مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ماروتى MARUTI (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=196)
-   -   العلبة دى بتاعة ايه فى الماروتى 2009 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=29643)

aymanay32 10-07-2010 11:55 AM

العلبة دى بتاعة ايه فى الماروتى 2009

انا فكيت الرف الخلفى عند الشنطة
و بعدين فكيت من الشمال الحامل البلاستيك بتاعة من عدد 2 مسمار
و بعدين فكيت الجنب الشمال اللى تحتها بيتفك بمفك او تشده جامد لانه كلبسات

هتلاقى زور التنك بتاع البنزين
و طالع منه خرطوم رفيع بكلبس و رايح على علبة بلاستيك بيضاء
بس معرفتش افك تانى عشان عاوز مفك كبير افك الحديدة اللى بتمسك فيها ظهر الكنبة عشان اشوف العلبة دى بتاعة ايه
و موجودة اعلى من زور التنك مش تحته

ماروتى 2009

كمان فى الكبوت فيه علبة بلاستيك داخل فيها خرطومين تتبعت احدهم لقيته داخل على حاجة صغيرة عاملة زى الفلتر و خارج منها داخل على الكابينة جوه
فكيت الكرسى و نزلت اشوف الخرطوم دة رايح فين و بيعمل ايه جوه

لقيته داخل فى ماسورة بلاستيك و ماشى فيها معدى تحت ماسورة الدركسيون و خارج الناحية التانية و داخل جوه الرفرف الشمال و معرفتش اكمل وراه المشوار عشان اعرف طريقه رايح فين

هل ممكن يكون طالع فوق و معدى فى قايم العربية رايح حته
اللى يعرف حاجة يقولى احسن هتجنن كل شوية الاقى حاجة و مش عارف دى بتاعة ايه و لو باظت اعرف ازاى انها باظت و لو حتى اسمها ايه و بتعمل ايه و لو عطلت بتأثر على ايه<!-- google_ad_section_end -->

احمد على 1999 10-07-2010 12:37 PM

رد: العلبة دى بتاعة ايه فى الماروتى 2009

ما شاء الله ايه الدعبسة دى كلها
عالعموم صعب الرد من غير صور
بس بالنسبة للعلبة الى جنب التنك دى احتمال كبير و الله اعلم علبة الفحم charcoal canister انا الصراحة مش متاكد هى فى الماروتى و لا بس لو الماروتى مزودة بالموضوع ده حيبقى ده تفسير الى انت شايفه و النظام ده فايدته ان بخار البنزين بيروح لعلبة فيها فحم نباتى بيحول البخار لبنزين تانى و فى وقت ما بيفتح صمام للسماح بشفط البنزين الى اتجمع فى العلبة للكاربراتير و بكده يبقى فى توفير فى البنزين و ده برضه تفسير الخرطوم الى جوه الماتور و داخل الصالون احتمال كبير انه واصل لعلبة الفحم

aymanay32 10-07-2010 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 209193)
ما شاء الله ايه الدعبسة دى كلها
عالعموم صعب الرد من غير صور
بس بالنسبة للعلبة الى جنب التنك دى احتمال كبير و الله اعلم علبة الفحم charcoal canister انا الصراحة مش متاكد هى فى الماروتى و لا بس لو الماروتى مزودة بالموضوع ده حيبقى ده تفسير الى انت شايفه و النظام ده فايدته ان بخار البنزين بيروح لعلبة فيها فحم نباتى بيحول البخار لبنزين تانى و فى وقت ما بيفتح صمام للسماح بشفط البنزين الى اتجمع فى العلبة للكاربراتير و بكده يبقى فى توفير فى البنزين و ده برضه تفسير الخرطوم الى جوه الماتور و داخل الصالون احتمال كبير انه واصل لعلبة الفحم

كلامك منطقى لانى لما تتبعته لقيته داخل فى علبة فى الكبوت الامامى طالع منها خرطوم على الكربراتير

احمد على 1999 10-07-2010 09:07 PM

ربنا يباركلك فيها
و كويس ان ايدك فيها اول باول

aymanay32 13-07-2010 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 (المشاركة 209379)
ربنا يباركلك فيها
و كويس ان ايدك فيها اول باول

لازم طبعا نعمل كدة فى العربية لانها بتخدمنا كلنا انا و الاسرة كلها

فلا يجب ان نبخل عليها فى شىء

الساعة الآن 11:29 AM.