العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 19-12-2011, 08:03 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي غسيل الموتور بالجاز

كان ليه تحذير لما قريت موضوع الاستاذ\ كورسير
عن تغير الخرطوم بتاع البور وسير البور وسير المارش وهو عامل 40 الف وبيقول ان الخرطوم والسيور طالع عينهم ومشققين
ده ياجماعه بيحصل لماالموتور بيتغسل بالجاز
الجاز بينضف اه بس بيخلي جميع انواع الكوتش يشقق زي الخراطيم السيور كوتشات البطحات ومن تحت العربيه كوتشات الجكمنات وممكت جلب المقصات
واي خامه كوتش
وكمان يخلي بويه حوض الموتور تصفر لو العربيه لونها فاتح وده تلحظوة في اي عربيه ميكروباص لونها ابيض تلاقي الجزء تحت غطاء التنك لونه مصفر ده علشان ساعه التفويل الجاز بيخرج من الزور بتاع التنك ويجي علي البويا
طيب الموتور يتغسل ازاي
ولا حاجه ميه +صابون فقط
بس اهم حاجه الموتور يكنش سخن لازم يكون بارد يعني بعد الايقاف حوالي 2-3 ساعلت
بس وامسك الموتور( امرشه ) بالميه والصابون وافضل ادعك وكب صابون وميه
لحد لما يبقي -فله -شمعه منوره
وبعد كده حميه بالميه ولو في المغسله خلي العامل بالضغط العالي يعومه
ومتخفش علي اي حاجه الخوف الوحيد بيبقي علي كارته الكمبيوتر وفي الفيرنا
دي موجوده جوه تحت التبلوه في امان
والكلام ده عن تجربه انا كل شهر بعمل الموضوع ده
وصراحه الموتور تشوفه تقول زيرو وعربيتي 2008
فيريت ياجماعه بلاش الجاز نهائي حفاظا علي جميع الخراطيم والكوتش والسيور
بالعربيه
وشكرا
قديم 19-12-2011, 08:31 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غسيل الموتور بالجاز

فعلا نصيحه في محلها
علاوه علي كده الجاز بيبقي علي زيت خفيف
بيخلي حوض العربيه مليان تراب بعد كده

حـازم خـضـر

قديم 19-12-2011, 08:34 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

يااااااااااه اخيرا لقيت راى مؤيد ليه فى الموضوع ده
شكرا يا باشا على موضوع الجميل ده
قديم 19-12-2011, 08:43 PM
عضو ((عباسى))

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة welywely مشاهدة المشاركة

في اماكن صعب الوصول لها هنعمل ايه فرشه بتاعه الشيشه ولا ايه
ولا فرشه ولا حاجه
اصل الموتور مادام سليم مبينزلش منه زيت فالموضوع كله تراب او طينه وده محتاج مسدس ميه بضغط عالي
انا عن نفسي بغسل بسفنجه كبيره ودي لما بضغط عليها بتخش بين الاماكن الضيقه الي بتقول عليها
وبعدين ممكن تحط مع الميه اي مسحوق غسيل من الكيس ب50 قرش حط كيسين وده كفيل انه يعمل رغوه كتيره مع الصابون كمان ورش الميه وادعك كويس وسيب العربيه لمد نص ساعه وبعدين اغسل بضغط الميه واتفرج علي النضافه
(والقطنه مبتكدبش) هههههههههههههههههه
قديم 19-12-2011, 08:49 PM
عضو ((عباسى))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

فعلا نصيحه في محلها
علاوه علي كده الجاز بيبقي علي زيت خفيف
بيخلي حوض العربيه مليان تراب بعد كده
فعلا كلام مظبوط
هو بس بعد الغسيل بالجاز بيبقي كل شي اسود فلي بيشوفه كده بيفرح بس بعد كده
كل سنه وانت طيب ده غير ريحته الي ممكن تخشللك من فتحات التكيف