البلى و نرجع نكبسه تانى عند الخراط
ايه هى اللبخة الى الاخ هشام اضافها للكرونة ؟؟؟

قديم 17-09-2012, 01:25 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
عاجل رد: مجموعة الادارة النهائية (الكورونا)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا بشكرك على المعلومات دى ...
اعتقد اننا ممكن ننطر البلى و نرجع نكبسه تانى عند الخراط
ايه هى اللبخة الى الاخ هشام اضافها للكرونة ؟؟؟
زيت 250 +شحم+نشارة خشب + طبعا الزيت ال140
الونة والتخبيط راح لكن بيرجع لما بجرى بيها

عربية قريبى 131 برضو بس الكارونة صوتها طيارة

أبدأ إزاى انا بصيت عليها امبارح ملقيتهاش بتجيب زيت لكن صوتها بينعر من التانى ونتا طالع
ياترى لو حد عنده فكرة ممكن تتصلح ولا التغيير أحسن واه اللى ممكن أقابله ونا بفكها
هشتغل فيها الجمعه بإذن الله ولو نجحت بإذن الله هفك بتاعتى وأصلحها