العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 26-10-2011, 03:44 PM
moh_arafa moh_arafa غير متواجد حالياً

moh_arafa is on a distinguished road
افتراضي رد: ارجوكم افيدونى فى تغيير زيت الفتيس فعلا رايكم هيفيدنى جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا يا جماعة انا معايا فيرنا 2007 عاملة 50 الف كيلو ودايما اسمع انك متغيرش زيت الفتيس المانيوال وزودة لو احتاج وانا كشفت علية كذا مرة لقيتة مش محتاج تزويد الوقتى فى زى صوت زنة بسيطة جدا مسموعة وانا رافع رجلى من على الدبرياج بتروح اول ما المس الدبرياج مجرد اللمس رحت ميكانيكى قلى الزيت ناقص شوية وكفاية كدة علية غيرة احسنلك وصدقنى الصوت هيروح
طب غيرة قالى بصراحة انا اغير بس اشترى لاة عشان مفيش حد عندة ضمير فى المدينة الصناعية فى السويس اشترى انت وانا تحت امرك
السؤال الاول ودا اجبارى
ما هو افضل زين فيتيس للفيرنا مانيوال وهل نوعة 90 ام 140 فى اللزوجة وكم لتر ياخذ فتيس الفيرنا
السؤال التانى اختيارى
هل فعلا يجب تغيير زيت الفتيس وليس تزويدة فقط اذا كانت الاجابة نعم فاغيرة كل كام الف مثلا
بالله عليكم تساعدونى لانى حاسس فعلا انى المشكلة فى نقص زيت الفتيس ارجو الرد
وشكرا لحضراتكم
تمنياتى لكم بالنجاح والتوفيق

اولا: اشير ان فى حاله وجود ونه تختفى مع استخدام الدبرياج هذا يعنى وجود خشونة فى البليه الخاصة بالفيتيس فسوف يزيد هذا الصوت مع الوقت حتى يستوجب تغير البلية.
[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]ثانيا:[/COLOR] بالنسبة لزيت الفتيس فهو المفروض انه لا يزود لانه ليس من المفروض نقاصانة الا فى حالة وجود تسريب. فعملية تزويده غالبا تكون بعد اجراء صيانة فى الكبالن. يفضل تغير زيت الفيتيس كل 40-60 الف كيلو. وطبعا يفضل انه يكون 90 الا فى حالة تأكل فى التروس يستخدم 140 وده بعد عمر طويل للسيارة والغرض منه هو تخفيف الصوت.
قديم 26-10-2011, 04:37 PM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute

بــــــــــــــــــلية دبـــــــــــــرياج و لا داعى لتغيير الزيت

قديم 29-10-2011, 08:14 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

انا رحت التوكيل وقالى انى الزيت اللى موجود 80w\90
موبيل لون الجركن ابيض
والغريب انة قالى لازم يتغير وهو سخن وعندى طبة صغيرة تتفك الزيت ينزل كلة ولازم يكون سخن عشان يسهل النزول ويكون معاة الشوائب ولكن هنا فى المنتدى بيقولولى انة لازم يكون بارد طب مين الصح وممكن اعرف موبيل ممتاز واتوكل على الله ولا اروح القاهرة وادور واجيب شل وهل 80\90 عادى مع العلم فى الكاتالوج 75\90
هل دا فية مشكلة اصلى مش بثق فى التوكيل اوى يعنى وهل التغيير البارد دا بيكون للزيت اللى لازم تفكلة الكارتيرة زى اللانوس ولا لكل العربيات حتى اللى عندها طبة زى بالله عليكم افيديو عشان انا هروح الصبح الشغل وقبل ما اروح هشوف اجابتكم وعليها هغير لما اروح من الشغل
وشكرا ليكم مقدما
اعتقد كلام التوكيل صحيح لانه لما بيكون سخن فعلا بيسهل نزوله ومعاه الشوائب يعنى من الاخر بيتصفى لاخر قطرة