العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 29-11-2011, 06:44 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: احترس انهم حولك

جزاك الله خيرا على توضيحك

عمرو احمد
01003388954
قديم 29-11-2011, 07:01 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

موضوع جميل جدااااااااااا واراء صادقه جدااا
بس اختلف معاك في نقطتين....
اولا ..خوفي من السلفيين في الحكم هو ادخال الدين في السياسه ومحاربه كل ما هو جديد ونافع للمجتمع بداعي انه بدعه....
التشدد الزائد في حكم المجتمع من محاوله تطبيق سياسه الامر بالمعروف والنهي عن المنكر مع الشارع ؟؟؟ كما فعل الشيخ حازم شومان مع فراح او حفل ......
اعتقد تطبيق هذه السياسه يجب ان يكون في الاعلام والا ستفقد السلفيه( المسؤولين عن البلد ) حب الشارع والناس البسيطه هيحصل لبس ما بين السلفيين والاسلام وهذا ما اخافه.؟؟؟

النقطه الثانيه... شعبنا والحمد لله شعب مصر ( الامنه ) والحمد لله ربنا حبا مصر بينا وحبا بينا مصر...فالله الحمد احنا شعب زكي وووووووووووووووووووواعي جدااا ويعرف الصح من الخطا ....ومش معقوله شويه صورمرعبه وشباب اهبل عاملين فيها ماسونيين حتي وان مولوا من الماسونيه العالميه .....
عندي ثقه وايمان بربنا ان مصر هتكون الافضل....
اسف للاطاله...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 29-11-2011, 08:46 PM
kimotop kimotop غير متواجد حالياً

kimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

بص حضرتك انا ارفع القبعه انحني في احترام علي هذا الكلام المتحضر وسلوبك في طرح الافكار
بس اناعايزه اسال حضرتك سؤال
انت سيبت ايه في الدنيا مشككتش فيه ونسابته لي انه مدسوس بينا
معني كده اننا مش عندنا لارده
ان برفض فكره المؤامره وان كل اللي بيحصل تدخل اجنبي
انا معاك ان في كيد بعض الدول بستغل المواقف بس مش معني ان في حاله او اتنين او حتي تلاته
يبقي اشكك كل اللي حواليه
يعني مثلا الاغاني اللي انت نسبتها للشطان يا تري طلع البدر علينا برضوا من الشيطاان
يبقي نقول ان في اغاني هادفه زي الاغني الوطنيه والدينيه واكيد دي مش من الشيطان
بالنسبه للماسونيه واللون الاحمر وعلياء مهدي
الماسونيه قرات عنها تخاطيف بس مش هدخل فيها لني غير ملمه بيها
اللون الحمر ملوش علاقه بالماسونيه هو ليه علاقه بالتااريخ ممكن انه اول لون اكتشف من قبل الفينقيين كده ماشي
ليه علقه بالانسان لان لون الدم احمر برضوا ماشي
ولو انا هصدق كلام حضرتك ان اللون لاحمر من الماسونيه يبقي اروح اصفي دمي بقي علشان مايدلش علي الماسونيه
اما الحيوانه اللي اسمها علياء دي وحده مريضه نفسيا هي والاواد للي مشيا معه ومتستحقش اني اتكلم عليها او حتي اجيب سيرتها
اتمني اني اكون قدرت اوصل لحضرتك اللي اقصدوا
واحييك علي اسلوب طرحك للموضوع

شكرا جزيلا على المناقشة
اولا بالنسبة لموضوع سيبت ايه مشككتش فيه ، الموضوع وما فيه اني ركزت نظرية المؤامرة على التفرقة بينا ودا حاجة معروفة للجميع من منطلق " فرق تسد " وكل المؤامرات مركزة في كدا زي مثلا

تفرقة العرب وتخوينهم لبعض
السودان شمال وجنوب
مصر مسلميين ومسيحين
العراق سنة واكراد وشيعة
سوريا سنة وعلويين
والامثلة على كدا كتير
في الوقت نفسه نلاقي اتحاد المانيا الشرقية والغربية واندماجهم وبقم المانيا واحدة لغاية دلوقت
الاتحاد الاوروبي
محاولات دمج كندا مع الولايات المتحدة
يعني باختصار هم بيتكتلوا وبيتوحدوا في حين احنا بنتفرق ولو حضرتك لاحظتي ان اي مشكلة اخرها اتفرق بلدين او اتقسموا هتلاقي كلمة السر " الولايات المتحدة "
عايز انبه كمان ان علم النفس علم متأصل واكبر علماء النفس غربيين ان مكنش يهود واظن اعلام علم النفس والاجتماع معروفين
ودي ناس مبتهرجش دي ناس بتدرس نفسيه كل شعب وبتشوف ازاي تسيطر عليه حتى الشعوب الغربية نفسها مسيطر عليها نفسيا واعلاميا والدليل انهم لسه فاكرين ان المسلمين ارهابيين !

