العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 17-06-2013, 10:07 AM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
عاجل مشاكل بالايمجراند خطيره

السلام عليكم

اول حاجه انا احب اقول الكلام ده للمسئولين وللذين يريدون شراء هذه السياره وللى معاهم السياره
اول حاجه طبعا احنا شيفين العربيه الى انتشرت بكميه كبيره جدا و الى عجبانه كلنا فى الفتره الاخيره دى بسبب شكلها الانيق والاوبشنز الكثير والسعر المميز ولكن بسبب حبى الشديد فى هذه السياره كنا سوف نرتكب خطا العمر لان بعد فحصى للسياره كويس فكرنا انا احنا نغير عربيه فولكس سوران موديل 2009 بالعربيه دى زيرو يعنى ننزل من المانى نركب صينى وطبعا ابى مكنش مقتنع الا لما شفناها واقتنع بيها اكثر وكنا خلاص هنروح نحجزها الا لما مره نزلنا شفناها للمره الاخيره وابى كان مصمم ان هو يشفها للمره الاخيره لانه مكنش مقتنع ينزل من المانى لصينى ولما رحنا شفناها للمره الاخيره وكانت هذه المره نهاية الموقف بعد فحص ابى الشديد للسياره

*اول حاجه خامات التابلوه زباله بمعنى الكالمه ومع الغسيل هيعلم وهيتغير اللون ومع الحراره الزائده هيتطبئ والفيديو ده رايته بالصدفه وده معانه ان مش ابى بس الى اخذ باله

*ثانى حاجه دهان السياره من الخارج البويه خشنه جدا وهيتخربش بسرعه وهيبان مع اى حكه بسيطه جداااااااااا ومع كثرة الغسيل هيعلم ومع كثرة بقائها فى الشمس هيتغير لون بعض المناطق

*ثالث حاجه فى ناس كتير اشتكوا من لمبه الانجين ودى معنى انها تنور كارثه ولما سئلت مسئول المبيعات ببقولى انها نزلا بمواصفات بلدها لانها بتاخذ بنزين 98 تقريبا ولما بتنزل مصر بتاخد بنزين 95 فبتنور اللمبه فهو فكرنى غبى فانا كنت عايز ارد عليه اقولوا طب يا ذكى العربيه متقفله فى مصر طب ليه مظبتوهاش على كده بس انا مرضتش اقوله عشان محرجهوش

*رابع حاجه واخطر حاجه وكل واحد يمسك اعصابه العربيه دى مشموديل 2013 ايه رايكم فى المفاجاه دى :w6w2 00504112245306e والى ياكدلى كده انى كلمت واحد من السعوديه وقلى ان الموديل ده اتلغى من سنه ومش بينزل دلوقتى والتعديلات الجديده فى السياره الى مفروض تنزل فى 2013 ان شكل الجنوط الاسبور اتغير التابلوه بالكامل اتغير والفوانيس اصبحت من الامام سوداء وطبعا اتوماتيك والحجات دى وحدش يدخل دى تقفيل فى الخليج او العربيه دى فئات احب اقولوا ان العربيه فعلا فئات بس بيكون تابلوه واااااااااااااااااااااااا اااااحد وشكل واحد من الخارج يعنى ممكن اجبلكوا الفئه الى قبل الى عندنا الى هى طاسات ومفهاش تكييف تاتش ولا اى حاجه بس التابلوه الجديد والفوانيس الجديده اما الى نزله عندنا دى 2012 ودى صور توضح الفرق بين الموديلين

الشكل الجديد

موديل2012

التابلوه القديم

الشكل الجديد

وعلى فكره انا هعمل عنها موضوع برضه للى مقتنع بيها لانى لما كنت حببها كنت مصورها اكثر من 60 صوره وكنت هعمل عنها موضوع وده هيكون اكبر موضوع انا هعمله

وفى النهايه اقدر اقول حسبى الله ونعم الوكيل

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 17-06-2013, 11:46 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: مشاكل بالايمجراند خطيره

كلامك صحيح انا شوفت العربية لما نزلت فى الفورميولا
اول انطباع ان غبور واخدها قولت على طول ان أكيد ملعوب فيها ومستحيل هتنزل موديل السنة
العربية بأمانة شفتها ماشية جنبى على الطريق مش سامع لها اى صوت بالمقارنة بالسيراتو والالنترا يمكن بسبب نوعية الكاوتش وعزل الموتور
اما التقفيل فتعتبر معقول انما حاجة زى قربة الباور مثلا خامتها وحشة جدا تحس انه معمولة من أزايز المستشفيات وده غلط طبعا لأن دايرة الباور بتتعرض لضغط كبير
موضوع زى اللى بيقولك انها انتهت من الخليج ده معروف زى ما حصل مع الفيرنا والأكسنت
فاكر لما غبور عرض الأكسنت 10 سنين بنفس الشكل
والمتركس كمان اللى هى اسمها لافيتا
عموما احنا فى مصر معندناش عربيات حتى الكورى النضيف مبينزلناش
قديم 17-06-2013, 12:02 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل بالايمجراند خطيره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

كلامك صحيح انا شوفت العربية لما نزلت فى الفورميولا
اول انطباع ان غبور واخدها قولت على طول ان أكيد ملعوب فيها ومستحيل هتنزل موديل السنة
العربية بأمانة شفتها ماشية جنبى على الطريق مش سامع لها اى صوت بالمقارنة بالسيراتو والالنترا يمكن بسبب نوعية الكاوتش وعزل الموتور
اما التقفيل فتعتبر معقول انما حاجة زى قربة الباور مثلا خامتها وحشة جدا تحس انه معمولة من أزايز المستشفيات وده غلط طبعا لأن دايرة الباور بتتعرض لضغط كبير
موضوع زى اللى بيقولك انها انتهت من الخليج ده معروف زى ما حصل مع الفيرنا والأكسنت
فاكر لما غبور عرض الأكسنت 10 سنين بنفس الشكل
والمتركس كمان اللى هى اسمها لافيتا
عموما احنا فى مصر معندناش عربيات حتى الكورى النضيف مبينزلناش
احنا فى مصر مش بينزل اى حاجه عشان بتكون غاليه فبينزلولنا الملعوب فيه هى الصراحه الحاجه الوحيده الى لسه عجبانى فى العربيه دى ان شكلها بيجبنى حتى الان

قديم 17-06-2013, 12:40 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

دي عادة غبور في مصر انه بيفضل بينزل في الشكل القديم حتى لو الشكل الجديد نزل بره والحكاية دي عملها مع عربيات الهيونداي زي الفيرنا
بس للامانة ملاك الامجراند شكروا فيها جدا علشان الحق

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 17-06-2013, 12:49 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

دي عادة غبور في مصر انه بيفضل بينزل في الشكل القديم حتى لو الشكل الجديد نزل بره والحكاية دي عملها مع عربيات الهيونداي زي الفيرنا
بس للامانة ملاك الامجراند شكروا فيها جدا علشان الحق
لا مش كل الى معاهم العربيه شكروا فيها كل واحد بيشتكى من حاجه وكل الناس اشتكت من لمبة الاينجن

الكلمات الدليلية
ايمجراند 7, ايمجراند‎, emgrand, emgrand 7, geely, geely emgrand, جيلى, جيلى اميجراند, غبور