العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-07-2011, 03:11 AM
honest honest غير متواجد حالياً

honest will become famous soon enough
افتراضي رد: سؤال لايمكن تأجيله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

الحقيقه كلام الميكانيكى صحيح ولكننا نفضل التلين على الواقف نظرا لعدم تحكم السائق فى السرعه اثناء السير بها وفى الحالتين السياره تعمل والمهم هو عدم ضغط البنزين بقوه زائده فاذا استطعت التحكم فى السرعه التى لا تتعدى 60 كيلو فلا هناك اى مشكله ومبروك التجديد والله يوفقك
الله يبارك فيك يا أستاذ طارق وحضرتك الوحيد الذى أيد الميكانيكى فى كلامه وانا بحترم جدا وجهة نظرك

المشكلة فى العربيات عاملة دوشة مطفشة السمك
قديم 12-07-2011, 11:41 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

انا مختلف مع الراى دة بصراحة وبقوة
اذا كان العربية بتلين وهى واقفة مؤشر الحرارة بيزيد جدا ولازم كل شوية تزود مية ةبتبطل ونستنى عليها شوية تبرد وندور تانى
الموتور فى الوقت دة بيكون عامل زى البيبى اللى لسة بيتعلم المشى
ما بالك بقى ان انت ماشى والموتور علية حمل اللى هو وزن السيارة ولازم عشان تنقل ال ار بى ام يعلى عشان تدى النقلة
وكمان ظروف الطريق بتجبرك انك لازم تدوس بنزين فى حتة معينة
واكيد الموتور هايسخن جدا لانة لسة بيلين وكمان علية حمل
دنا فى اول رد قلت مش لازم نركب الشكمان عشان الحمل العكسي اللى على الموتور نقوم نمشى بالعربية
لا حول ولا قوة الا بالله .......بجد صعب جدا الموضوع دة مش عارف صحتة جت منين
بجد ياما هانشوف

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 12-07-2011, 03:44 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

مفيش اى مشكلة متقلقش ..

هو المفروض ان تلين الاول كزياده تاكيد يعنى بس مفيس مشكلة انك تمشى بيها شوية ..

وكويس انك ممشيتش غير 10 كيلو بس .. دورها تحت بيتك مفيش مشكلة ...

ومش عاوزك تقلق خالص والوساوس تشتغل هههههههه حاكم انا مجرب الوساوس دى ..

بس متقلقش خالص ..

المهم انك تلين بالزيت يومين تلاته وبعدين تغيره وتغير الفلتر ولو الميكانيكى قالك متغيرش الزيت سيبك منه وغير الزيت .....

وع البركة يا باشا .. ربنا يباركلك فى العربية ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 13-07-2011, 04:28 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

انا مختلف مع الراى دة بصراحة وبقوة
اذا كان العربية بتلين وهى واقفة مؤشر الحرارة بيزيد جدا ولازم كل شوية تزود مية ةبتبطل ونستنى عليها شوية تبرد وندور تانى
الموتور فى الوقت دة بيكون عامل زى البيبى اللى لسة بيتعلم المشى
ما بالك بقى ان انت ماشى والموتور علية حمل اللى هو وزن السيارة ولازم عشان تنقل ال ار بى ام يعلى عشان تدى النقلة
وكمان ظروف الطريق بتجبرك انك لازم تدوس بنزين فى حتة معينة
واكيد الموتور هايسخن جدا لانة لسة بيلين وكمان علية حمل
دنا فى اول رد قلت مش لازم نركب الشكمان عشان الحمل العكسي اللى على الموتور نقوم نمشى بالعربية
لا حول ولا قوة الا بالله .......بجد صعب جدا الموضوع دة مش عارف صحتة جت منين
بجد ياما هانشوف
الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية بس الشئ الغريب هل الميكانيكى عاوز يخسر سمعته وكمان فلوسه لانى قلتله على مسئوليتك عدم التليين ووافق طبعا بكل ثقة وقلى مش كل عربية لازم تلين وبمجرد الانتهاء من العمرة بينظر الى حالة الموتور ودلائل معينة اذا كانت محتاجة تليين على الواقف ام لا ولكن انا طبعا موسوس وبعد ما مشيت 10 كيلو مسمعتش كلامه ولينتها على الواقف ب نصف صفيحة ولاحظت ان المياه مش بتنقص ولا حاجة والموتور فعلا بيسخن بس لا يعدى ال 90 وبعد كده مشيت بيها عادى بس لا اتجاوز سرعة ال 60 ومشيت حوالى حتى الان 100 كيلو وذهبت للميكانيكى لكى يحرق على وش السلندر كما اخبرنى وبعدين قالى عيش حياتك عادى واطلع كبارى وامشى على اى سرعة رغم اننى لم اكمل 1000 كيلو بعد التليين وقالى الاجانب بيعملوا كده هههههههههه

قديم 13-07-2011, 05:04 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

مفيش اى مشكلة متقلقش ..

هو المفروض ان تلين الاول كزياده تاكيد يعنى بس مفيس مشكلة انك تمشى بيها شوية ..

وكويس انك ممشيتش غير 10 كيلو بس .. دورها تحت بيتك مفيش مشكلة ...

ومش عاوزك تقلق خالص والوساوس تشتغل هههههههه حاكم انا مجرب الوساوس دى ..

بس متقلقش خالص ..

المهم انك تلين بالزيت يومين تلاته وبعدين تغيره وتغير الفلتر ولو الميكانيكى قالك متغيرش الزيت سيبك منه وغير الزيت .....

وع البركة يا باشا .. ربنا يباركلك فى العربية ....

والله يا استاذ حسام انا فعلا كنت قلق جدا علشان خايف على النص عمرة دى واول مرة اعملها فى حياتى واللى مخلينى كنت قلق انى عارف جيدا قواعد التليين بعد العمرة وكنت بجادل الميكانيكى فى كلامه علشان كده سألت فى المنتدى يمكن هو صح وبالنسبة للزيت انا غيرته بمجرد عملت النص عمرة دى ومستنى امشى مثلا 500 كيلو كمان علشان اغيره تانى وفلتر الزيت واشكركم جدا لنصايحكم وللافادة