بالنسبة للون الاحمر
انا مش مضطهد اللون الاحمر زي ما وصل لحضرتك ! انا قولت ان من ضمن علامتهم الي بيعرفوا بعض بيها هو مزج اللون الاحمر بالمرأة في معظم افلامهم او صورهم حتى اغانيهم . زي كدا من ضمن علامتهم الي بيعرفوا بعض بيها هو طريقة السلام باليد او الظهور بعين واحدة في الصور وهكذا ودي حاجة طبيعية بين اي جماعة زي مثلا الاخوان المسلمين بيلبسوا شعار على لبسهم او دبوس جرافت او بدلة
يعني اللون الاحمر مجرد استدلال على صورة حبيت اوضح وجهة نظري انها قد تكون افكار ماسونية يرجى منها الانتشار في بلادنا او علامة لبقية الجماعة لتدعيم الصورة او الشخصة دي .

في النهاية هو مجرد اجتهاد قد يكون صائب او خاطئ والله وحده اعلى واعلم .
وشكرا
قديم 29-11-2011, 08:52 PM
kimotop kimotop غير متواجد حالياً

kimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to beholdkimotop is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

موضوع جميل جدااااااااااا واراء صادقه جدااا
بس اختلف معاك في نقطتين....
اولا ..خوفي من السلفيين في الحكم هو ادخال الدين في السياسه ومحاربه كل ما هو جديد ونافع للمجتمع بداعي انه بدعه....
التشدد الزائد في حكم المجتمع من محاوله تطبيق سياسه الامر بالمعروف والنهي عن المنكر مع الشارع ؟؟؟ كما فعل الشيخ حازم شومان مع فراح او حفل ......
اعتقد تطبيق هذه السياسه يجب ان يكون في الاعلام والا ستفقد السلفيه( المسؤولين عن البلد ) حب الشارع والناس البسيطه هيحصل لبس ما بين السلفيين والاسلام وهذا ما اخافه.؟؟؟

النقطه الثانيه... شعبنا والحمد لله شعب مصر ( الامنه ) والحمد لله ربنا حبا مصر بينا وحبا بينا مصر...فالله الحمد احنا شعب زكي وووووووووووووووووووواعي جدااا ويعرف الصح من الخطا ....ومش معقوله شويه صورمرعبه وشباب اهبل عاملين فيها ماسونيين حتي وان مولوا من الماسونيه العالميه .....
عندي ثقه وايمان بربنا ان مصر هتكون الافضل....
اسف للاطاله...
شكرا جزيلا على طرح هذه النقاط

اولا بالنسبة للسلفيين وبكل امانة وصراحة انا اتعاملت في حياتي مع سلفيين كتير واقدر اقولك انهم بشر زي اي بشر فيهم الكويس جدا و اخلاقه قمة في السمو وفيهم المنفر والي متطقش تتعامل معاه زي اي حد او بائع سواء كان سلفي او لا - مع ان كلنا سلفيين - بس انا بكلمك من منطلق المصطلحات الرائجة .
بالنسبة لحادثة حازم شومان ففي ملابسات كتير في الموضوع واعتقد اننا كلنا عارفين اعلامنا الجميل في تصوير من هم يعادونه ونفتكر كلنا لما عادوا شباب التحرير ساعة يناير وازاي شوهوا صورتهم وهذا الكلام ينطبق على الكل

بالنسبة للننا شعب ذكي وواعي فلا خلاف على ذلك ولكن متنساش ان اعمدة الذكاء والوعي هم العلم و التحليل المنطقي و علشان احنا بنطرح افكارنا فكدا علم و اننا نتناقش فيها ونوصل للصح فدا التحليل المنطقي
وشكرا