العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 17-02-2010, 08:38 PM
hoshos676 hoshos676 غير متواجد حالياً

hoshos676 is on a distinguished road
افتراضي رد: تجربتى لصيانة الالف الاولى بعيدا عن ابو رواش

معلش يا جماعة حد يقولي بعد اذنكم اعمل صيانة ال5000 فين انا مش عايز اروح التوكيل او اي مركز خدمة معتمد لانهم سوري حرامية جداا ديه حاجة تاني حاجة انا عملت صيانة ال1000 ووخدو مني 390 جنيه تغير زيت وتربيط عفشة فقط ياريت اللي يعرف مركز خدمة يكون كويس اتابع معاه واعمل الصيانة عنده يقولي علما انا من سكان
قديم 26-02-2010, 11:40 AM
الصورة الرمزية محمد بدوى
محمد بدوى محمد بدوى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

محمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoshos676 مشاهدة المشاركة

معلش يا جماعة حد يقولي بعد اذنكم اعمل صيانة ال5000 فين انا مش عايز اروح التوكيل او اي مركز خدمة معتمد لانهم سوري حرامية جداا ديه حاجة تاني حاجة انا عملت صيانة ال1000 ووخدو مني 390 جنيه تغير زيت وتربيط عفشة فقط ياريت اللي يعرف مركز خدمة يكون كويس اتابع معاه واعمل الصيانة عنده يقولي علما انا من سكان
السلام عليكم ورحمه الله
اولا : صبانة ال1000 ك لو هتغير لزيت 10000 = 270ج ولو لزيت 7000 = 180ج وطبعا الصيانة شاملة الفلتر ( وبالمناسبة سعرة 18 ج فى التوكيل) وكذلك تربيط العفشة وتزويد ماء الريداتير ( لان الماتور بيبقى شارب هواء فى اول مرة فقط)
ثانيا : اما بالنسبة لصيانة ال5000ك = 260 ج وتشمل الاتى :
1 - تغير الزيت بشل 5000ك
2 - تربيط العفشة
3 - الكشف على مستوى الزيوت فى العربية ( باكم ، بور ، فتيس وده اهم حاجة لان كل السابق ممكن تشوفه بنفسك لكن الفتيس لا
4- تنظيف الفلاتر ( الهوا ، التكييف )
ثالثا : بالنسبة لمركز خدمة فى راى طبعا ابو رواش . بس روح بدرى جدا يعنى من 8 صباحا علشان تمشى بدرى
قديم 06-03-2010, 01:36 AM
xcold xcold غير متواجد حالياً

xcold has a spectacular aura aboutxcold has a spectacular aura about

مبروك يا باشا وربنا يزيد إنبساط بيها